Ugrás a tartalomra
Sebestyén István

A Happy Day mai adásában:

  • 00:00 Megvallás Németh Sándorral 
  • 04:17 Bibliaolvasás: Máté evangéliuma 16-18.rész
  • 21:00 A szív megsötétedése - Németh Sándor prédikáció részlet
  • 27:40 Kenneth Hagin - Az Úr lámpása (részlet)
  • 32:47 Az elvetettségről - Sebestyén István

Az adás gépi átirata:

[Szignál]
Kezdődik a Happy Day, a Hit Rádió napi hit életi válogatása. Hallhatóvá tesszük a halhatatlant. Happy Day!

Hitvallás, megvallás. Mondjuk ki közösen Isten Igéjét, most a Hit Rádióban.

[Németh Sándor]
Velem együtt, hogy szívemből hiszek az igazságra, és számmal teszek vallomást az üdvözségre, mert hiszem, hogy hit nélkül lehetetlen Istennek teszenem. Hiszem, hogy ő létezik. Hiszem, hogy Jézus Krisztus a harmadik napon föltámadott a halálból, és él örökkön örökké.

És hiszek abban, hogy egyszeri áldozatával mindörökre eltörölte a bűnöket. Ezért nem szükséges, hogy az ő engesztelő áldozata meg legyen ismételve. Mert hiszem, hogy a föltámadása után fölment a mennyekbe, tulajdonvérével megjelent az atya előtt mindannyiunkért, és megszerezte Istenek a javait, áldásait.

És hiszem, hogy ő az eljövendő javaknak a főpapja, aki által az élő Isten hitáltal a kegyelmét rám áraszja. Mert hiszek Jézus Krisztusban, mint a kegyelem urában, dicsőség urában, akiben a világban megjelent a kegyelemnek a teljessége és az igazság. És hiszem, hogy ő a kegyelemnek a közvetítője.

És mai napon is az ő engesztelő áldozatával, föltámadásával azonosulok, hogy Krisztusban a pozícióm megerősödjön, megújuljon, hogy Istenek az áldásai rám szálljanak. És hatalmad veszek az ellenség minden ereje fölött, és kivetem az életemből a gonosz szellemeknek a befolyását, jelenlétét, terheket, igákat, fájdalmakat, betegségeket, gondokat. Ráhelyezem a gondviselő Istenemre, aki hordozza az én gondjaimat, aki az Úrban bízok, mert megvan írva, hogy aki az Úrban bízik, olyan, mint a víz mellé ültetett fa, amely idejében megadja az ő termését.

És az is megvan írva, hogy aki az Úrban bízik, ereje megújul, szárnyak el, mint a saskeselyünk, fut és nem lankad el, jár és nem fárad el. És hiszem, hogy a názati Jézus Krisztus mai napon is megerosít engemet az ő szellemével, erejével és igazságával. Mert igazsága által leszek erős és veszek erőt a Szentlélek által.

Mert a názati Jézus Krisztus föltámadása által megnyitotta előttem Isten az ő természetfölti erejének a birodalmát, hogy megújuljak és vegyek erőt és megálljak az Úr Jézus Krisztusban és tanúskodjak ő mellette egész földi életemben. És magasztalom dicsőítem őt, most és mindörökké, testemmel, lelkemmel, szellememmel.

[Megvallás]
Hallelujah! Hallelujah! Hallelujah!

Hallelujah! Hallelujah! Hallelujah!

Amen!

[Tóth Géza]
Vágjunk tehát bele, Máté Evangéliuma 16. része következik. És hozzámenvén a farizeusok és szaduceusok kísértvén kérték őt, hogy mutasson nekik mennyei jelt.

Ő pedig felelvén mondanék kik. Mikor este ledik azt mondjátok, szép idő lesz, mert veres az ég. Reggel pedig, ma zivatar lesz, mert az ég borús és veres.

Két mutatók. Az ég ábrázatját meg tudjátok ítélni, az idők jeleit pedig nem tudjátok. E gonosz és parázna nemzettség jelt kíván, és nem adatik néki el, hanem ha a Jónás profétának jele, és otthagyván őket elment.

És az ő tanítványai a túlsó partra menvén elfelejtettek kenyeret vinni magukkal. Jézus pedig mondanék kik. Vigyázzatok és őrizkedjetek a farizeusok és szaduceusok kovászától.

Ők pedig tanakottak vala maguk között mondván. Nem hoztunk kenyeret magunkkal. Jézus pedig megértvén ezt, mondanék kik.

Mit tanakottok magatok között, ó kicsinyhítőek, hogy kenyeret nem hozhatok magatokkal? Mégsem értitek-e? Nem is emlékeztek-e az ötezer öt kenyerére, és hogy hány kosárt töltöttetek meg?

Sem a négyezernek hét kenyerére, és hogy hány kosárt töltöttetek meg? Hogyan nem értitek, hogy nem kenyérről mondtam nektek, hogy őrizkedjetek a farizeusok és szaduceusok kovászától? Ekkor értették meg, hogy nem arról szólott, hogy a kenyér kovászától, hanem hogy a farizeusok és szaduceusok tudományától őrizkedjenek.

Mikor pedig Jézus Cézérea Filipi környékére ment, megkérdé tanítványait mondván. Engemet embernek fiát, kinek mondanak az emberek? Ők pedig mondának.

Némelyek keresztelő Jánosnak, mások Illésnek, némelyek pedig Jeremiásnak, vagy egynek a proféták közül, mondanékik. Ti pedig kinek mondotok engem? Simon Péter pedig felelvén monda.

Te vagy a Krisztus, az élő Istennek fia. És felelvén Jézus mondanék ki. Boldog vagy Simon, Jónának fia, mert nem test és vér jelentette ezt meg neked, hanem az én mennyei atyám.

De én is mondom neked, hogy te Péter vagy, és ezen a kősziklán építem fel az én anyaszentegyházamat, és a pokol kapu isen vesznek rajta diadalmat. És neked adom a mennyek országának kulcsait, és amit megködsz a földön, a mennyekben is kötve lészen, és amit megoldassz a földön, a mennyekben is oldva lészen. Akkor megparancsolta tanítványainak, hogy senkinek se mondják, hogy ő a Jézus Krisztus.

Ettől fogva kezdte Jézus jelenteni az ő tanítványainak, hogy neki Jeruzsálembe kell mennie, és sokat szenvedni a vénektől, és a főpapoktól, és az írás tudóktól, és megöletni, és harmadnapon feltámadni. És Péter előfogván őt kezdé feddeni, mondván, menj sen isten uram, nem eshetik ez meg te veled. Ő pedig megfordulván mond a Péternek, távozz tőlem sátán, bántásomra vagy nékem, mert nem gondolsz az isten dolgaira, hanem az emberi dolgokra.

Ekkor mond a Jézus az ő tanítványainak. Ha valaki jönni akar én utánom, tagadja meg magát, és vegye fel az ő keresztjét, és kövessen engem. Mert aki meg akarja tartani az ő életét, elveszti azt.

Aki pedig elveszti az ő életét én érettem, megtalálja azt. Mert mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri is, de az ő lelkében kárt vall. Avagy micsoda váltságot adhat az ember az ő lelkéért.

Mert az embernek fia eljő az ő atyának dicsőségében az ő angyalaival, és akkor megfizet mindenkinek az ő cselekedetei szerint. Bizony mondom nektek, azok között, akik itt állnak, vannak némelyek, akik nem kóstolják meg a halált, amíg meg nem látják az embernek fiát eljönni az ő országában. 17.

rész És hat nap múlva magához vette Jézus Pétert, Jakabot, és ennek testvérét Jánost, és felvívé őket magukban egy magas hegyre. És elváltozik előttük, és az ő orcája ragyogott, mint a nap, ruhája pedig fehérlőn, mint a fényesség. És íme megjelent ő nékik Mózes és Illés, akik beszélnek ő vele.

Péter pedig megszólalván mondta Jézusnak. Uram, jó nekünk itt lennünk. Ha akarod, építsünk itt három hajlékot, neked egyet, Mózesnek is egyet, Illésnek is egyet.

Mikor ő még beszélt vala, íme fényes felhő borította be őket, és íme szózat lőn a felhőből mondván. Ez az én szerelmes fiam, akiben én gyönyörködöm. Őt hallgassátok.

És a tanítványok, amint ezt hallották, arcra estek, és igen megrémültek. Jézus pedig hozzájuk menvén illette őket és mondta. Keljetek fel, és ne féljetek.

Mikor pedig szemeiket fölemelték, senkit sem láttak, hanem csak Jézust egyedül. És amikor a hegyről alájött, megparancsoltanék így Jézus mondván. Senkinek se mondjátok el, amit láttatok, míg fel nem támadt az embernek fia a halálból.

És megkérdezték őt az ő tanítványai mondván. Miért mondják tehát az írás tudók, hogy előbb Illésnek kell eljönnie. Jézus pedig felelvén mondanék így.

Illés bizony eljő előbb, és mindent helyreállít. De mondom nektek, hogy Illés immár eljött, és nem ismerték meg őt, hanem azt művelték vele, amit akartak. Ezenképpen az emberfiának is szenvednie kell majd őtőlük.

Ekkor megértették a tanítványok, hogy keresztelő Jánosról szólt nékik. És amikor a sokasághoz értek, egy ember jött hozzá, térdre esvénő előtte, és mondván. Uram, könyörülj az én fiamon, mert holdkóros, és kegyetlenül szenved, mivelhogy gyakorta esik a tűzbe, és gyakorta a vízbe, és elvittem őt a te tanítványaithoz, és nem tudták őt meggyógyítani.

Jézus pedig felelvén mondta. Ó, hitetlen és elfajult nemzetség! Vajon meddig leszek veletek?

Vajon meddig szenvedlek titeket? Hozzátok őt ide nekem! És megdorgálta őt Jézus, és kiment belőle az ördög, és meggyógyult a gyermek azon órától fogva.

Ekkor a tanítványok magukban Jézushoz menvén mondának néki. Mi miért nem tudtuk azt kiűzni? Jézus pedig mondani kik.

A ti hitetlenségetek miatt. Mert bizony mondom nektek, ha akkora hitetek volna, mint a mustármag, azt mondanátok ennek a hegynek, menj innen amoda, és elmenne, és semmi sem volna lehetetlen nektek. Ez a fajzat pedig ki nem megy, hanem a könyörgés és böjtölés által.

Mikor pedig Galileában jártak vala, mondani ki ki Jézus. Az emberfia emberek kezébe adatik, és megölik őt, de harmadnapon föltámad, és feletté megszomorodtak. Mikor pedig eljutott a Kapernaumba, a két Rachmaszedők Péterhez mentek, és mondának néki.

A ti mesteretek nem fizeti-e a két Rachmát? Monda. Igen.

És mikor bementek a házba, megelőzte őt Jézus mondván. Mit gondol Simon? A föld királyai kiktől szednek vámot vagy adót?

A fiaiktól-é, vagy az idegenektől? Mondani ki Péter. Az idegenektől?

Mondani ki Jézus. Tehát a fiak szabadok. De hogy őket meg ne botránkoztassuk, menj a tengerre, vest be a horgot, és vond ki az első halat, amely ráakad.

És felnyitván a száját, egy státert találsz benne. Azt kivévén add oda nekik én érettem, és te éretted. 18.

rész Abban az órában mennének a tanítványok Jézushoz mondván. Vajon ki nagyobb a mennyeknek országában? És előhíván Jézus egy kisgyermeket, közzéjük állítja valaszt, és monda.

Bizony mondom nektek, ha meg nem tértek, és olyanok nem lesztek, mint a kisgyermekek, semmiképpen nem mentek be a mennyeknek országába. Aki azért megalázza magát, mint ez a kisgyermek, az a nagyobb a mennyeknek országában. És aki egy ilyen kisgyermeket befogad az én nevemben, engem fogad be.

Aki pedig megbotránkoztat egyet a kicsinyek közül, akik én bennem hisznek, jobb annak, hogy malomkövetközsenek a nyakára, és a tengermészségébe vessék. Jaj a világnak a botránkozások miatt, mert szükség, hogy botránkozások essenek, de jaj annak az embernek, aki által a botránkozás esik. Ha pedig a te kezed, vagy a te lábad megbotránkoztat téged, vágd le azokat, és vesd el magadtól.

Jobb neked az életre sántán, vagy csonkánt bemenned, hogy nem két kézzel, vagy két lábbal vettetned az örök tűzre. És ha a te szemed botránkoztat meg téged, váld ki azt, és vesd el magadtól. Jobb néked fél szemmel bemenned az életre, hogy nem két szemmel vettetned a jehenna tüzére.

Meglássátok, hogy eme kicsinek közül egyet is meg ne utáljatok, mert mondom nektek, hogy az ő angyalaik a mennyekben mindenkor látják az én mennyei atyám orcáját. Mert az embernek fia azért jött, hogy megtartsa, ami elveszett. Mit gondoltok?

Ha valamely embernek száz juha van, és egy azok közül eltévejedik, vajon a 99-et nem hagyja-e ott, és a hegyekre menvé nem keresi-e azt, amelyik eltévejedett? És ha történetesen megtalálja azt, bizony, mondom nektek, inkább őrvend azon, mint a 99-en, amely el nem tévejedett. Ekképpen a ti mennyei atyátok sem akarja, hogy egy is elvesszen e kicsinek közül.

Ha pedig a te atyád fia vétkezik ellened, menj el és dorgáld meg őt négy szem közt. Ha hallgat rád, megnyerted a te atyád fiát. Ha pedig nem hallgat rád, végy magad mellé még egyet vagy kettőt, hogy két vagy három tanú vallomásával erősítessék minden szó.

Ha azokra nem hallgat, mondd meg a gyülekezetnek. Ha a gyülekezetre sem hallgat, legyen előtted olyan, mint a pogány és a vám szedő. Bizony, mondom nektek, amit megköttök a földön, a mennyben is kötve lészen.

És amit megoldotok a földön, a mennyben is oldva lészen. Ismét mondom nektek, hogy a ketten közületek egy akaraton lesznek a földön minden dolog felől, amit csak kérnek, megadja nékik az én mennyei atyám. Mert ahol ketten vagy hárman egybegyülnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.

Ekkor hozzámenvén Péter monda. Uram, hányszor lehet az én atyám fiának ellenem védkezni, és neki megbocsátanom? Még hétszer is?

Mondani ki Jézus. Nem mondom neked, hogy még hétszer is, hanem még hetvenhétszer is. Annak okáért hasonlatosan menjeknek országa a királyhoz, aki számot akart vala vetni az ő szolgáival.

Mikor pedig számot kezde vetni, hozzának eléje egyet, aki tízezer tálentummal volt adós. Nem tudván pedig fizetni, parancsolta annak Ura, hogy adják el azt, és a feleségét, és a gyermekeit, és mindenit, amilyen van, és fizessenek. Leborulván azért a szolga előtte, könyörgötnék ki mondván.

Uram, légy türelemmel hozzám, és mindent megfizetek neked. Az úr pedig megszámlán azt a szolgát, elbocsájtotta őt, és az adósságot is elengedtenék ki. Kimenvén pedig az a szolga találkozott egyje el az ő szolgátársai közül, aki százdénáral volt nékiadós, és megrogadván azt, folytogatta valamondván, fizessd meg nekem, amivel tartozol.

Leborulván azért az ő szolgátársa az ő lábai elé, könyörgött neki mondván, légy türelemmel hozzám, és mindent megfizetek neked. De ő nem akarta, hanem elmenvén börtönbe vetette őt, míg nem megfizet, amivel tartozik. Látván pedig az ő szolgátársai, amik történtek, felettéb megszomorodtak, és elmenvén mindent megjelentettek az ő úruknak, amik történtek.

Akkor előhivatván őt az ő ura mondani ki. Gonosz szolga! Minden adósságodat elengedtem neked, mivelhogy könyörögtél nekem.

Nem kellett volna neked is könyörülnöd a te szolgátársadon, amiképpen én is könyörültem te rajtad. És megharagudván az ő ura, átadta őt a hóhírok kezébe, míg nem megfizeti mind, amivel tartozik. Ekképpen cselekszik az én mennyei atyám is veletek, ha szívetekből meg nem bocsájtjátok ki-ki az ő atyafiának az ő vétkeiket.

[Németh Sándor]
A lényeges állomások a szívnek az állapotai jelzik. Először akkor kezdődik a romlás, amikor a szív megsötétedik. A szív akkor sötétedik meg, amit mit jelent a szív megsötétedése, amikor az Isten ismeretét elveti, vagy kiveti az ember a szívéből.

Az Istenek az ismerete akkor esik ki az emberi szívből, amikor elkezd az Isten imádása, dicsőítése helyett okoskodni, és elindul egy öncsalás, kimegy a szívből az Istenek az ismerete, és helyére belép a kevéség. A következő állomása a romlásnak, hogy Isten kiszolgáltatja az embert, a szívnek a kívánságaira, és ennek következtében elindul az ember a szellemének, illetve erkölcsének a szétesése, bomlása. Ez általában akkor következik be, amikor az emberek fölcserélik az igazságot hazugságra, a világosságot sötétségre, tehát fölcserélik az Istenek a rendjét, ez zajlik ma világméretekben.

És ennek az a következménye, hogy a szív ebbet eluralja teljes mértékben a helytelen, Isten rendjével ellentétes, torz, pervers kívánságok. És ebből alakulnak ki a deformált, degenerált nemzedékek. Ugye Jézus korában is egy degenerált nemzedékről beszél Jézus, nem én beszélek, nem van az evangéliumban, hogy Jézus egy degenerált nemzedékről beszél, és pontosan arról van szó, hogy az Istenek a rendjét természetes, erkölcsi, szelemi rendjével szemben alakítottak ki mesterségesen egy olyan rendet, ami szinte lehetetlenét tette számukra, hogy Istenhez megtérjenek, és ezért rendkívül fontos először mindig tisztázni, hogy mi természetes szinten, mi morális szinten, mi spirituális szinten az Istenek a rendje, mit határozott meg Isten, ehhez pedig az kell, hogy alázatos legyen az ember, alárendelje magát Isten, az Isten által meghatározott rendnek, mert a rendellenesség az mindig átlépés jelent, nem csak a bűnben, nem csak szabálysértés jelent, hanem sajnos gonosz angyaloknak az uralmába, mert a világot Isten megengedte, hogy bukott angyaloknak az uralma alá kerüljön, minek utána az emberek, az Ádám Éva bűnbe esett, és az a helyzet, hogy azért állította Isten a kerubot a Édennek a kertjébe, hogy megakadályozza, hogy a bűnös ember bekerüljön Isten jelenlétébe, bekerüljön az Istenek az életébe, az örök életbe, és ez a probléma, hogy bármit csinálhatsz, bármilyen okos lehetsz, de a bűnben élsz, nem csak a bűn választ el Istentől, hanem ott állnak azok az erős szellemi hatalmak, az Isten és te közötted, és lehetetlenség, hogy bekerüljél Istenek a jelenlétébe. Mert a bűn jogalapot ad anra, hogy démonok és bukott angyali szellemi lényeknek az uralma alá kerüljél. Ha nem hiszed el, akkor csak a halálra gondoljál, hogy a bűn után azonnal bejött a halál a világba, és a halál a mai napig is uralja a világot, mert minden ember meghall, és ez is bizonyítja azt, hogy igen, alárendelte Isten ezt az áldámi korszakot a bukott angyaloknak, illetve az ember választotta azt, amikor lemondott a hatalmáról, mert eredetileg Isten az embernek adta a hatalmát, de amikor elfogadta a kigyónak a ajánlatát, ígéretét, akkor átadta, felruházta a kigyónak, a Lucifer, a sátánnak a hatalmát, és azóta ebben a kozmoszban ezek a gonosz szelemek uralkodnak. Egyébként erről szól, a Galatákhoz étlevélben, Korintusiakhoz étlevélben, Péterapostor levélben, a világ elemeinek a rabszolgásága. A világ elemeinek, vagy alapelveinek a rabszolgásága azt jelenti, hogy a világnak az anyagi elemeit irányító és kontrolláló szelemi lényeknek, az uralmának a rabszolgáságában van az ember mindaddig, amíg bűnben él.

Ez alól csak Jézus Kisztus tudja az embert megszabadítani, pontosan a föltámadása ezt bizonyítja, hogy Jézus Kisztus megszabadult a víz, a víz se tud uralkodni fölötte, gravitáció se tud uralkodni fölötte, a vihar se tud uralkodni, mert ezek az anyagi, a kozmosznak alkotó elemei, és a zsidó világ nézetben is, a görög világ nézetben is, a kozmosz alakító elemeket angyaloknak a kontrollja, vagy ellenőrzése alatt álltak, és ezek akadályozták meg az embert, hogy a Földön ezektől a szelemi lényektől megszabaduljon, és igazából a Galata Levél erről szól, hogy hála Istennek a názati Jézus Kisztus megszabadított bennünket ezektől. Az Ó-szövetségben a szabályoknak a betartása azt a célt szolgálta, hogy hogy lehet egy ilyen megszállt világban végül is tisztán és szent módon élni. Azért olyan nagyon rigolyás módon szabályozták az emberi életet, de dissőség az Úrnak, hogy az Új Szövetségben már a názati Jézus Kisztusban való élet az, ami szabad, ami föl van szabadulva a világ elemeinek a rabszolgassága.

Ha nem hiszed el, tessék tanulmányozd a Bibliát, meg az ide vonatkozó értelmezéseket. Egyértelműen, hogy a világnak a rabszolgassága többek között nem csak morális rabszolgasságot jelent, hanem azt jelenti, hogy ki van szolgáltatva az ember. Ezeknek a nagyon sötét szellemi lényeknek, újra mondom, ha nem tudod ezt elfogadni, de legalább annyit fogadj el, hogy meg fogsz te is halni.

És kívánom, hogy hosszú életű legyél.

[Szignál]
HANGOS KÖNYV Válogatás a karizmatikus klasszikus irodalom legjavából.

[Hangoskönyv]
HANGOS KÖNYV Ahogyan a bevezetőben ígértem, ma tovább folytatjuk Kenneth Hagin, az Úr lámpása című könyvének második fejezetét. A lélek megmentése. Szelítséggel fogadjátok a beoltott igét, amely megtarthatja, megmentheti a ti lelkeiteket.

Az embernek a szelleme az a része, amely újjá születik. Ez nyeri el az örök életet, ami valójában Isten természete és élete. Az ember szelleme lesz új teremtésé Jézus Krisztusban.

A lélek távolról sem a legbensőbb része a lényemnek. Nem a lélek az, amely újján születik. A lélek megmenekülése.

Folyamat. A Fenti Igevers nagyon zavart, amikor még felekezeti prédikátorként tevékenykedtem. Mielőtt betöletekeztem volna szent szellemmel, még nem tudtam, amit most már tudok.

Egymással felcserélhetően használtam a szellem és a lélekszót. Úgy utaltam a szellememre, mint a lélekre, és a lélekre, mint a szellemre. Nem választottam szét, mint ahogyan arról a Biblia szól.

De azért volt annyi eszem, hogy ezt a verset félretegyem mindaddig, amíg eljutok oda, hogy megértsen, mit mond. Jakab nem a világhoz írt a levelét, hanem az egyházhoz. Ez világosan látszik például az 5.

fejezet 14. verséből, ahol ezt mondja. Betegé valaki köztetek.

Hívja magához a gyülekezetvéneit? Más szavakkal, ha valaki beteg a gyülekezetben, akkor hívja a gyülekezetvéneit. Most azonban térjünk vissza az 1.

fejezetből, a 18-21-es versekre. Az ő akarata szült minket az igazságnak igéje által, hogy az ő teremtményeinek valami zsengéje legyünk. Azért, szeretett atyámfiai, legyen minden ember gyors a hallásra, késedelmes a szólásra, késedelmes a haragra.

Mert ember haragja Isten igazságát, nem munkája. Elvetvén azért, minden undogságot és a gonoszságnak sokaságát, szelítséggel fogadjátok a beoltott igét, amely megtarthatja a ti lelkeiteket. Jakab újjászületett emberekhez beszél.

Az atya akaratából, ahogy írja, a Jézusban hívők újjászülettek az igazságigéje által. Úgyszólítja meg ezeket a testvéreket, hogy szeretett atyámfiai, amiből egyértelmű, hogy Krisztusban vannak. Mégis bátorítja ezeket az újjászületett, szent szellemmel betöltött keresztényeket, hogy szelítséggel fogadják a beoltott igét, amely képes megmenteni a lelkeiket.

Ebből nyilvánvalóan az következik, hogy a lelkük még nem volt megmentve. Látjuk tehát, hogy az ember szelleme, a legbensőbb énje, az igazi ember örök életet kap és újjászületik. Ám intelektusával és érzéseivel, amelyek a lelkét alkotják, még ezután is foglalkozni kell.

Az nem született újjá, annak meg kell újulnia. Pál a Római Szentekhez ért levelében szól az elme megújulásáról. És ne szabjátok magatokat a világhoz, hanem változzatok el a ti elméteknek megújulása által, hogy megvizsgáljátok, mi az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata.

A Zsoltáros Dávid is a lélek helyreállításáról, megújításáról beszél. Azt írja, lelkemet megvidámítja, helyreállítja. A Héber szó, amelyet az Ószövetségben helyreállításnak fordítanak, lényegében ugyanazt jelenti, mint az a görög szó, amelyet megújulásként adnak vissza az Újszövetségben.

A léleknek az elmének meg kell újulnia, illetve helyre kell állítani. Anyám rám hagyott egy széket, amit még az édesanyjától örökölt. Nem tudom pontosan, mennyi idős ez a szék, de nagyon régi.

Emlékszem, bár nagyon régen volt, amikor nagyanyám felújítatta. Újra kárpitozták, újra fényezték. Ugyanaz a szék volt, de mégis kiavitgatták, megújították.

Nincs olyan a Bibliában, hogy Isten megújítja a szellemünket. A szellemünk tökéletesen új teremtésé lett Krisztus Jézusban. A lelkünknek kell megújulnia, helyreállításon átmennie.

Vajon hogyan? Több igét is találhatunk a lélek megújítására vonatkozóan. Szelítséggel fogadjátok a beoltott igét, amely képes megmenteni a ti lelkeiteket.

Ne szabjátok magatokat a világhoz, hanem változzatok el a ti elméteknek megújulása által, hogy megvizsgáljátok mi az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata. Lelkemet helyreállítja. Az ember lelke úgy nyer üdvözséget, úgy menekül meg, illetve azáltal történik meg a helyreállítása, hogy elméjét megújítja Isten igéje segítségével.

Tehát Isten igéje az, amely megmenti, üdvözíti lelkünket, megújítja elménket, illetve helyreállítja az emberi lelket. Amikor elménk megújul Isten igéje által, akkor elkezdünk azzal összhangban gondolkodni, amit az ige mond. Ilyenkor tudjuk felismerni és megcselekedni Isten tökéletes akaratát, hiszen az ige az ő akaratát tartalmazza.

Ha a lelkünk így módon megmenekül, nem lesz annyi kérdésünk többé Isten akaratát illetően. A mai Etyáz egyik legégetőbb szüksége, hogy a hívők tömegméretekben újítsák meg elméjüket Isten igéje által.

[Kulifai Máté]
Best of Hit Rádió Ugye, ahogy te elmeséled a saját történetet, az rendszeresen visszatérő momentum az, hogy volt valamilyen ige, vagy imádkoztál, vagy megragadott valami a Bibliából. Tehát azért mégiscsak úgy látszik, hogy ahhoz, hogy az ember eredményesen ki tudjon törni, tínézserként, vagy késői tínézserként a depresszióból, ahhoz valamilyen úton, módon kapcsolódni kell Istenhez. Vagy azzal, hogy az ember predikációt hallgat, vagy azzal, hogy megpróbálja, ha kell elsírni a bánatát Istennek, de legyen egy párbeszéd, vagy azzal, hogy valahogy erő megfeszítve, de olvassa az igényt.

Tehát nekem úgy tűnik, mintha egy tapasztalatod is lenne, hogy az ember nehezen jön ki úgy a depresszióból, hogyha csak önmagát marcangolja, vagy emészti, viszont a felégy dobott mentőöveket meg kikerüljük szásfölbe.

[Sebestyén István]
Igen, ez teljesen így van, és szerintem van egy olyan veszélye a depressziónak, ugye nyilván eleve veszélyes, és nem jó, de hogy ezen belül van egy olyan csapda, amit ön sajnálatnak hívnak, vagy önmagunk sajnáltatásának. És én is azt megtapasztaltam, hogy abból vártam, vagy attól vártam, hogy megváltozzik ez a dolog, hogy elkezdtem magam sajnálni, illetve sajnáltatni. Tehát eleve úgy csináltam, hogy lássák rajtam, hogy nekem most nem jó.

És azt vártam, hogy akkor majd mindenki velem foglalkozik, és körülöttem fog forogni a világ, és aztán emiatt majd megváltozik. De az a helyzet, hogy ez egy becsapás. Ma, tehát ez talán mindig is így volt, hogy az embereket leginkább a náluk sikeresebb, vagy legalább olyan sikeres emberek érdeklik.

A lúzerek nem érdeklik. És igazából én nem voltam lúzer, és szerintem az, aki úgy érzi magát, nem látja a jövőjét, meg úgy érzi, hogy rossz családba, vagy rossz országba született, az szerintem nem lúzer, hanem pontosan a depresszió, meg az az önsajnálat próbálja elhitetni, hogy te lúzer vagy, és ebbe az örvénybe visz bele, hogyha majd téged sajnálni fogna, meg ezt ki is mutatod, hogy te mennyire nehéz helyzetben vagy, akkor majd valaki lehajol hozzád, de ez hazugság.

És igazából ez is ebből való szabadulási sorot kezdődik szerintem, hogy egyszerűen az ember felismeri, hogy te jó ég, én ezzel becsapom saját magamat és meg a környezetemet is.

[Kulifai Máté]
Nem érezted soha azt, hogy legalábbis nekem volt ilyen jellegű emlékem, illetve akikkel beszélgettem, azért nem egy mondta azt, mint hogy az ember szeretné a melánkóliát, hogy mintha egy picit ragaszkodna hozzá, vagy így visszavisszatérően szemvet tőle, de egy ilyen nem élvezetes, de egy ilyen ragaszkodik el ez a szenvedésed, vagy a szenvedő állapot. Ezt meg tudom erősíteni. Ez is egy eléggé ördögi dolog, hogy az embernek szinte egy ilyen abszurd ragaszkodása van a fájdalmas emberi érzésekhez, mint hogyha ez valami, nem tudom, hát nyilván a démoni.

[Sebestyén István]
Ezt meg tudom erősíteni, de szerintem ez nem az ember. Szerintem az ember természette nem szereti a depressziót, meg a melánkóliát. Eleve az ő nagyságrendekkel jobb.

Tehát hogy azért lássuk be. Tehát aki mondjuk depressziós, melánkólikus, az szerintem elsősorban nem az ő saját életérzése, hanem egy ilyen démonikus életérzés, ami az emberen keresztül megnyilvánul, és én azt el tudom fogadni, hogy egy démon depressziós, vagy egy önsajnálatnak a szelleme, ha lehet így mondani, ebben a körben talán lehet, az sajnálja magát, de minden oka meg van rá. Viszont nekünk meg nincs meg rá semmilyen okunk, főleg ha megtértünk, újjászülettünk, szövetségben vagyunk Istennel, akkor erre nincsen okunk, mert a születtünk, és mondom az öröm, meg a szent lélekkel való betöltekezés, de maga a természetes öröm is összehasonlíthatatlanul jobb.

[Kulifai Máté]
Hát meg ugye ebből adódik az is, hogy sok esetben az ember, amikor bűnöket követel, akkor tulajdonképpen beszűkül a figyelme, meg az egész Istenről kialakított képe is arra, hogy van ő, ő bűnöket követel, és ezért el van szakítva Istentől. Egy picit másképp, hogy sokszor azért nem tud az ember hatékonyan keresztény életet élni, vagy szellemi életet, vagy közösséget tartani Istennel, mert csak a bűnre fókuszál, hogy vagy azt legyőzzem, vagy nincsen keresztény élet, vagy csak azzal tudok foglalkozni. Főleg, hogyha olyan függőségbe, vagy pornó függőségre beszél az ember, vagy önkielégítésről, vagy bármi hasonló témával, akkor sok esetben az embernek az egész kereszténységről alkotott képe, hogy a keresztény előtt lenni szükségben.

Ez a keresztény, hogy az ember teszik ki egy ilyen szűk mezsgyére, hogy vagyok én, van a bűnöm, és valahol távol isten, és egyébként szerintem a megoldásnak már az is egy lépcsője, hogyha az ember, hogy mondjam, ne azonosuljon magával a bűnnel, azzal, hogy ő akárhányszor elköveti, ha az ember az egész keresztény életet, vagy Istent úgy fogja fel, hogy ebbe a szűk, szükségtelen három fökbe egy öngyilkos felfogás. Az ember törekedjen arra, hogy közeledik Isten felé, törekedjen arra, hogy keresi Istennek a társaságát, megoldását, próbál vele kommunikálni, ha kell, akkor elsírja minden bánatát, kijönti a szívét, de hogy ne szűkítse be már egy démonnak a saját vágya, vagy a bűn maga, ne szűkítse be az egész iszonyú színes, és iszonyú sokszínű, és változatos, és élénk, és elemenős, dinamikus, keresztény létet, vagy természet fölötti létet.

[Sebestyén István]
Teljesen egyetértek, és erre utaltam azzal, hogy nem szabad, hogy mint macska a fonában az ember belegabajodjon ebbe. Tehát én ezt úgy tudnám leírni, bár te is teljesen jól megfogalmaztad, hogy igazából mi Istennek a gyermekei vagyunk. Hogyha bele gondol valaki, akkor egy apa, ha a fia, vagy a gyereke, hogy mondjam, rossz gyerek, vagy pontosabban rosszul viselkedik, akkor nem adja állami gondozásba.

Tehát nem az történik, hogy kicsapja, és holnap már haza se gyere.

[Kulifai Máté]
Nem ad neki ételt, tojást, nem ünnepeljük ezentúl a születésnapokat.

[Sebestyén István]
Tehát hogy ez nem így működik, és természetesen egy családban nem így működik, még akkor is, ha ez nem egy keresztény család, tehát egy nagyon rossz családnak kell ahhoz lenni, hogy ez így működjön, akkor mennyivel inkább Istennél így van ez? Tehát hogy nyilván a bűn elválaszt Istentől, de ez nem azt jelenti, hogy Isten elhagyott, elfelejtkezett, és most már soha az életbe nem is akar velünk kontaktusba kerülni, mert annyira csalódott bennünk.

[Kulifai Máté]
Csebes, én Istvánral beszélgetek itt a Fullkontaktban, és nagyon izgalmas témákról beszélgetünk az elvetettség, önsajnálat és a depresszió téma körében. István elmondta saját bizonságát, és néhány hallgatói kérdést is fel fogunk tenni Istvánnak át, ha tud rá válaszolni, ha nem, akkor valahogy összetettük, amit tudunk, és valami megoldást kreálunk. Nagyon várjuk egyébként a ti üzeneteiteket is az infokukatzfullkontakt.hu-ra, illetve a fullkontakt.hu nevezetű online felületet is nyugodtan látogassátok, illetve van Hit Rádiónak a fullkontakt.hu nevezetű Facebook oldalára, ha lehet így mondani, azt is lájkoljátok, mert nagyon sok érdekes írást és anyagot teszünk közzé. Most elmegyünk egy kicsit muzsikálni, és utána pedig folytatjuk a beszélgetést a rövid etap erejéig. Csak egészen rövid időszak van hátra az órából, de itt a fullkontokban még ezt is kiosználjuk, ha minden perc fontos. Nagyon örülünk neki, hogy ilyen sokan hallgatok bennünket, és Sebestyen István van itt velem fenn a stúdióban, és arról beszélgetünk az elmúlt majdhogy nem 40 percben, egy órában, hogy hogyan lehet megszabadulni a depresszióból, önsöjnállatból, lethargiából, melankóliából, lehet nagyon sok szimonyívája van ennek.

Egy-két gyakorlati kérdés, ami bárkibe felmerülhet. Ugye mondtad azt, hogy a szent szelleme való betöltekezésnek a hiánya, azzal való közösségnek a hiánya, vagy ezek az ekztázis érzésének a hiánya is fel tudja erősíteni az emberbe azt, hogy ő elvetetnek érzi magát. Nem egy fiatalt ismerek én is, aki küszködik nagyon azzal, hogy hogyan tudna nyelveken szólni, hogyan tudna betöltekezni, hogy ő is akkor a külső megnyilvánulásokat tudjon produkálni, mint tőle, jobbra, balra az emberek, hogy hátraszaltot ugorjon nevetve és táncolva, és hogy ez a kudarcélmény, hogy ő neki ez nem sikerül, az elvetetséget, eredményet szerinted milyen akadálya lehet annak, hogy az ember ezt nem tudja átvenni, vagy megélni?

[Sebestyén István]
Hát én nem a bűnnel kezdeném. Nyilván az is ott van a sorban, de az a helyzet, hogy én ezen sokat gondolkoztam annak idején, meg utána is, és amikor nekem nem sikerült, aztán végül sikerült, hogy nagyon sokfélék vagyunk. Tehát, hogy az emberi személyiség különböző módon tud reagálni a szent szellemre, és én egy csomószor megtapasztaltam azt, hogy részt vettem egy összejövetelen, ahol sokan sokakon megnyilvánult a szent lélek, és úgy láthatólag rajtam nem, vagy én úgy éreztem, hogy rajtam nem.

És aztán hazamentem, és csináltam a dolgaimat, és éreztem, hogy annak a szelleme, vagy az a kenet, ami ott volt azon az összejövetelen, az ott van körülöttem, rajtam, bennem, és sokkal erősebb vagyok, mint előtte. És olyan is volt, amikor pedig megérintett a szent lélek, mert nagyon-nagyon akartam, meg nagyon szerettem volna, és megérintett a szent lélek, és viszont gyorsan elmúlt ez a hatás. Tehát, hogy én nem a mérőzsinort, azt nem ott húznám meg, hogy akkor most van-e eksztázis, vagy nincs, vagy tapasztala valaki valamit, vagy nem, hanem egy kicsit kitágítanám ennek a kontextusát.

Tehát egy sima, úgymond sima ige hirdetésen keresztül is nagyon nagy munkát el tud végezni a szent lélek egy emberben.

[Kulifai Máté]
Németh Sándor beszélt talán egy másfél évvel ezelőtt, két évvel ezelőtt arról, hogy mennyire téves az a felfogás a szent szellemmel kapcsolatban, mely szerint csak a hidegkirázós, nagy táncolós, nagy nevetős jelenségek tartoznak a szent szellemhez, holott ő a szent háromságnak isteni személy, aki tulajdonképpen iszonyú sok rétű munkát végezel az emberbe többek között, az is az ő úgymond érdeme, vagy munkája, hogy egy ember például bűn nélkül tud élni, és az Isten törvénye beleég az embernek a lelkébe, szívébe, szellemébe, és miatt ahhoz tudja tartani magát, vagy hogyha kap olyan kijelentést, hogy az ott nehéz helyzetben mit kell döntenie.

Tehát ugye van ez is, hogy elvezet minden igazságra, kijelenti a bekövetkezendő, elkövetkezendő dolgokat, tehát az embernek az intuitív képesség, hogy ráérez valamiről, hogy mit kell tenni, ez is a szent szellemtől van egy csomó olyan, hogy mondjam, ilyen színfalak mögötti, függői mögötti munkája van a szent szellemnek, ami az emberi létszikerességéhez szükséges. És az ember sokszor akkor is kudarc élményt érez, hogyha nem látványos az ő, úgymond szent szellemmel való együttműködése, hol ott igazából esetben lehet, hogy sokkal inkább be van töltve a szent szellemmel, mint mondjuk nyilván nem kritizálva senkit, de aki meg egy hatalmasat produkál, mondjuk egy Isten tiszteltet.

[Sebestyén István]
Ez teljesen így van. Tehát sokszor a gyümölcsökből lehet meglátni azt, hogy kiben mit végezel a szent lélek, és nem a jelenségekből. Tehát én láttam olyanokat, akikkel nagyon-nagyon megnyilvánult a szent lélek, és ma már sajnos nincsenek a gyülekezetben, pedig sokkal erőteljesen.

[Kulifai Máté]
Miért az ember így nem tudja felfogni, hogy hogy létezik ez?

[Sebestyén István]
Hogy az, aki ott ezt átélte, akkor az ő hogy tud elszakadni. Igen, de ennek szerintem az a magyarázata, amire te is utaltál, hogy igazából itt a szent lélek munkája nem csak az, hogy valaki nevet, vagy valamit történik vele, hanem az igazából a szent lélek munkája, amit a szívben végez el az úr, és ezt a kettő persze egybe is eshet, de olyan is van, amikor nem esik egybe, vagy nem csak a testében, vagy a lelkében nyilvánul meg valakinek a szent lélek. Én szerintem ezért nem annyira a jelenségekre érdemes tenni a hangsúlyt, hanem a szívre, hogy a szívben az ember kapjon egy érintést.

Ez lehet úgy is, hogy közben semmi külsőjel nem történik.

[Kulifai Máté]
Igen, nagyon érdekes maga a szent szellemnek a személlyel, talán lehet, hogy az egyik kulcsfontosságú szereplő ebben az egész témában, hogy melankólia, depresszió, elvetettségön sajnálat, mert hogy maga az elküldetésének az egyik alap célja is, hogy vigasztalóként lett elküldve, aki a Krisztus távozása után az emberekkel mégis ezt a hiányt valahogy ezt az őr betölti azzal, hogy ő képviseli itt, Jézus Krisztus megjeleníti nekünk, hogy magával az Istenel való közösségünket sokkal közelebb hozza, mint akkor, amikor Jézus itt volt a Földön.

Elképzelhet, hogy igazából ha az ember megerősíti abban a hitét, hogy ő a szent szelleme való közösség által tud Istennel felvenni a kapcsolatot és kijönni ebből az elhagyatott, elvetett távol lét érzéséből, szerintem az lehet megoldás. Kicsit vándoroljunk át még egy-két perc erejéig, hogy picit aktuális, picit hírekkel kapcsolatos, hogy az ember sokszor hajlamos, ha elvált szülők gyereke, ha nagyon rossz anyagi környezetben él, vagy elveszít valakit a rokonyságban, ezek nagyon szörnyű dolgok, az ember hajlamos ilyenkor bele sűjteni ebbe a helyzetbe, de közben az ember azt olvasja, hogy ennek a világnak a legnagyobb sztáriai példaképei közül is tömkelegével vannak olyanok, akik például öngyilkosságot követnek el, és akkor nyilván ez csak a top 1 felszín, akik tényleg elkövetik, hányan lehetnek azok, akik rendszeresen kütkölnek, depresszióval vagy gyógyszeresen kezeltetik magukat.

Érdekes, nem, hogy a színész világnak a több kulcsszereplője, a zenei életnek a több kulcsszereplője drogokkal, vagy tényleg öngyilkossági kísérlettel próbálja feldolgozni azt a depressziót. Te mit gondolsz, hogy miért lehet az, hogy valaki, aki mindent elér az életbe, az is sújtjan azokkal a problémákkal, vagy sokkal súlyosabban is tud szembesújni azokkal a problémákkal, mint aki semmit nem ér az életbe, vagy őt még úgymond a sors keze is nagyon sújtja.

[Sebestyén István]
Hát ehhez mondanék még egy dolgot, ugye rendszeresen kiadják azt a listát, hogy mely országok a legboldogabbak. És ugye az a meglepő dolog, hogy van, amikor az anyagi jólét egybeesik a listán való előkelő helyjel, van, amikor pedig nagyon nem, és ez is arra utal meg, amiket te mondtál, az is, hogy igazából az, hogy valaki boldog, vagy örül, vagy rendben van magával, az talán legkevésbé a materiális javaktól függ. Tehát, hogy nem attól, hogy valaki milyen országban él, vagy milyen környezet veszik körül, vagy mennyi pénze van.

Szokták mondani, hogy a pénz nem boldogi, csak a sok pénz. Ami persze vicces, és egy nagyon picit igaz is, de szerintem alapvetően nem igaz, mert pont azt látjuk, hogy ezek a sztárok, ezeknek annyi pénzük van, amit mi elképzelni nem tudunk, és mégis nagyon, hogy mondjam, ilyen sajnálatra méltó helyzetbe kerülnek gyakran. Tehát, hogy megnyerik az egész világot, ahogy Jézus mondja, viszont a lelkükben kárt vallanak.

Tehát, hogy ez valahogy nem úgy működik, ahogy az emberek talán így zsigerből elsőre elgondolják, hogyha majd nekem jó munkám lesz, meg ilyen a kondícióim lesznek, meg olyan, akkor majd én boldog leszek, hanem valahogy ez más, hogy valahol ez belülről fakad, nyilván mi kereszténként elsősorban azt mondjuk, hogy az Istennel való kapcsolatból fakad, meg azzal, hogy az ember őnazonos. Tehát, hogy rendben van saját magával, tisztában van saját magával. Igen, szóval ezek ilyen talmi dolgok, ilyen áll dolgok, hogy a képernyőn csak azt látod, hogy ki villan a fogsora, de közben azt nem tudod, hogy milyen kínokat él hát.

[Kulifai Máté]
Igen, meg egyszer most fel, így a beszélgetésünk végére felmerült bennem, hogy a Prédikátor könyveiben is tulajdonképpen ez tök szexi, hogy az összes olyan materiális külső dolog, amiért az emberek egész életükben küzdenek, hogy azt megszerezzék, legyenek azok jó nő, vagy sok pénz, vagy nagy munkahely, vagy hatalom, vagy gazdagság, hogy azt mondja, hogy a Prédikátor Salamon könyve, Salamon király, hogy mind-mind hiába valóság, hogy annyira apró szükségei az embernek az, hogy van felesége, gyermeke, munkája, vagy van hol aludni, ezek az, amire az embernek szüksége van, és hogyha ez megvan, akkor elégedje meg vele. És egy picit nekem az a benyomásom, hogy sok esetben a legnagyobb lelki mélyválságból úgy lehet a legjobban kitörni, ha az ember elkezd állatadni azt, hogy létezik, hogy van akármie az, hogy egyáltalán megszületett, hogy egyáltalán van látása arról, hogy van Isten, hogy tud imádkodni, hogy le van fordítva a Biblia, és azt tudja olvasni, hogy esetleg higgyülekezetében tud járni, azt, hogy van hol aludnia, vagy volt ma mit felvennie, vagy öltöznie. Azért ezben a világban nagyon sok sokkal rosszabb állapotba levő ember is van, és ha az ember elkezd állatadni, akkor szinte megjelenik előtte Isten, hogy van valakinek állatadnia, akitől ezeket.

[Sebestyén István]
Ezt teljesen így van, szóval még talán csak annyit ehhez, hogy ilyenkor az ember eltávolodik a saját problémájától és szükségétől, és nem a szükségen keresztül nézi a saját életét, hanem egy külső szemszögből, felülről, szóval ez teljes mértékben így van.

[Kulifai Máté]
Sebessény Istvánral beszélgettem itt a Full Kontakt-ban, aki elmondta a saját bizonyságát is, egy-két tanácsot, tapasztalatot meg tudta osztani veletek, úgy vélem, hogy nagyon-nagyon hasznos beszélgetés volt, remélem számatokra is, szóval ha van bármi visszajelzésetek, kérdésetek, akkor még el is juthatom Istvánhoz, hogyha aktuális, vagy kifejezetten nekik címzitek, tehát még egyszer infokukat fullcontact.hu-ra várjuk a kérdéseiteket, visszajelzéseiteket, a facebook.com per hitrádió fullcontact így egybe, ha ezt beírjátok, akkor megtaláljátok a Facebook oldalunkat, fullcontact.hu-n írásokat találhattok, és este 9 órakor pedig megismételjük a múlt heti műsorunkat a fullcontact-ban, arról beszéltünk, hogy a diák szerelmekben milyen eszközöket, trükköket vetnek be egyes fiatalok is, hogy mennyire veszélyesek ezek is, miért nem szabad ezekbe belemenni. Köszönöm, hogy minket hallgatotok, és további szép napot nektek, jó rádiózást, sziasztok!

Legfrissebb