USA: "inkluzív" nyelvhasználatra ösztönzik a vermonti iskolákat

A Vermonti Egészségügyi Minisztérium arra kéri az iskolákat, hogy az új tanévben ne használják a „son” (fiú gyermek) és „daughter” (lány gyermek) szavakat, hanem helyettük olyan kifejezéseket válasszanak, amelyek nem utalnak a gyermekek nemére.

Az állami ügynökség egy Facebook-bejegyzésben hívta fel a figyelmet az „inkluzív nyelvhasználat” fontosságára.

A minisztérium által közzétett grafika szerint az iskolai dolgozók inkább használják a „gyermek” vagy „fiatal” szavakat a „fiam” és „lányom” helyett, mivel ezek a kifejezések nemsemlegesek, és olyan gyermekeket is leírhatnak, akik nem feltétlenül valakinek a törvényes fia vagy lánya.

Ezen kívül azt is javasolják, hogy az oktatók „családtagokat” említsenek „háztartás tagjai” helyett, mert „nem minden család él ugyanabban az otthonban,” utalva ezzel az elvált vagy bebörtönzött szülőkre.

Ez egyébként nem az első eset, amikor Vermont állam a közoktatásban használt nyelvezet szabályozására törekszik. Például 2023 áprilisában az Essex Westford Iskolai Körzet egy hasonló nyelvhasználati útmutatót vezetett be egy pubertásról és az emberi reproduktív rendszerekről szóló tanfolyamon. Ebben az esetben a tanárokat arra utasították, hogy „spermiumot termelő személy”-t mondjanak „fiú” vagy „férfi” helyett, és „petesejtet termelő személy”-t „lány” vagy „nő” helyett.

Ez a nyelvhasználati kérdés több állam iskolai körzetében is felmerült, ami miatt például a floridai kormányzó, Ron DeSantis 2022-ben egy olyan törvényt írt alá, amely megtiltja az oktatóknak, hogy óvodától a harmadik osztályig szexuális irányultságról és nemi identitásról tanítsanak.

(FW)