Ugrás a tartalomra
Borbély József

A Happy Day mai adásában:

  • 00:00 Megvallás Németh Sándorral 
  • 04:23 Bibliaolvasás: Jeremiás 14-15.rész
  • 13:12 Jézus vére - Németh Sándor prédikáció részlet
  • 16:25 Smith Wigglesworth - Tűzben edzett hit: Kinek van joga az apostoli levelekhez?
  • 21:07 Lelkiismeret és bálványáldozat - Borbély József

Az adás gépi átirata:

[Szignál]
Oh, happy day!

[Szignál]
Kezdődik a Happy Day! A Hit Rádió napi hit életi válogatása. Hallhatóvá tesszük a halhatatlant.

Happy Day!

[Szignál]
Oh, happy day!

[Király Tamás]
Az a happy day!

[Szignál]
Itt vallás, meg vallás! Mondjuk ki közösen Isten igényt, most a Hit Rádióba!

[Németh Sándor]
Mondjátok velem együtt, hogy szívemből hiszek az igazságra, és számmal teszek vallomást az üdvözségre, mert hiszem, hogy hit nélkül lehetetlen Istennek teszenem, hiszem, hogy ő létezik, hiszem, hogy Jézus Krisztus a harmadik napon föltámadott a halálból, és él örökkön örökké. És hiszek abban, hogy egyszeri áldozatával mindörökre eltörölte a bűnöket. Ezért nem szükséges, hogy az ő engeztelő áldozata meg legyen ismételve.

Mert hiszem, hogy a föltámadása után fölment a mennyekbe, tulajdonvérével megjelent az atya előtt mindannyiunkért, és megszerezte Istenek a javait, áldásait. És hiszem, hogy ő az eljövendő javaknak a főpapja, aki által az élő Isten hitáltal a kegyelmét rám árasza. Mert hiszek Jézus Krisztusban, mind a kegyelem urában, dicsőség urában, akiben a világban megjelent a kegyelemnek a teljessége és az igazság.

És hiszem, hogy ő a kegyelemnek a közvetítője. És mai napon is az ő engeztelő áldozatával, föltámadásával azonosulok, hogy Krisztusban a pozícióm megerősödjön, megújuljon, és hiszem, hogy Istenek az áldásai rám szálljanak, és hatalmad veszek az ellenség minden ereje fölött, és kivetem az életemből a gonosz szellemeknek a befolyását, jelenlétét, terheket, igákat, fájdalmakat, betegségeket, gondokat, ráhelyezem a gondviselő Istenemre, aki hordozza az én gondjaimat, és az úrban bízok. Mert megvan írva, hogy aki az úrban bízik, olyan, mint a víz mellé ültetett fa, amely idejében megadja az ő termését. És az is megvan írva, hogy aki az úrban bízik, ereje megújul, szárnyak el, mint a saskesei, fut és nem lankad el, jár és nem fárad el.

És hiszem, hogy a názati Jézus Krisztus mai napon is megerősít engemet az ő szellemével, erejével és igazságával. Mert igazsága által leszek erős, és veszek erőt a Szentlélek által. Mert a názati Jézus Krisztus föltámadása által megnyitotta előttem Isten az ő természetfölti erejének a birodalmát, hogy megújuljak és vegyek erőt, és megálljak az úr Jézus Krisztusban, és tanuskodjak ő mellette egész földi életemben.

És magasztalom dicsőítem őt, most és mindörökké, testemmel, lelkemmel, szellememmel.

[Szignál]
Halleluja! Halleluja! Halleluja!

Halleluja! Halleluja! Halleluja!

Halleluja! Ámen!

[Borbély József]
A tizenegyedik rész Az Úrnak szava, amit Jeremiásnak szólott, a szárasság felől. Gyászol Júda, és kapuj rosskadoznak, szomorkodnak a földön, és Jeruzsálem kiáltása felszáll. Fejedelmeik is kiküldik gyermekeiket vízért, elmennek a kutakig, nem találnak vizet, visszatérnek üres edényekkel, szégyenkeznek és pilonkodnak, és befedik fejüket.

A föld miatt, amely retteg, mert nem esett eső a földön, szégyenkeznek a szántorvetők, és befedik fejüket. Még a szarvas üsző is megellik a mezőn, ott hagyja fiát, mert nincsen fű. A vadszamarak pedig a sziklához állnak, levegő után kapkodnak, mint a tengeri szörnyek, szemeik eltikkadnak, mert nincs fű.

Ha bűneink ellenünk tanúskodnak, cselekedjél uram a te nevedért, mert te mérdek, hogy törvényszegésünk, védkeztünk ellened. Izrael reménysége, megszabadítója a nyomorúság idején, miért vagy e földön úgy, mint valami jövevény, és mint valami utas, aki éjjel szállása térbe? Miért vagy olyan, mint a megrihasztott férfi, mint a vitéz, aki nem tud segíteni?

Hiszen te közöttünk vagy uram, és mi a te nevedről neveztetünk. Ne hagyjál minket. Ezt mondja az Úr enépnek.

Úgy szerettek ide-oda futkározni lábaikat, meg nem tartóztatták, azért az Úr nem kedvelte őket. Most megemlékezik az ő bűnökről, és bétkükért megfenyíti őket. És mondá nekem az Úr, ne könyörögje népért az ő javára.

Mikor bőtölnek, én meg nem hallgatom kiáltozásokat, és ha égő áldozatot vagy ételáldozatot készítenek, nem lesznek kedvesek előttem, sőt, fegyverrel, éjségérés, döghalállal írtam ki őket. És mondék, ah, uramisten, hiszen a proféták mondják nekik, fegyvert nem láttok, éjség sem lesz rajtatok, sőt, állandó békességet adok nektek ezen a helyen. És mondja az Úr nekem, hazugságot profétálnak a proféták az én nevemben.

Nem küldtem őket, nem parancsoltam nekik, nem is beszéltem velük. Hazuglátomást, varázslást, hiába valóságot, és szívbeli családságot jövendőnek nektek. Azért ezt mondja az Úr a proféták felől, akik az én nevemben profétálnak, holott én nem küldtem őket, és mégis azt mondják, fegyver és éjség nem lesz-e földön.

Fegyver és éjség miatt vesznek el azok a proféták. A nép pedig, amelynek ők profétálnak, ott hever majd Jeruzselem utcáin az éjség és a fegyver miatt, és nem lesz, aki eltemesse őket, őket és feleségeiket, fiaikat és lányaikat. Így zúdítom rájuk gonoszságokat.

Azért e szavakat mondjad nekik. Szemeim könnyeket hullatnak éjjel és nappal, és nem szűnnek meg, mert nagy rontással rontatott meg a szűz, az én népemnek leánya, igen fájdamas feleségem. Ha kimegyek a mezőre, hát íme fegyver által levágottak.

Ha megyek a városba, hát íme éjség miatt elepettek vannak ott. Bizony profita is, pap is olyan földre költöznek, amelyet nem ismernek. Egészen elvetetted-e Jódát, hogy a siont utája a lelked?

Miért vertél úgy meg, hogy semmi orvosságunk se legyen? Békességet vártunk, de nincs semmi jó, és gyógyulás meg idejét, de íme itt van a rettegés. Ismerjük, Uram, a mi gonoszságainkat, atyáink bűnét bizony vétkeztünk ellened.

Nevesd meg a te nevedért, ne gyalázd meg a te dicsőségednek székét. Emlékezzél, ne nörzd meg a te velünk való szövetségedet. Vannak-e a pogányok bálványai között, akik esőt adhatnak?

S ad-e záporokat az ég? Avagy nem te vagy-e mi, mi Urunk, Istenünk, és nem benned kell-e bíznunk, hiszen te cselekedted mindezt? És mondd-e az úr nekem, ha Mózes és Sámuel állnának is előttem, nem hajonna lelkem e néphez, küld ki az orcám elől, hadd menjenek.

Ha pedig azt mondják neked, hova menjünk, ezt mondd nekik, így szól az úr, aki halára való, halára, aki fegyverre való, fegyverre, aki éjségre való, éjségre, és aki fogságra való, fogságra. Mert négyfélével támadokre álljuk, ezt mondja az úr, fegyverrel, hogy gyilkoljon, kutyákkal, hogy tépjenek, az ég madaraival és mezei vadakkal, hogy egyenek is pusztítsanak. Bújdosokkát eszem őket a Földnek, minden országában.

Manassért. Ez ékiásnak, Júdakirályának fiáért. Azok miatt, amiket ő Jeruzsálemben cselekedett.

Mert kikönyörül meg rajta Jeruzsálem, és kivigasztal meg téged, és kimozdul meg, hogy kérdezze, jól vagy-e. Te elhagytál engem, azt mondja az úr, másfelé jártál, azért kinyújtam kezemet ellened, s elvesztelek téged, belefáradtam a számlakozásba. Elszorom őket, szorolapáttal e Földnek kapujiban, nyermegtelenné teszem, elvesztem az én népemet, nem tértek vissza útjaikról.

Özvegyei számosabbak lesznek a tenger fövennyénél, pusztítót viszek rejájuk, az ifjuság anyjára délben, bocsátok rejál nagy hirtelen észveszést, és rettentéseket. Elsenyved, aki hét fiút szül, kileheli lelkét, lehanyatlik az ő napja, mikor még nappal volna, megszégyenül, spironkodik, maradékaikat pedig fegyverre vetem az ő ellenségeik előtt, azt mondja az Úr. Jaj nekem, anyám, mert versengés fiává és az egész Föld ellen perlekedő férfiúvá szültél engemet.

Nem adtam kölcsönt, nekem sem adtak kölcsönt, mégis minyen a szidalmaznak engem. Monda az Úr. Avagy nem jóra tartottalak-e meg téged?

Avagy nem azt teszem-e, hogy ellenséged a baj idején és nyomorúság idején kérni fog téged? Vajon eltörje a vas az éjszaki vasat és rezet? Bogyonodat és kincseidet rablónak adom nem pénzért, hanem a te mindenféle vétkedért minden határodban.

S elvitetlek ellenségéddel olyan földre, amelyet nem ismersz, mert haragomnak tüze felgerjett, lángra gyúlt ellenetek. Te tudod, Uram, emlékezzél meg rólam, és tekints rám, és állj bosszút értem üldözőimen, a te haragodnak halogatásaival, ne égyser engem, tudd meg, hogy éretted szenvedek gyalázatot. Ha szavaidat hallattad, én élveztem azokat.

A te szavaid örömömre voltak nekem, és szívemnek vigasságára, mert a te nevedről neveztetem, ó Uram, seregeknek istene. Nem ültem a nevedgélők gyülekezetébe, nem ujjongtam velük, a te hatalmad miatt egyedül ültem, mert bosszussággal töltöttél el engem. Miért lett szűnte lenni az én fájdalmam, és halálossá, gyógyíthatatlanna az én sebem?

Olyannál lettél nékem, mint a bizonytalan vízű csalókapatak. Azért ezt mondja az Úr, ha megtérsz, én is visszatéritelek téged. Előttem állasz, és ha elválasztod a jót a hitványtól, olyannál leszel, mint az én szájam.

Ők térjenek meg te hozzád, de te ne térj ő hozzájuk. És a nép ellen erős érzbástjává teszlek téged, és hülyaskodnak ellened, de nem győzhetnek meg téged, mert én veled vagyok, hogy megvédjelek, és megszabadítsalak téged, azt mondja az Úr. És megszabadítalak téged a gonoszok kezeiből, és kimentelek téged hatalmaskodók markából.

[Németh Sándor]
Isten azt akarja, hogy ebből a testi állapotból kijöjjünk, Pál azt mondja, tehát a vallás korában testi volt, és ennek az volt a következménye, hogy olyan dolgokat cselekedett, amit nem akart. Mivelhogy vallásos ember volt, ismerte Istenek a törvényét, tisztában volt azzal, hogy mi az Istenek a követelménye, de ezeket a követelményeket azért nem tudta megtenni, mert nem volt újjászületés, nem volt az életében szent lélek, akivel együtt működve a testi állapotból el tudott volna jutni a szelemi állapotba. És ennek ugye az lett a következménye, tehát ez a helyzet, hogyha az ember nem akar a testi állapotából kilépni, akkor ilyen nyomorult emberként él, amiről a pálapostól ítélt, hogy ki szabadít meg ebből a nyomorúságból, és mikor lesz vége ennek a nyomorúságos embernek, nyomorúságos természetemnek, és mikor leszek olyan állapotban, amikor a lelkismeretfordalás nélkül, bűntudat nélkül nézhetem az Isten, gyönyörködhetek az ők ékességében, dicsőségében, és akármit is gondolnak az emberek róla, lelkismeretfordalás nélkül tudok a szemükbe nézni, mert semmiféle titkos bűnt, akármennyire is gyanakodnak és kutakodnak a szemükkel, nincsen bennem. Volt, de eltöröltetett, mert Jézus Kisztus vére eltörölte, és igyekeztem továbbra is Jézus vére alatt maradni, és ha véletlenül kikucskucskáltam ebből, vagy kiléptem belőle, akkor visszajöttem újra Jézus vére alá. Egészen más, amikor így nézel a feleségedbe, nincs titkolni való, nem használtad a kezedet olyan helyekre, amit szégyelni kellene a feleséged előtt.

A szemedet, az arszodat nem tetted olyan dolgok felé, amit ne tudnál vállalni. Tehát ezt a tiszta vékességet, a szellemed és a lelked számára, ezt meg tudod ma még nyerni, de ne szerezd a visszazuhanásokat, ne szerezd a testi állapotot. Az Úr Jézus Kisztus kegyelme megjelent, és nem csak egyszer vehetsz kegyelmet, nem csak egyszer töltekezhetsz be szentlélekkel, sokszor betöltekezhetsz szentlélekkel, és a sokszori betöltekezésnek az legyen a gyümölcse, hogy ezek után viszont elfogom határozni, hogy együtt fogok működni Isten erejével, mert a hit cselekedetek nélkül halott, és egy stagnáló állapotban nem akarom tartani a szívembe költözött szentlelket.

A szentlélek akkor mozog bennem, hogyha az Isten igényében élő hitem van.

[Sárosi Renáta]
Égj Istenért Jézus így szólt tanítványaihoz, közvetlenül mennybe menetele előtt. Hanem vesztek erőt, minek utána a Szent Szellem eljönre átok, és lesztek nékem tanúim. Pünkös napján igéretéhez híven elküldte az erőt.

Az apostolok cselekedeteinek fennmaradt részeiből megtudjuk, hogyan tettek bizonságot ezek a Szent Szellemmel betöltött tanítványok, hogyan működött együtt velük az Úr, és hogyan erősítette meg az igét jelekkel. Az Úr Jézus ma is pontosan ugyanilyen. A Kenet ugyanaz.

A pünkösdi megtapasztalás sem változott, ezért ahhoz hasonló eredményeket kell várnunk, amilyenekről Lukács számol be a korai egyház életéből. Keresztelő János ezt emelte ki Jézussal kapcsolatban. Ő Szent Szellemmel és tűzzel keresztel majd titeket.

Isten szolgáinak tűzlángként kell élniük, örökös, állandó tűzként, folyamatos forróságban, ragyogó fényel. Nem kevesebbet tartogat számunkra, minthogy lángok legyünk. Legyen élő hitünk Istenben.

Higgyük, hogy az Ő képességei, az Ő ereje loboghat bennünk. Egészen addig, amíg ez az erő teljes életünket nem energizálja. Amikor a Szent Szellem belép az életünkbe, képessé tesz arra, hogy Jézus Krisztust teljes dicsőségében mutassuk be, mint az egyedüli szemét, aki ma épp úgy gyógyít, mint a régmúlt napjaiban.

A Szent Szellem keresség képessé tesz bennünket arra, hogy úgy prédikáljunk, mint ahogy kezdetben az apostolok. A mennyekből leküldött Szent Szellem ereje által és a Szellem ajándékainak megnyilvánulásaival. Ó, bárcsak hagynánk, hogy az Úr munkálkodjon bennünk, és addig olvasszon, amíg az emberek iránti könyörületből új küldetés nem vakad.

Isten csodálatosan velem volt, amikor Egyiptomból Olaszországba hajóztam. Minden órában éreztem áldott jelenlétét. Amikor a fedélzeten egy férfi hirtelen összeesett, a felesége és minden jelenlévő szörnyen megijedt.

Néhányan azt mondták, haldoklik. De én láttam, hogy ez csupán egy dicsőséges lehetőség arra, hogy Isten ereje láthatóvá váljon. Milyen nagyszerű tűzlánknak lenni, az élő Krisztusban élni.

Régen rossz, ha ilyen esetben még erőért kell imádkoznunk, vagy arra kell várnunk, hogy érezzük az Úr jelenlétét. Az ő ígérete szerint, vesztek erőt, minek utána a Szent Szellem eljőre átok. Ha hiszünk, akkor Isten ereje mindig meg fog nyilvánulni, amikor konkrét szükséggel találkozunk.

Ha gyakorlod a hitedet, rá fogsz jönni, hogy nagyobb erőd van, mint ami a világban van. Nagyszerű dolog, amikor valaki felocsúdik a hitetlenségből, és Istenért való merészséget nyer, áldott könyvének tekintélyére hivatkozva. Így hát ott helyben, a hajó fedélzetén, Jézus nevében megdorgáltam az ördögöt.

A feleség és saját maga legnagyobb megdöbbenésére a férfi feltudott állni. Mi ez? kérdezte.

Az egész testemen átfojik, soha nem éreztem még ilyet. Isten ereje tetőtől talpig megrázta. Az Úr hatalmat adott nekünk az ördög minden ereje fölött, hogy olyan szinten élhessünk, ahol ezt mindig megvalósíthatjuk.

[Borbély József]
A Pálot mondja, már a kettőtím utolsóban mondja, hogy a hálát adok az Istennek, akinek szolgálnak őseimtől fogva, tiszta lelkismerettel. Azt mondja, hogy őseitől fogva, tiszta lelkismerettel szolgálnak az Istennek. Generációs tiszta lelkismeretük volt.

Egyébként az őseimtől fogva, tiszta lelkismerettel és próbáltak az Istenet szolgálni. Ez a tiszta lelkismeret, ez a legmagasabb kategória. Van egy második is, a jó lelkismeret.

Ez az 1 Timoteus 5-be van leírva. Mindjárt elmutatom az erre vonatkozó. 1 Timoteus 5.

1 Timoteus nem 5, hanem 1-5. Igen. Azt mondja, hogy a parancsnodnak vége pedig a tiszta szívből, jó lelki ismeretből és igaz hídből valós szeretet.

Itt a jónál ugye az aggatosszó szerepe. Igen, az jó, nemes, bátor, becsületes, jó, indulható, hasznos. Azaz van olyan, hogy valakinek ilyen bátor, erős, kiváló, jó lelkismerete van.

A tiszta lelkismeret, az teljesen meg van szentelve. Az már tényleg olyan, hogy őszinte, tiszta, átlátható, akadálytalan. A jó lelkismeret meg az, hogy az emberek bátorszív van, és nem vádolja őt a lelkismerete, erős a lelkismerete.

Van benne bátorság, erő, derék, kiváló. Az aggatossz, nemes, azt is jelenti egy ilyen fajta lelkismeret. Ugyanezt mondja talán a 9.

Igen, 19-ben is megtartana a hitet és a jó lelkismeretet, amelyet némelyek elvetvén a hit dolgában hajótörés szemvetek. Az azt jelenti, hogyha valakinek a lelkismerete rossz, és elhagyja a jó lelkismeretet, akkor a hit dolgában hajótörés fog elszenvedni. Azaz, hogy az ember a hitját meg tudja őrizni, hitben tudja maradni, mert hit nélkül lehetetlen dolog Istennek tetszeni, ahhoz neki a jó lelkismeret egy előfeltétel.

[Király Tamás]
Ez a hit dolgában hajótörés szemvetni azért elég durva kifejezés, mert egy hajótörést általában nem élnek túl az emberek.

[Borbély József]
Hát majd túl él, de úgy, hogy minden odavész. És valahogy kiúszik maga hatalmas kártval, elveszti vagyonását.

[Király Tamás]
Dráma.

[Borbély József]
Szóval megtartva a hitet és a jó lelkismeretet. Azaz egy feladat és kihívás, hogy az ember meg tudja tartani a hitet és a jó lelkismeretet, nehogy ezt emellől el tévelyedve az ember, ezt elvetve, hogy az ember hajótörés szemvetjen, kik közül való Himéniusz és Alexander. Ugye itt még példát is mutatott, mondott a pál.

Akkor van még egy másik a Zsidó 13-ban, mindjárt megnézzük azt az ígéjét is, Zsidó 13-ban, ott a Károly azt is jó lelkismeretnek fordítja, de egy másik szó szerepel Zsidó 13-18. Zsidó 13-18. Ott azt mondja, hogy a imádkozatok értünk, mert úgy vagyunk meggyőződve, hogy jó lelkismeretünk van.

Itt a Kalosz szó szerepel, és jó nemes derék, vitéz, bátor, becsületes, alkalmas, megfelelő, hasznos. Ez pedig szintén bent tartalmazza a jó nemes derék, mint az agatos szó, de bátor, becsületes, de van egy másik jelentés tartalma, és az, hogy megfelelő. Az, amit csinál, az a lelkismereté nem vádolja.

Megfelelő és úgy van meggyőződve, hogy amit csinál, az jó, hasznos, előnyös, alkalmas. Ez lehet, hogy nem annyira magasztos, de jó lelkismeretnek csinálja a dolgát. Ez is egy kategóriája.

A lelkismeretek utána van a, mondjuk az még a, mondjuk a nézzük csak a harmónik, az erőtlen lelkismeret. Erőtlen, az a 1 Korintus 8-ba van leírva például, 1 Korintus 8, ugye ez az a bizonyos rész, amiről említést tettem már, hogy a bálvány áldozati ügyek, 1 Korintus 8-7, azt mondja, hogy nem mindenkiben van meg az ismeret, sőt, némelyek a bálvány felőlvaló lelkismeretük szerint mind a mai napig mind bálványáldozat eszik, és az ő lelkismeretük, mivel egy erőtlen, megfertőztetett, erőtlen lelkismeret, és ugye ez azt jelenti, az erőtlen szó, hogy gyenge, beteges, tehetetlen.

[Király Tamás]
És miért érdekes, hogy itt a bálványáldozat kapcsán mondja, hogy megfertőztetett a lelkismeretük, miközben ugye tudjuk a korebbi utalásból, hogy azért a bálványáldozati étel megevése nem feltétlenül bűn.

[Borbély József]
Igen, ha ő megeszi, mint húst, akkor az nem bűn. Ha úgy enné meg, hogy áldoznak, és mint egy rituális evés, mint amikor az úr vacsorálja, ezt az ember, akkor viszont már bűn.

[Király Tamás]
De ez a lelkismerete miatt?

[Borbély József]
Nemcsak amiatt. Itt értek meg, ti azt mondja, hogy kivel van közösségben, ott később írja a pont az egykorintós lelkismeret, kivel van az ember közösségben, hogy nem akarom, hogy démonok legyek a közösségben. Azaz, ha most valaki elmegy és mondjuk egy rituális evést csinál, és bálványáldozati evés van, akkor azt gondolom, hogy ezt nagyon ügyes lelkismeret kell, hogy ezt felmentse maga ez alól.

De ha nem tudja, hogy milyen húsról van szó, és megeszi azt, nincs semmi problémája. Vagy hogyha megmondják, hogy ez egy áldozati hús, de nem a rituális módon eszi meg, azaz nem egy rituális keretein belül, mint bálványáldozatot eszi meg, hanem hát ez az volt, de itt ezt most csak megesszük, akkor is megeti az a lelkismerte miatt.

[Király Tamás]
Ez kicsit régen olyan, mint hogy a papától megszentett sonkát, akkor most egy más világnézetű ember megegye vagy ne egye, ha nem tudta, hogy amúgy előtte hol volt az a sonk.

[Borbély József]
Igen, igen. Hát igen, ez meg ez is olyan dolog, hogy van, akinek megengedi a lelkismeret, ha van, akinek nem engedi. Például voltunk annak, hogy az Israelben 2006-osan volt a 96-os konference, és akkor volt előtte három nap meg utánálló nap, és akkor elvittek bennünket Galilétó mellett egy vacsorára, és ott egy ilyen indiai helyre vittek el bennünket, ahol az étlapok ilyen mindenféle ilyen, hogy mondják ezt, csillagöbi jegyekkel voltak tele, és ilyen használhatásznős nők vonaglódtak a vacsora alatt, és én mondtam a ritának, hogy te figyelj, én itt nem egy falatot nem eszek, én kimegyek. És akkor elmészem utána következő nap micsoda feszültség került között a csoportba, hogy mi kimentünk páran, ketten, hárman, a többiek meg ott voltak, meg azt mondták, hát ők megeszik.

De én nem vádoltam őket, hogy megeszik azt, amit ott adnak, csak az én lelkismeretem már nem tudta elhordozni ezt a fajta, ekkora nyomást, hogy én egy ilyen asztalon legyek, ahol csillagöbi jegyek, meg ilyen mérleg, meg nem tudom, kosmögének vannak iragva. Én nem akartam ilyen helyen lenni, mert nem akartam magamat megfertőzni.

[Király Tamás]
Ez talán most olyan, mint hogy hordjon-e az ember olyan divat márkát, ami egyébként mondjuk az LMBTQ programot támogatja, és mondjuk nem egy szivárványos póló, de hogy amúgy meg van olyan kollekciók is, vagy vásároljon olyan butorboltban, ahol amúgy ez is, hogy szerintem ez is egy ilyen kérdés, hogy persze, ha teheti, nem, de ha meg csak ott van olyan szék, akkor...

[Borbély József]
Én ebben nem csinálnék lelkismitőfordulást. Nyilván, hogyha rá van gravírozva egy LMBTQ és direktorhelyi jelek vannak, akkor nyilván nem. Hogyha teszem, mert nem visz be a házába, de egyébként én, mert hogy a Nike-t sem vehetnék föl.

Mert az is egy istennél. Á, itt tulajdonképpen így van. De közben hordnak Nike-t, mert engem így nem izgat már, nézést kérek, mert ez nem vallási kérdés ez a ruhadarab.

Sokkal jobban zavar az, hogyha a gyerekmunkáról csinálok valamit.

[Király Tamás]
De ha mondjuk valaki egy görög báványimádó háttérből jön, nem tudom, van-e ilyen, és benne az ilyen érzéseket kert, akkor meg teljesen elfogadható az, hogy ő úgy dönt, hogy egy olyan pólót mondjuk már nem vesz fel.

[Borbély József]
Igen. Így van. Igen.

Igen. Szóval van olyan, mondom, hogy valakinek erőtlen már a lelkismerete, és akkor mi lesz az eredménye? Megfertőztetik.

Azaz, hogyha az embernek gyeng a lelkismerete, és nem képes már, érzi, hogy nem jó, de már nem tud, nem is benne akkor erő, hogy az emberben ellenállást hozzon létre, hanem elhallgattatja a lelkismeretét, akkor jön a megfertőztetett lelkismeret, és ez is van a Bibliában, a megfertőztetett lelkismeret. A Titus levélben ír róla, hogy azt mondja a Titus levélben, hogy minden tiszta a tisztának, de a megfertőztetettnek és hitetleneknek semmi sem tiszta, hanem megfertőztetett azonnal mind az elmélyük, nuszuk, mind a lelkismeretük. Vallják, hogy Isten-t ismerik, de a cselekrejteikkel tagadják, mivelhogy utálatosak és hitetlenek és minden jó cseleketre méltatlanok.

Az itt arról beszél már, hogy van olyan fajta lelkismeret, amikor az embernek megvan fertőzve a lelkismerete, és már nem helyesen működik, és nem tudja valóságosra mutatni nemcsak erőtlen gyenge, hanem már beteg, meg van fertőzve, és be van mocskolva, be van piszkolva, és ezért nyilván ez képmutatással is együtt jár, vallja, hogy Isten-t ismeri, dr. Néha és a cselekrejteivel ellentétét műveli, és ezt ideig műveli az ember, akkor idő után a lelkismerete nagyon megbetegszik. Ezt helyre lehet állítani?

Megtéréssel, persze. Körül kell metélni a szívet újra.

[Király Tamás]
A megtérés is a lelkiismeretnek az akcióba lép a szent szellem közlésére, de ha a lelkiismeret torz, tehát hogy néha látok egy olyan szintet, nem tudom, hogy egyet tudsz ezzel érteni, hogy olyan szintre eltorzul a lelkismeret, és vele együtt az egész embernek a gondolkodás módja a világnézete, hogy sokszor elgondolkodok, hogy innen még van-e visszaút?

[Borbély József]
Hát ez egy nagyon nagy kérdés. Igen, azt gondolom, hogy...

[Király Tamás]
Mert az elméjére is hat, meg mindenére hat.

[Borbély József]
Persze, hát van ahonnan már nem lehet visszajönni, de hát most én nem akarok senkit ítélgetni, csak elvilleg nyilván, igen, van olyan, de azért azt lehet látni, hogy nagyon durva helyekről is visszatudtak jönni emberek. Láss Dávid történetét. Szóval ott azért nem akármi történt.

És nem is egy három napról volt szó, hanem egy közben megszült a gyereket az asszony.

[Király Tamás]
Meg ott viszont, amikor a proféta jött, és szembesítette tulajdonképpen az igével, vagy hát Isten üzenetével, akkor ott bekapcsolt hirtelen. Tehát ezért akkor valószínűleg, ha a prédikált igével...

[Borbély József]
Én azt gondolom, hogy már előtte működött a lelkismerete, és vázoltam, mert a Zsoltárban le van írva, hogy amíg elhallgattam, megavultak a csontjai, mintha gyulladás lenne a bensmer. Az az leírja, hogy ő nagyon kemény örlődésen ment át. Biztos, hogy benne, hogy borzasztóan örlődött, zseniális módon megoldotta a problémákat, titkoszolgált módszerekkel eltette láborul a férjet, és a gyerek születés minden, ami volt, úgy csinálta, mintha minden oké lenne, de a lelkismerete nagyon vádolta.

Amikor a proféta odavent, és szembesítette a valósággal, ez a profétai szó volt az, ami kimozította őt ebből az állapotból, és tudott megtérni, és beismerni a bűnét.

[Király Tamás]
Az egy nagy tanulság, nem? Hogy a lebukásban tulajdonképpen benne van az úr kegyelme.

[Borbély József]
Így van. Igen, igen. Hát, igen.

Szóval ezt csak azt akartam mondani, hogy a megfertőzőtől, lelkismeretből van kiút, ugye amikor hát egyszer meg lehet beletérni, mondja ez igen, hogy szántsatok magatoknak új szántást, új ugart, a szíveteket megytétek körül. Izrael fiai, ugye Jeremias, mondja Jeremias proféta egyszer, vagy a jó elkettőben is, hogy térjetek meg, akár bőtölésre, akár sírásra, hogy szíveteket szaggassátok meg. Azaz van olyan, az ember egyszerűen, igenis például a bőtölés, például azt gondolom, hogy egy olyan fajta elszárnás, odaszárnás, elfordulás a bűntől, a világtól, Isten fele fordulás, amiben ahogyan meg lehet térni.

Főleg Ábrahamnál sem volt Isten akarata, Ábrahamnál az, hogy az Izmael nem az volt a megoldás. És akkor megjelenik az úr 17 évvel később, vagy 13 évvel később, és akkor mondja neki, járj innen előttem, légy tökéletes, metélkedjél körül, itt az én szövetségem, metélkedjél. Az ott lehet látni, hogy igazából újra gombolta Isten Ábrámat.

Na, akkor legyen mostantól Ábráma neven. Ott is azt gondolom, hogy és aznap mindenkit körülmetélt, akit ért házába, azaz lehetett látni, hogy nagyon örült, hogy adott neki Isten új esélyt. Mert elcsúsztak a dolgok.

Egyébként, ahol lemenett el, és ez a területen ott vannak dolgok, amit nem volt Isten akaratában benne. Megengedte az úr, de nem volt Isten akarata, és hát az Izmael sem. Most már minden, mert most már Isten nagynépét tette őket, meg ágyja őt is, őket is, és lehet látni, mekkora nagy nemzetek származnak Izmaeltől, de azért, mert azért ott Ábrámnak korrekcióra volt szüksége.

És korrigálta is magát. Hát ebből lehet látni, igazából az Isten emberei, azoknak a lelkismerete fel tud elevenedni, fel tud éledni, hogyha esetleg meg is fertőzték a lelkismeretüket, és hát nem tiszta a lelkismeretük. A következőn még van az a legdurvább, a megbélyegzett lelkismeret.

Az Egytímű uta ús négyben beszél erről, hát ettől mentsem meg az úr mindenkit. Egytímű uta ús négy azt mondja, hogy a hazugbeszédűeknek képmutatása állt, akik megvannak bélyegezve a saját lelkismeretükben. Az az olyan vallásos emberekről beszél, akik teljes képmutatásban, hazudozásban élnek, és a lelkismeretük már megvan, hát ilyen az Egytímű uta megbélyegzett szónál nagyon szó szerepel.

[Király Tamás]
Egyetímű uta azt mondja, hogy vallásos emberek.

[Borbély József]
Tehát ők nem fogány. Tűzes, vassal, beégetett, megbélyegzett, mint a billog, amit a marhát megbélyegzik, megvan bélyegezve a lelkismeret, tehát ez szörnyűség, és onnan már bele van égetve, ugye mi is meg vagyunk pecsételve, csak mi a Szent Szelev által. Nem mindegy, hogy mi pecsételjük az emberek a lelkismeretet.

[Király Tamás]
De lehet, hogy ez a billog, ez már rápecsételődik a Szent Szelemmes bélyegre és elnyomja, nem? Tehát, hogy eltakarja.

[Borbély József]
Igen, igen. Úgyhogy ez isten örözze meg bennünket, hogy az emberek legyünk, mint az utolsó évben némelyek, akik elszakadtak a hittől, és gonosz tanításra figyelnek, hazugbeszédvek, stb. megbélyezett lelkismeretük van, tiltják a házasságot, és lehírja azt éppen ugye, amik a jelenségei az utolsó időkben ennek a fajta torz lelkismeretnek.

Szóval most a lelkismeretet az nagyon sok minden befolyásolja. Pontosan nézzük meg, hogy mire való egyáltalán. Egyrészt tud vádolni.

Kell a vádlás? Kell. Kell.

Mikor kell? Hogyha az ember bűnben van. Akkor nem jó, hogyha nem érzi a vádlást.

Kell, hogy vádolja valaki, és ha kívülről vádolják, az ember sokszor védekezik. De ha belőlről vádolják, akkor nem jött ki.

[Király Tamás]
Akkor ciki, ha az ember ennek a súly alatt összeroppan. Én többször hallok olyat, hogy elkövett valaki egy bűnt, megszólal a lelkiismeret, és annyira a hatása alá kerül, hogy úgy érzi, hogy teljesen megbukott keresztényként, és azt mondja, hogy hát akkor már mindegy nekem, itt már úgyis végem van, elkárhoztam, akkor legalább jól érzem magam a következő évtizedekben.

[Borbély József]
Hát, ha az úrja, akkor nem fogja tudni ezt hatartosan csinálni. A lelkiismeret elhallgattadhatja, megteheti, de ha az úrja, akkor az újra és újra nem fogja hagyni aludni, zaklatni fogja, hirtelen elé beugrannak a képek, amik zavarják, és aki az úrja, az abban ez működik. És egy után azt fogja mondani, Istenem, szabadíts meg engem, kérlek, meg akarok változni.

És az úr irgalmas, kegyelmes, megváltoztatja a látatos embereket, Istenem, közelengedi magához. Boldogok, akik sírnak, mert őket magához hívja az Isten. Rossz lelkiismeret, mert az ember tud sírni, bánkódni.

És ez egy nagyon nagy áldás, hogyha az embernek a lelkiismerete tud ilyen módon jelzéseket adni. Szóval egyik a vádás, másik a felmentés is, olyan is, hogy a lelkiismeret, hogy az embert vádolják kívülről, te ilyen vagy, olyan vagy, de közben a lelkiismerete tiszta. Ugye Pálnal ez volt, hogy vádolták, károztatták, mert akarták ölni, és akkor ő mondta, hát én tiszta lelkiismerettel szolgálok az Istennek.

Én a halottak föltámadásáért vádoltatom. Védekezett, hogy a jó lelkiismerettel csinálja a dolgát, és szükség van arra, hogy a lelkiismeretünk ilyen hangja is legyen, ha az ember nem követettel védkedt bűnt, és vádolják, akkor az embernek ez a képessége fel tudja az embert menteni. Van még egy másik képessége is, hogy vezet a lelkiismeret bennünket.

A Róma 13-ban, ugyan nézek itt egy igényt, azt mondja a Róma 13 ötödik verszak, azt mondja, hogy annak okáért szükség engedemes lenni nemcsak a haragért, hanem a lelkiismeretért is. Azaz, hogy itt az államhatalomhoz voló viszonyról beszél itt az Isten igéje, és nemcsak azért engedemeskedünk az államhatalomnak adófizetés és egyébként a kresszbetartása, stb., mert félünk a rendőrtől, meg az apektől, hanem azért is, mert a lelkiismeret miatt is. És ez a normális viselkedés, és ezért az embert a lelkiismerete vezeti.

Vezeti. És hát az ember nem mindent azért csinál, mert például meg van róla győződve és vannak észérvei, hanem vannak olyan dolgokat, eztán azért csinál az ember, mert a lelkiismerete nem engedi, hogy ne csinálja. És a lelkiismeret az egy olyan része az embernek, hogy akkor is tud vezetni, ha az ember nem ért valamit.

Mondja, hogy a megtisztítson bennünket az ige fürdőjével, hogy ne legyen rajtunk szeplő, sömör, vagy valami aféle. Ez a vagy valami aféle az, amiről nincs. A megfoghatatlan.

Nincs róla szó, de mégis rossz, és a lelkiismeret az az, ami az aféléről is.

[Király Tamás]
Tehát akkor például, ha van egy döntési helyzet, és akkor arra nincs mondjuk törvény, meg igen, meg stb. És akkor az ember elkezd gondolkodni, és a valamelyik opción elérzi, hogy ezzel most békessége van, az a lelkiismeret?

[Borbély József]
Hogy ne, persze. Hát az pontosan úgy tud működni, hogy az ember, amire nincs külön, ige. Persze mindenre van ige, tudom, de mégis azért nem mindenre, de a lelkiismereti az embernek tud jelezni akkor, hogy mi a helyes irány, és tudja vezetni az embert.

Úgy mondja, az ige a jobb 32 nyolcban van leírva, mondja az Elihu, hogy gondoltam, hadd szóljanak az évek, hadd szóljanak bölcsességet. Hát nem szóltak, tudjuk, ugye ott az idős emberek nem tudtak megoldást adni a jobbnak a problémára, nem láttak bele a dologba, és utána mondja, pedig azt mondja, az embernek a szelleme és a mindenható lehellése ad az embernek értelmet, megkülönböztető képességet. Azaz két dolgot mondott, ami tud adni az embernek képességet.

Az egyik az embernek a szelleme, na ez a lelkismeret. Az ember tudja vezetni. És tud az embernek békességet adni valamiben.

Meggyőződésem, hogy az ember a fontos döntéseiben alapvető a lelkismeretek a működése, házasság.

[Király Tamás]
Én pont erre gondoltam, hogy nyilván az nincs benne a Bibliában, hogy az XY legyen a házassága az ember.

[Borbély József]
Erre gondoltál pont?

[Király Tamás]
Igen, igen. Hogy ott például tényleg nagyon kell az, hogy az ember, mert ott egyszer dönt az ember.

[Borbély József]
Igen. És ott kell, hogy békessége legyen benne. És ez a szívben van.

Ott kap az ember vezetést. És ez az értelmet, megkülönböztető képességet előttében. Olyat, amit az ember különbséget tud tenni, mi az én utam, melyik nem az én utam.

Mi lesz nekem jó, mi lesz nekem a rossz, illetve hát mi az istenek alatt, ami nem. És a mindaltól lehellése, az az a szent szellem maga, aki még tud adni az embernek bölcsességet. És ha kettő összekapcsol, ahogy mondja a Roma 9-ben, hogy az én lelkismeretem és az isten szelleme együtt tesz bizonyságot, hát akkor két bizonyság, az viszont már nagyon erős vezetést jelent az ember életében.

De hát aki még nem tért meg, annak is van lelkismerete.

[Király Tamás]
Mert intuíciója is van sok esetben.

[Borbély József]
Hát ez szinte ugyanott van. Ez ugyanonnan jön az intuíció, és valahol mélyről jön föl, és nem tudod megragadni matematikai képletekkel.

[Király Tamás]
Hát remélem ez is bizonyítja, hogy egy isten teremtett minket, meg hogy nem az evolúciós fejlődés során alakultunk ki. Mert ez az a rész, ami már egy ilyen megmagyarázhatatlan, de mégis olyan kód az emberben.

[Borbély József]
De a szellemnek a képesség, a szellemnek a működés az emberben. Még mondom, a bukott bűnös emberben is az intuíció működik. Sose felejtem, van egyszer hallgattam egy riportot az öreg Cvakkal, igen, és beszélgetett ott a riporterrel, és mondta, hogy ő nagyon mérges erre a modern technikákra, marketingre, piackutatásokra.

Szóval egyetlen egy döntését se így hozta. Mindig intuíció által hozott döntéseket, és hát tudjuk, hogy milyen gazdag ember lett belőle. Intuítív módon döntött el a fontos dolgokat az életében.

Én ezzel egyetértek. Akár a lakásvarasztás, akár a házasság, akár a szolgálat, mindegyik belső szellemi, intuítív, lelkismereti kérdés az emberben, és azt gondolom, hogy a fontos döntéseket igenis lelkismeretesen kell meghozni. Most ez egy magyarban ez így nagyon szépen, de tényleg használik az embernek a lelkismeretét ahhoz, hogy jó döntést tudjon hozni.

[Király Tamás]
Hát jó lesz alatt az időnk. Igen? Igen, de ha még van olyan, ami van benned, azt nyugodtan.

[Borbély József]
Hát ugye az, hogy bizonyságot tesz, ezt az előbb már mondtam, vádol, vezet, bizonyságot tesz, és akkor még azt akartam mondani, hogy hát az embernek egy nagyon fontos dolga, hogy keresse a jó lelkismeretet. Ugye egy példában van leírva, hogy a vízkeresség az nem a szesztenyőnek a lemorzsása, hanem jó lelkismeret keresése Isten irányába. Azaz, ha az ebben mocskolódott, meg fertőződött, vagy nem jó, úgy érzi az ember, hogy nem teljes jó lelkismerettel csinálja a dolgát, hanem ezt csinálhatná jobban is, és legyünk őszinték, én nekem nem mindig tiszta lelkismeretem.

Ezzel tehetném jobban, vagy esetleg nem emul azt valamit, vagy nem úgy készül föl valamivel kapcsolatban, vagy valakivel valaki ez úgy szólta, hogy nem kellett volna, és bántja a lelkiismeret. Azt gondolom, nagyon fontos, hogy az ember ezt erre figyeljen oda.

[Király Tamás]
Tehát nem baj, ha a lelkiismeretünk maximalista?

[Borbély József]
Nem mi, hanem. Ha jogos, és nem van olyan, amikor valaki annyira lelkizős.

[Király Tamás]
Akkor túltolja.

[Borbély József]
Túltolja, és akkor emiatt nem tud boldogan élni. Ezt én nem tanácsolom senkinek, de azért mégis legyen igényes az ember ezen a területen, és mossa, mossa az ember a lelkiismeretét Jézus vérjével, Isten igénye is. És ha az ember, és az elméje, a gondolkodási képesség, és az embernek tudja támogatni az elméjét, az embernek a lelkismeretnek működését.

Hogyha az embernek van teológiai ismerete, akkor képes támaszt nyújtani az ember lelkismeretének, és a hamis, a rossz vádlásokat le lehet küzdeni úgy, hogy az embernek van ismerete például.

[Király Tamás]
Hát nagyon szépen köszönjük, hogy itt voltál velünk.

[Borbély József]
Hát tényleg elszaladt az idő, szívesen.

[Király Tamás]
Elszaladt az idő, de nagyon tanulságos volt, meg szerintem nagyon fontos erről beszélnünk, és a kedves hallgatóknak is köszönjük a figyelmet, ez volt a középpont, és benne a hit köznapok. A mai adást Jobb Rodé és Cinege Jóhannán szerkesztette, a gyártásvezető pedig Longauer András, a műsorvezetőt Király Tavás. Hallottátok?

Mindenkinek szép napot és jó rádiózást kívánunk. Sziasztok!

Legfrissebb