Izrael: így változik a Sábát a háború idején
A Zsidó hagyomány szerint a Pikuach nefes (az élet védelme) minden vallási törvényt felülír, amelynek értelmében nem csak lehetővé hanem kötelezővé vált a halachát, vagyis a zsidó törvényeket betartó zsidók számára, hogy az október 7-i támadásokra válaszul megszegjék a Sábát törvényeit. írja a the Jerusalem Post.
Viszont a Sábátra vonatkozó törvények nagyban megnehezítették az emberek, és a katonaság életét a támadás napján. Nem jártak például a vonatok, ezért a tartalékos katonáknak saját maguknak kellett gondoskodniuk arról, h eljussanak a katonai bázisokra.
Szombaton eddig nem lehetett a rádiót és a telefonokat sem bekapcsolni, azonban a rendkívüli helyzetre való tekintettel – ugyan csak alacsony hangerőn de – annak érdekében, hogy az emberek meghallják a biztonsági figyelmeztetéseket és utasításokat a Home Front Command-tól, amely a polgári védelemért felel. A zsinagógákat is arra utasították, hogy gondoskodjanak arról, hogy valakinél mindig legyen egy telefon, valamint a szombat-napi fegyverviselés tilalma alól is felmentették az izraelieket.
A főrabbinátus a háborúra való tekintettel szombaton is engedélyezte a tömegközlekedést is, múlt hét szombaton már jártak a vonatok, és az 1982-es Libanoni háború óta először szombaton is közlekedett az El Al. A légitársaság közleménye alapján két járatot hagytak jóvá az USA-ból, egyet Bangkokból, és egyet Madridból, amelyeken létfontosságú tartalékosok, orvosok, és mentősök érkeztek.
A hadsereg által készített és felszolgált ételeket a katonai rabbinátusnak kóser minősítéssel kell ellátnia, ezért 2000 adag ételt kellett kidobni. A helyzet mihamarabbi orvoslása érdekében Isaac Herzog, izraeli elnök segítségét kérték. Át kellett képezni a személyzetet és fel kellett újítani a konyhát, amelynek következtében már teljes munkaidőben készítik és osztják az ételt a katonáknak.
"Nem eszem kóser ételt, de tiszteletben tartom"
- mondta Yotam Doktor társtulajdonos az Israel Hayomnak.
"Lehetetlen helyzet, hogy katonáinkat koldulni hagyjuk az élelemért, mielőtt harcba mennek".
Sokakban az a kérdés is felmerült, hogy mi legyen az otthonról küldött ételekkel. Ezzel kapcsolatban több rabbi is kifejtette a véleményét, de nagyjából egyetértenek abban, hogy amennyiben nem merül fel a tudatlanság vagy a megvetés, tiszteletlenség gyanúja, akkor egy cetlivel bárki igazolhatja, hogy az otthonról küldött étel kóser.
A háború első napján Yoni Rosensweig, ortodox rabbi egy kérdést kapott arról, hogy egy harcba induló férfi megölelheti-e búcsúzóul a feleségét, ha az a menstruációs ciklusának egy olyan szakaszában van, amikor az érintés egyébként a hagyományos zsidó törvények szerint tilos lenne.
Rosensweig válasza, amelyet a Facebookon tett közzé, egyértelmű volt: igen, feltéve, hogy az ölelés csak vigasztalás céljából történik.
"Nincs nagyobb érzelmi szükséglet – mind a férj, mind a feleség számára -, mint ez az ölelés, mielőtt egy katonai műveletre indulnak, hogy megvédjék a népet és a földet"
– írta.
"A valóság viszont lenyűgözött, hogy a nyilvánosság nagy része egyáltalán nem várt rám ezzel a döntéssel. Azt tették, amit helyesnek tartottak"
- írta.
"Akik akarták, megölelték egymást, akik nem, azok pedig nem. És ez így logikus. Mert amikor éppen ott vagy, abban a pillanatban, nem a rabbit hívod, hanem azt teszed, amit helyesnek gondolsz."