Írhat-e prédikációt az MI ? - ezt gondolják a teológiai oktatók

2024 nyarán Mark Andrew Jefferson, aki egy oktatási műhelyt vezetett a Princeton Teológiai Szemináriumon, arra kérte a ChatGPT-t, hogy írjon egy prédikációt a jó szamaritánusról Lukács Evangéliuma alapján. Ezen kívül arra is megkérte az MI-t, hogy a híres evangélista, Billy Graham stílusát utánozza.

Amikor bemutatta az eredményt a diákoknak, vegyes reakciókat váltott ki: egyesek lelkesedtek a lehetőségekért, míg mások kíváncsiak voltak, de bizonytalanok, és néhányan aggódtak amiatt, hogy az MI a jövőben esetleg feleslegessé teheti a prédikátorok munkáját.

„A hallgatók izgatottak voltak, mert az MI segített nekik elvégezni a szükséges munkát, ugyanakkor néhányan csalódottak voltak, mert úgy érezték, hogy a technológia átveszi helyettük a feladatot,”

– mondta Jefferson, aki homiletikát (prédikáció művészete) tanít a Howard Egyetem Teológiai Karán, és a Maleko Global nevű prédikációs és vezetési tanácsadó cég vezérigazgatója.

Az Egyesült Államokban egyre több szeminárium foglalkozik azzal, hogy a mesterséges intelligencia hogyan formálhatja a lelkészi szolgálatot és az egyházak működését.

A szemináriumi professzorok többsége egyetért abban, hogy a hallgatók eszköztárába végül bekerül majd az MI. Shauna Hannan, a Kaliforniai Lutheránus Egyetem professzora szerint nem kell attól tartani, hogy a technológia teljesen felváltja az emberi szükségletet a lelkészi hivatásban.

„Nem gondolom, hogy egy olyan kapcsolatorientált hivatásban, mint a lelkészi munka, a technológia helyettesíteni fogja az emberi interakciót”

– mondta.

Hannan úgy tekint az MI-re, mint egy eszközre, hasonlóan ahhoz, ahogy a 16. századi Gutenberg nyomdája is elősegítette a reformációt, amelyet Martin Luther is kihasznált.

A New York-i Yonkersben működő Zsidó Vallási Akadémián a rabbihallgatók egy kötelező, a zsidó törvényekkel és tudománnyal foglalkozó kurzus keretében beszélnek majd az MI és más új technológiák használatáról, mondta Rabbi Matthew Goldstone.

„Bár az MI produktív felhasználása a prédikációk megírására és a zsidó kérdésekre adott válaszok megtalálására növelheti a diákok eredményeit, az emberi tényező továbbra is nélkülözhetetlen a közösségek számára”

– fejtette ki Goldstone.

Karyn Wiseman, az Egyesült Lutheránus Szeminárium oktatási és technológiai bizottságának munkatársa szerint az MI generatív ereje hasznos lehet ötletelésre, de mivel az MI által generált tartalmak forrásai más szerzők művei, a plágium jelentős probléma lehet.

"Ez egy nagyszerű erőforrás, de nem lehet a munkánk alapja”

– részletete.

Jefferson ennek ellenére úgy véli, hogy a prédikátoroknak figyelembe kell venniük az MI forrásanyagának elfogultságait, amikor foglalkoznak vele:

„A mesterséges intelligencia és a faj, a nemek és a büntető igazságszolgáltatási rendszer körüli irodalom tanúsítja, hogy ezek az eszközök nem semlegesek. Ezért azt javaslom, hogy a prédikátorok legyenek körültekintőek, amikor ezeket az eszközöket használják.”

(RNS)