Ugrás a tartalomra

Jeruzsálem: az Első Templom idejéből származó rituális helyre bukkantak az óváros közelében

A kutatók szerint ez az egyetlen ismert rituális építmény Jeruzsálemben, amely az Első Templom idejéből származik.

Az Első Templom idejéből származó rituális hely rekonstrukciója. Forrás: Shalom Keller/City of David

Az egyedülálló építményre Dávid városában találtak rá, amelyet a régészek feltételezései szerint a Kr. e. 8. században hagytak el, valószínűleg a bibliai Ezékiás király vallási reformjának következtében.

A kutatók úgy vélik, hogy egy ősi, több helyiségből álló építményt tártak fel Jeruzsálem óvárosának közelében, amelyet valószínűleg rituális és vallási célokra használtak közel 3000 évvel ezelőtt – közölte kedden az Izraeli Régészeti Hatóság (IAA). Ez az első ilyen típusú vallási helyszín, amelyet a bibliai Első Templom közelében fedeztek fel, amikor az még állt. A 220 négyzetméteres építmény, amely a Kr. e. 8. századból származik,

„nyolc sziklába vájt helyiséget foglal magában, amelyekben oltár, állókő, olajprés és szőlőprés található”

– áll az IAA közleményében. A jó állapotban megőrzött helyszínt úgy tűnik, egy ősi intézkedés keretében zárhatták le, hogy megakadályozzák a Templom-hegyen kívüli vallási szertartásokat. Az állókövek a földbe helyezett függőleges kövek, amelyek vallási szertartások részeit képezték. A kutatók szerint ez az egyetlen ismert rituális építmény Jeruzsálemben, amely az Első Templom idejéből származik, és az IAA szerint „csak nagyon kevés hasonló építményt találtak Izrael területén”.

Az építményt valószínűleg

„rituális célokra használták úgy, hogy a Templom-hegyen, mindössze néhány száz méterre még állt a Templom”

– közölte az IAA. Dávid városa, egy régészeti park Jeruzsálem óvárosa mellett található, és a térségben talált számos bronz- és vaskori lelet miatt fontos helyszíne a bibliai régészetnek.

Légifelvétel a rituális építményről. Kép forrása: Kobi Harati/ City of David

Az építményt először 2010-ben tárták fel, bár egy részét Montague Parker, brit felfedező már 1909-ben felfedezte, aki több évtizeden keresztül végzett ásatásokat a helyszínen, az elveszett frigyládát keresve. A régészek az épületet alapvetően eredeti állapotában találták meg, ami ritkaság az Első Templom korából származó ásatásoknál.

„Lezárták… senki sem tudott róla, senki sem érintette meg hosszú éveken át”

– mondta Eli Shukron, az ásatás vezetője a Times of Israel-nek. Az építmény felfedezéséről szóló eredményeket a héten publikálták az Izraeli Régészeti Hatóság ‘Atiqot című folyóiratában “Evidence of Worship in the Rock-Cut Rooms on the Eastern Slope of the City of David, Jerusalem,” címmel. A tanulmány szerzői Shukron mellett Liora Freud, Helena Roth és Reli Avisar (Tel-Avivi Egyetem), valamint Efrat Bocher (Ősi Jeruzsálem Kutatóközpont).

„Az építmény működése valószínűleg Ezékiás király vallási reformjának részeként szűnt meg

– mondta Shukron.

A Biblia szerint Ezékiás király olyan reformokat vezetett be, amelyek az istentiszteletet a Templom-hegyre centralizálták, így a Júdeai Királyságban található rituális helyszíneket elhagyták. A Dávid városában talált helyszín valószínűleg ezek közé az elhagyott központok közé tartozott.

„A Biblia leírja, hogy az Első Templom idején további rituális helyszínek működtek a Templomon kívül, és két júdeai király – Ezékiás és Jósiás – reformokat hajtott végre ezek megszüntetésére, hogy az istentiszteletet a Templomra összpontosítsák”

– mondta Shukron.

Az egyik helységben a régészek

„főzőedényeket, ősi héber feliratokat tartalmazó cserépedény törmelékeket, szövéshez használt nehezékeket, valamint díszítő motívumokkal ellátott pecséteket és gabonaőrlésre szolgáló köveket is találtak”

– közölte az IAA. Egy szóvivő szerint tervben van, hogy a helyszínt megnyitják a nyilvánosság előtt, de a pontos dátumot még nem tették közzé.

(TOI)

Legfrissebb