A gyerekek mentális egészsége és viselkedése már két hét alatt jelentősen javulhat, ha a szabadidős képernyőidejüket heti három órára csökkentik - derül ki a JAMA Network Open című szaklap új tanulmányából.
A Dél-dániai Egyetem kutatói 89 családtól gyűjtött adatokat elemeztek, amelyekben 181 négy és 17 év közötti gyermek és serdülő élt.
A családok felét arra kérték, hogy korlátozzák gyermekeik szabadidős képernyőidejét heti maximum három órára - ez jelentős változás az átlagos napi hét-nyolc órához képest, amit a gyerekek általában a képernyők előtt töltenek.
Azoknál a gyermekeknél, akik megváltoztatták szokásaikat, csökkentettek a viselkedési nehézségek, és a „határeseti” kategóriából a „normális” kategóriába kerültek a Strengths and Difficulties Questionnaire szabványosított értékelése szerint.
A napi több órás képernyőidő elkerülése segített a gyerekeknek jobban feldolgozni az érzelmeiket és javítani a szociális interakciókat.
Azok, akik ezt megtették, azt tapasztalták, hogy gyermekük internalizáló tünetei (az érzelmekre és a stresszre gyakran rejtett reakciókat jelentő viselkedések), és proszociális (mások javát célzó) viselkedése javult.
A JAMA Pediatrics című szaklapban közzétett korábbi kutatások azt mutatták, hogy a gyermekeknek 3 éves korukig nem szabadna képernyő előtt ülniük, mivel ez fejlődési késedelemhez vezethet.
A Drexel Egyetem kutatói felfedezték, hogy azok a csecsemők és kisgyermekek, akiknek megengedik a képernyő előtti időt, nagyobb valószínűséggel mutatnak atipikus szenzoros viselkedést olyan idegrendszeri fejlődési zavarokkal, mint az autizmus és a figyelemhiányos/hiperaktivitási zavar.
A kutatók azt is felfedezték, hogy a csecsemők számára engedélyezett képernyőidő mennyisége és életkoruk közvetlenül befolyásolta fejlődésüket. Minden egyes óra napi képernyőidő 23 százalékkal növelte a gyermek esélyét arra, hogy szenzoros problémákat mutasson 18 hónapos korában, de 24 hónapos korára 20 százalékra csökkent.
Az egyetlen kivétel a videochatelés - mivel a szociális előnyök valószínűleg hasznosak a gyermek fejlődése szempontjából.
(NYP)