Egy új kutatás szerint a diákok egyre többször fordulnak a ChatGPT-hez, ha időhiánnyal vagy egyéb nehézségekkel találják magukat szemben.
A International Journal of Educational Technology in Higher Education megjelent tanulmány rámutat egy aggasztó trendre is: a ChatGPT-re való támaszkodás a halogatással, memóriavesztéssel és az akadémiai teljesítmény csökkenésével van összefüggésben.
A kutatás mögötti motiváció a generatív MI technológiák robbanásszerű növekedéséből fakad, az oktatási környezetben. Annak ellenére, hogy a technológia segítségként szolgálhat a tanulást és kutatást, az oktatók körében egyre nagyobb az aggodalom a visszaélések miatt, különösen az akadémiai integritással kapcsolatban.
"A témába való érdeklődésem a generatív mesterséges intelligencia egyre növekvő elterjedéséből és potenciális hatásából fakad az oktatásban"
- magyarázta a tanulmány szerzője, Muhammad Abbas, az National University of Computer and Emerging Sciences pakisztáni FAST School of Managementjének egyetemi docense.
"Az elmúlt évben azt figyeltem meg, hogy növekszik a diákok kritika nélküli és egyre növekvő ráhagyatkoása a generatív MI eszközökre a különböző, általam kiosztott feladatok és projektek során. Ez ösztönzött, hogy mélyebben megérthessem a felhasználásuk mögötti okokat és következményeket."
A tanulmány két fázisban zajlott. Kezdetben a kutatók kidolgoztak és validáltak egy skálát, amely a ChatGPT akadémiai célokra történő felhasználását mérte az egyetemi hallgatók körében.
A skála olyan elemeket tartalmazott, mint például: "Használom a ChatGPT-t az egyetemi feladataimhoz," "Függőségben vagyok a ChatGPT-vel tanulmányaim során," és "A ChatGPT része az egyetemi életemnek."
A mintát 494 egyetemi hallgató alkotta, akiket három időpontban kérdeztek meg, 1-2 hetes időközökkel.
Abbas és kollégái azt találták, hogy az akadémiai terhelés és az időhiány okozta nyomás befolyással volt a ChatGPT-használatának növekedésére.
Azok a diákok, akik érzékenyebbek voltak a jutalmakra, kevésbé voltak hajlamosak a ChatGPT használatára, ami arra utal, hogy aggodalom lehet az akadémiai integritás és a generatív MI eszközök felhasználásának lehetséges negatív következményei miatt.
A tanulmány továbbá feltárta a ChatGPT használatának jelentős negatív hatásait a diákok személyére és tanulmányi eredményeire vonatkozóan.
A ChatGPT-re való fokozott támaszkodás magasabb szintű halogatással és memóriazavarral, valamint a diákok tanulmányi teljesítményére gyakorolt negatív hatással járt, amely a diákok tanulmányi átlagában tükröződött.
Ezek az eredmények arra utalnak, hogy bár a ChatGPT bizonyos körülmények között értékes erőforrás lehet, túlzott használata káros hatással lehet a tanulási viselkedésre és eredményekre.
Elképzelhető azonban, hogy ezek a kapcsolatok kétirányúak lehetnek. Például a halogatásra hajlamos hallgatók hajlamosabbak lehetnek a ChatGPT használatára, és nem a ChatGPT használata vezethet a halogatás fokozódásához.
Az eredmények rávilágítanak a ChatGPT potenciális kettős hatására az akadémiai életben, amely egyszerre szolgál hasznos eszközként a tudományos nyomás alatt, és potenciális kockázatként a tudományos integritásra és a hallgatói tanulási eredményekre nézve.
"Az átlagembernek fel kell ismernie a túlzott generatív MI-használatának sötét oldalát"
- mondta Abbas.
A tanulmány, "Káros vagy hasznos? A generatív mesterséges intelligencia használatának okainak és következményeinek vizsgálata az egyetemi hallgatók körében" című tanulmány szerzői Muhammad Abbas, Farooq Ahmed Jam és Tariq Iqbal Khan.
(PSYPOST)