Tanulmány: egyre nagyobb az igény a hiteles keresztény filmek iránt
A médiafogyasztók jelentős többsége világszerte a hit és a vallás pontosabb és tiszteletteljesebb ábrázolását szeretné a szórakoztatóiparban, és úgy véli, hogy Hollywood gyakran negatív "sztereotípiákat" népszerűsít - derült ki egy új tanulmányból.
A HarrisX és a Faith and Media Initiative együttműködésben végzett globális tanulmány, amely 11 országban közel 10 ezer szórakoztatóipari fogyasztó megkérdezésével készült, megállapította, hogy a nézők 68 százaléka világszerte fontosnak tartja, hogy a televízióban és a filmekben sokféle vallási nézőpontot mutassanak be.
A vallási identitást azonban az identitás legkevésbé reprezentált, mégis leginkább szenzációhajhász szempontjának tekintik a szórakoztatóiparban.
A válaszadók 80 százaléka azt mondta, hogy szeretné, ha a szórakoztatóipar a hit ábrázolásának javításán dolgozna a pontosság és hitelesség biztosítása érdekében.
Az amerikaiak körében a fogyasztók megdöbbentő 69 százaléka úgy érzi, hogy a televízió és a filmek fenntartják a vallási sztereotípiákat, és ezzel a világ többi részén élő nézők 63 százaléka is egyetért.
A fogyasztók továbbá élénk érdeklődést mutattak az iránt, hogy vallási identitásukat olyan módon ábrázolják a képernyőn, amely túlmutat a sztereotípiákon és a szenzációhajhászáson. A felmérés szerint erős a vágy a megértést és a párbeszédet elősegítő tartalmak iránt, 61 százalékuk szerint a televízió és a filmek a különböző vallások közötti beszélgetések platformjaként szolgálhatnak.
Továbbá 59 százalékuk azt állítja, hogy a szórakozáson keresztül valami újat tanult egy másik vallásról, amely kiemeli a média oktatási potenciálját.
A válaszadók három fő megközelítést javasoltak a szórakoztatóipar számára ezen aggályok kezelésére: Sokszínűbb karakterek és történetek kidolgozása, amelyekben többféle vallási tapasztalat is megjelenik, olyan írók és alkotók alkalmazása, akik osztoznak az általuk ábrázolt karakterek vallási hátterében, a hitelesség biztosítása és konzultáció vallási szakértőkkel a vallási alapú tartalmak pontosságának növelése érdekében.
Brooke Zaugg, a Faith & Media Initiative ügyvezető igazgatója kiemelte a hit és a spiritualitás pontos ábrázolása iránti globális igényt, és felszólította az iparágat, hogy fogadják meg a tanácsukat.
"Ez a kutatás azt mutatja, hogy a szórakoztatóiparban egy kiaknázatlan piac van"
- mondta.
"A fogyasztók világszerte a hit és a spiritualitás pontosabb ábrázolását keresik.. Arra kérjük a szórakoztatóipart, hogy vegye figyelembe ezt a hatalmas globális közönséget; ez nemcsak jó üzlet, hanem felbecsülhetetlen lehetőség az emberek egyesítésére is, amikor a világ egyre megosztottabbnak tűnik."
A The Christian Postnak adott 2023-as interjújában Voddie Baucham író és lelkipásztor megjegyezte, hogy
Hollywood gyakran úgy ábrázolja a keresztényeket, hogy az az általa népszerűsíteni kívánt narratívát tükrözze.
- a sztereotípiákat, amelyeket 2004-ben megjelent, The Ever-Loving Truth: Can Faith Survive in a Post-Christian Culture? című könyvében vázolt fel.
"Azóta semmi sem változott"
- mondta.
A kereszténységnek vannak bizonyos változatai, amelyeket véleméynye szerint elfogadhatónak tartanak.
"...és ezek a kereszténység felhígított, szociális evangéliumi, élelmiszerbankos, liberális politikai aktivista változatai."
Ezek a dolgok elmondása szerint mindig is rendben voltak a hollywoodi filmgxártók részéről,
mert eltávolítják az evangélium általuk sértőnek vélt jellegét.
"Ha egyszer az evangélium sértő jellege ott van, akkor hirtelen a táboron kívül találjuk magunkat. Ezek a sztereotípiák még mindig ott vannak, és amelyek sokat mondanak arról, hogy a kultúra nem csak lát, hanem látni is akar minket".
A Christian Postnak adott interjújában Andy Erwin, az "Ordinary Angels" és a "Jesus Revolution" producere azt mondta, hogy ezeknek a filmeknek a sikere, és a híres sztárok vonzereje azt bizonyítja, hogy Hollywood elkezdet nyitni az általuk alábecsült hitközösség irányába, hogy a keresztényeket tisztelettel kezdje el ábrázolni a médiában.
"Ez egy olyan pillanat, amikor egy csoport a színfalak mögött elkezdett dolgozni azon, hogy hitről szóló történeteket meséljenek el. De kollektíven, akár a "The Chosen", akár a "Sound of Freedom", akár a "Jesus Revolution" révén, hirtelen ez legitimálódott"
- mondta Erwin valamint hozzátette:
"Nagyon hálásak vagyunk, hogy a Lionsgate-nek, aki rengeteg erőforrást fektetett ebbe a közösségbe. Tehát egy olyan kétszeres Oscar-díjas színész, mint Hillary Swank, vagy Alan Ritchson, aki jelenleg az egyik legmenőbb színész a világon, mindketten a hit történetét mesélik el, méghozzá bátran - ezért dolgoztunk, és ezt most már meghallja a szakma is. Ahogy támogatjuk ezeket a filmeket a mozikban, lehetőség nyílik arra, hogy a filmek egyre nagyobbak és nagyobbak legyenek"."
(CP)