Happy Day - 2024. 09. 05.

A Happy Day mai adásában:

  • 00:00 Megvallás Németh Sándorral 
  • 03:19 Bibliaolvasás: Ézsaiás 1-2.rész
  • 14:08 Isten győzőtt - Németh Sándor prédikáció részlet
  • 16:51 Smith Wigglesworth - Tűzben edzett hit: Jézus munkájában 2.rész
  • 24:13 Tízparancsolat a családban - Hack Péter

 

Az adás gépi átirata:

[Szignál]
Kezdődik a Happy Day, a Hit Rádió napi hit életi válogatása. Hallhatóvá tesszük a halhatatlant. Happy Day!

Itt vallás, meg vallás. Mondjuk ki közösen Isten igényt, most a Hit Rádióba.

[Németh Sándor]
De nem csak kenyére él az ember, hanem Istenek minden beszédével, amely Isten szájából származik. És hiszem, hogy Isten beszéde élő, energikus, elhat a szív, a lélek, csontvelők, az ízeknek a megoszlásáig, és lerombol minden okoskodás, gondolatokat, indulatokat. Mert hiszem, hogy Isten beszéde élet, szellem, olyan, mint a sziklazúzó pöröly.

És fölveszem a mai napon is a szellemnek a kardját, Istenek igényének a hirdetését. Mert hiszem azt, hogy ez igen örökké való, az ég és a föld elmúllik, de az ő beszéde megmarad örökké. És hiszem, hogy mindazok, akik cselekszik az ő akaraták, szintén örökké élnek.

És én az uré vagyok, mert drága Áron vásárolt meg engemet a bűnnek a rabszolgasságából, és a vérével fölment az atyához, és szövetséget kötött az atyával az ő vérében. És ezt a vért én elfogadtam, hogy én érettem ontatot ki a bűneimért és a védkeimért. És ebbe vérbe hiszek.

Hiszem, hogy ez a vér szent, ártatlan, tiszta és alkalmas, képes arra, hogy minden bűntől megszabadítson, és minden tisztáltalanságtól megtisztítson, és elválaszol engemet Isten királysága számára. Mert hiszem, hogy Isten országa igazság, békesség, szent nélektől való öröm. És én befogadtam Jézust, és újjászülettem szellemtől és viztölt, és hiszem azt, hogy Isten országának a polgára vagyok, mert Isten szelleme lakozik bennem, és nagyobb az, aki bennem van, mint aki a világban van.

És a mai napon is hatalmad veszek, és ellenállok az ördögnek, és megvan írva, álljatok jelen az ördögnek is, elfutasztó ületek, és kielentem, hogy a mai napon is az ördög vesztett ellenségem, bukott ellenségem, akit a názati Jézus legyőzött, és engemet is győzelemre vezet, mert a békesség Istene megrontja a sátánt a lábaim alatt, hamar, hamar, hamar, amen. Foglaljatok helyet!

[Tóth Géza]
Kezdem tehát Ézsajás könyvének az első részétől a Biblia felolvasását. Első rész. Ézsajásnak, Ámos fiának látása, melyet látott Júda és Jeruzsálem felől, Ézsajásnak, Jótámnak, Akháznak és Ezékiásnak a Júda királyainak napjaiban.

Halljátok egek! És vedd füleidbe föld, mert az úr szól. Fiakat neveltem, és méltóságra emeltem, és ők elpártoltak tőlem.

Az ökör ismeri gazdáját, és a szamár is az ő urának jászlát. Izrael nem ismeri, az én népem nem figyel reá. Ó, gonosz nemzettség, hamissággal megterheltetett nép, gonosz mag, nemtelen fiak!

Elhagyták az urat, megutálták az Izrael szentjét, és elfordultak tőle. Miért ostorozzalak tovább, holott a bűnt növelitek? Minden fej beteg, és minden szív erőtelen.

Tetőtől talpig nincs-e testben épség, csupa seb és dagadás és kelevény, amelyeket ki sem nyomtak, be sem kötöztek, olajjal sem lágyítottak. Országotok pusztaság! Városaitokat tűzperzseli fel!

Földeteket szemetek láttára idegenek emésztik, és pusztaság az, mint ahol idegenek dúltak. És úgy maradt a Siol leánya, mint a kunyhó a szőlőben, mint Kaliba az ugorkaföldön, mint megostromlott város. Ha a seregeknek ura valami keveset meg nem hagyott volna bennünk, úgy jártunk volna, mint Szodoma, és Gomorához volnánk hasonlók.

Halljátok az Úrbeszédét Szodoma fejedelmei, és vedd hüleidbe Istenünk tanítását, Gomora népe! Mire való nekem véres áldozataitoknak sokassága, ezt mondja az Úr. Megelégeltem a kosok egészen égő áldozatait, és a hízlalt barmok kövérét, s a tulkok, bárányok és bakok vérében nem gyönyörködöm.

Ha eljöttök, hogy színem előtt megjelenjetek, ki kívánja azt tőletek, hogy pitvaraimat tapossátok? Ne hozzatok többé hazug étel áldozatot, a jó illattétel utálat előtten, újhold, szombat s ünnepre felhívás, bűnt és ünneplést el nem szenvedhetek. Újholdaitokat és ünnepeiteket gyűlöli lelkem, terhemre vannak, elfáradtam viselni, és ha kiterjesztitek kezeiteket, elrejtem szemeimet előletek.

Sőt, ha megsokasítjátok is az imádságot, én meg nem hallgatom, vérrel rakvák kezeitek. Mosodjatok, tisztuljatok meg, távoztassátok el szemeim elől cselekedeteitek gonoszságát, szűnjetek meg gonosz cselekedni, tanuljatok jót tenni, törekedjetek igazságra, vezessétek jóra az erőszakoskodót, pártoljátok az árvák és özvegyek ügyét. Na, gyertek, törvénykezzünk, azt mondja az úr.

Ha a bűneitek skarlátpirosak, hófehérek lesznek, és a vérszínűek, mint a karmazsim, olyanok lesznek, mint a gyapjú, ha engedelemmel hallgatándotok, e föld javaival éltek, és ha vonakottok, sőt pártot üttök, fegyveremézt meg, mert az úr szája szolt. Mint lett paráznává a hívváros, teljes volt jogossággal, igazság lakozott benne, és most gyilkosok. Ezüstöd salakká lett, tiszta borod vízzel elegyítve.

Fejedelmeid megáltalkodottak, és lopóknak társai. Mind szereti az ajándékot, és vesztegetést hajhász. Árvát nem pártolnak, és az özvegyek ügye nem kerül eléjük.

Ezért azt mondja az úr, a seregeknek ura, Izrael erős istene. Jaj, mert vígasztalást veszek háborgatóimon, és bosszút állok ellenségeimen, és kezemet ellenet fordítom, és kiolvasztom, mint egy lugga salakodat, és eltávolítom minden olmodat, és adok néked oly bírákat, mint régen, és oly tanácsosokat, mint kezdetben, és ekkor azt mondják te néked, ez igazváros, ez hűváros. Sion jogosság által váltatik meg, és megtérői igazság által, de elvesznek a bűnösök és gonoszok egyetemben, és megemésztetnek, akik az urat elhagyták, mert szégyen éri őket a cserfákért, amelyekben gyönyörködtek, és pirulni fogtok a kertek miatt, amelyeket kedveltek.

És hasonlatosak lesztek az elhullott levelű terpentinfához, és a víznélkül való kerthez. És csepüvé lesz az erős, és munkája szikrává. Mindketten égni fognak, és oltójuk nem lészen.

Ézsajás 2. Ézsajásnak Ámos fiának beszéde, amelyet látott Júda és Jeruzsálem felől. Lészen az utolsó időkben, hogy erősen fog állani az urházának hegye.

Hegyeknek felette, és magasabb lészen a halmoknál, és özölleni fognak hozzá minden pogányok. És eljönnek sok népek mondván, gyertek, menjünk fel az urhegyére, Jákob istenének házához, hogy megtanítson minket az ő útjaira, és mi járjunk az ő ösvényein, mert tanítás Sionból jő, és Jeruzsálemből az úrnak beszéde. Ki ítéletet tesz a pogányok között, és bíráskodik sok nép felett, és csinálnak fegyvereikből kapákat, és dárdáikból metszőkéseket, és nép népre kardot nem emel, és hadakozást többé nem tanul.

Jákobnak háza, gyertek, járjunk az úrnak világosságában, mert elhagytad, uram, a te népedet, Jákob házát, mivel telvék napkeleti erkölcsökkel, és szemfényvesztők, mint a filiszteusok, és idegenek fiaival kötnek szövetséget, és betelt földje ezüstel és aranyjal, és nincs szere szám a kincseinek, betelt földje lovakkal, és nincs szere szám a szekereinek, és betelt földje bálványokkal, és kezeik csinálmányának hajolnak meg, mit újjaik csináltak. Ezért porba hajtatik a közember, és megaláztatik a főember, és meg nem bocsátsz nékik.

Menj be a kősziklába, és rejtőzzél el a porba az úr félelme elől, és az ő nagyságának dicsősége előtt. A kevés szemű közember megaláztatik, és a főember magassága porba hajtatik, és csak az úr magasztaltatik fel a manapon. Mert a seregek urának napja eljön minden kevély és magas ellen, és minden felemelkedett ellen, és az megaláztatik.

És Libánon minden cédrusai ellen, amelyek magasak és felemelkedettek, és Básán minden tölgyfái ellen, minden magas hegyek ellen, és minden felemelkedett halmok ellen, minden magas torony ellen, és minden erős kőfal ellen, és tárzésznak minden hajói ellen, és minden gyönyörűséges drágasságok ellen. És porba hajtatik a közember kevésége, és megaláztatik a főemberek magassága, és egyedül az úr magasztaltatik fel a manapon. És a bálványokat teljességgel elveszti.

És bemennek a sziklák barlangjaiba és a föld hasadékaiba az úr félelme elől, és nagyságának dicsősége előtt, mikor fel kél, hogy megrettense a földet. A manapon oda dobja az ember ezüstbálványait és aranybálványait, miket magának csinált, hogy azok előtt meghajoljon, a vakondokoknak és denevéreknek, hogy elmenjen a sziklák lyukaiba és a hegyek hasadékaiba az úr félelme elől, és az ő nagyságának dicsősége előtt, mikor fel kél, hogy megrettense a földet.

[Németh Sándor]
Aki hisz, az megmenekül. Tehát nincs vége Isten munkájának. Ne ijedjetek meg, és ne féljetek az ellenszéltől, a sátván erőitől, mert ezek az erők mindazok, amelyek esetleg holnap támadnak, vagy holnap után támadnak, azok már vereségre vannak.

Eleve már ítélve, közel 2000 év óta soha ne nézd az ellenségedre úgy, mint aki legyőztégedet. Ha az úrban vagy, nem tud legyőzni, mert nagyobb az, aki benned van, mint aki a világban van. Hitált tartulsz erőt nyerni, hogy legyőzd a rossz természetedet.

Hitált tartulsz erőt nyerni, hogy legyőzd a bűneidet, és elszakadjál attól, azoktól a nyomorúságoktól, kötelékektől, amivel az ellenség megkötözött. Ha hiszel, ezek a kötelek elfognak szakadni az életedből, és eltűnnek az átkokrólad, és Ábrahamnak az áldása lesz azon a helyen, ahol eddig olyan nyomorúságod, a küzdködést tapasztaltad meg. Mert Isten nem ember, hogy hazudjon.

Ő az ígéretét a te életedbe is meg fogja valósítani. De lehetetlen dolog hit nélkül Istenek tetszeni, érted? Ezért mai napu is az a kihívásunk, hogy ne legyünk hitetlenek, hanem a hitemberei legyünk, mert az igaz ember nem a hitetlenség által és a szepticizmus által él, hanem hit által, Isten igéjébe vetett hit által.

A hit az mindig Isten igéjére áll, még akkor is, hogy a látható dolgok ellent mondanak Isten igéjének, akkor is az Isten igéjében lévő hatalom, erő felszabadul, hogyha én a két lábammal rajta állok a kősziklán Isten igéjén és nem távozok el tőle. Meglátom akkor, hogy az ellenségeim már meg vannak kötözve. Az ellenségeim a názati Jézus Krisztus fogjai.

Sőt, az ellenségeim, az igazi egyháznak is a fogjai, dicsőség Istennek, mert az egyházat is használja arra Isten, hogy a féle bölcsességét kijelentse a fejedelemségeknek, hatalmasságoknak, mert kik által tudja Isten ma nyilvánvalóvá tenni a názati Jézus Krisztus diadalát. Pontosan azért vonult vissza Jézus Krisztus, hogy helyettesítői tegyék nyilvánvalóvá az ő győzelmét.

[Sárosi Renáta]
Pontosan ugyanez vonatkozik a betegségekre és szenvedésekre is. Mert aki hisz, van bátorsága hinni és bízni, annak az életében valóságá lesznek ezek az ígéretek. Egyszer egy nő ezt kérdezte.

Lehetséges, hogy újra hallani fogok? Elképzelhető, hogy megint hallok majd? Már nagyon sokszor megoperáltak, és végül eltávolították a dobhártyámat.

Ezt válaszoltam neki. Ha Isten nem felejtette el, hogyan kell dobhártyát alkotni, ön újra hallani fog. Gondolod, hogy Isten elfelejtette a gyártási folyamatot?

Mi az, amit Isten elfelejt? A bűneinket. Amikor megbocsát, el is felejti, ahogy a dalban is énekeljük.

Azt viszont nem felejtette el, hogyan kell dobhártyát készíteni. Amikor öt évvel ezelőtt Melbourne-ben jártam, egy nő elmondta, hogy a tüdeje cafatokban van, és egy legyintés is képes lenne végezni vele. Ezt a nőt Isten az egyik összejövetel során teljesen meggyógyította.

Nem régiben Isten ereje hatalmasan jelen volt egy összejövetelen, én pedig azt mondtam az embereknek, hogy anélkül is meggyógyulhatnak, hogy oda mennék hozzájuk. Ha fölállnak a helyükön, imádkozom értük, és meg fognak gyógyulni. Egy férfi fölemelte a kezét.

Az a férfi nem tud fölállni? kérdeztem. Azt mondták, hogy nem, és fölemelték.

Én pedig imádkoztam, hogy Isten állítsa helyre az erejét. Amikor a jelekből nyilvánvalóvá vált, hogy ez a férfi meggyógyult, úgy kiáratt a hit, hogy egy kislány ezt kiabálta. Uram, kérem, jöjjön ide hozzám.

Nem is lehetett látni, olyan kicsi volt. Aztán az anyja szólalt meg. A lányom azt szeretné, ha ide jönne.

Oda mentem tehát ehhez a tizennégy év körüli kislányhoz. Könnyek csorogtak végig arcán, miközben ezt kérdezte. Imádkozik, értem?

Mersz hinni? kérdeztem. Ó, igen!

válaszolt azonnal. Ez az összejövetel annyira megérintett, hogy nagyon elkezdtem Jézus után vágyódni. Imádkoztam, és Jézus nevében a fejére tettem a kezem.

Anya, mondta a kislány, most meggyógyulok. Verd le őket, mindet! Mindkét lábán szíjak voltak, és az egyik lábfején egy körülbelül 8 cm vastagságú merevítő vast.

Az anyja kilazította a szíjakat és fűzőket, a kislány pedig ezt mondta. Anya, biztos vagyok benne, hogy meggyógyultam. Nem sok szem maradt szárazon, de a kislány olyan tökéletes lábakon kezdett járni, mint amilyenekkel született.

Isten ott helyben meggyógyította. Hogyan vált ez a gyógyulás lehetségessé? Uram, kérem jöjjön ide hozzám, mondta.

Vágyakozása hittel párosult, ezért történt meg vele a csoda. Most hozzád szólok. Megértettem, hogy olyanoknak kell lennünk, mint a kisgyermekek.

Isten elrejtette ezeket a dolgokat a bölcsek és okosak szeme elől, és a kicsinyeknek jelentette ki őket. Az Isten bebetett gyermeki hídben van valami, ami elég bátor rá tesz ahhoz, hogy higgyünk. Szeretném, ha megértenéd, hogy bármilyen kötelék van is az életedben.

Isten Jézus neve, a név ereje elszakítja, ha hiszel. Ő ezt mondta, és akármit kértek majd az én nevemben, megcselekszem azt. Majd hozzátette, amikor pedig megteszem, ez olyan kedves lesz Isten szemében, hogy meg fog dicsőülni bennem.

Isten akkor dicsőül meg Jézusban, amikor te hitáltal életet és szabadságot nyersz tőle. Isten adja meg ezt neked ma, az ő lehelete járjon át, és segítsen neked abban, hogy elindulj felé. Merj hinni!

Úgy hiszem olyan értelmes emberek ülnek itt velem szemben, akik arra vágynak, hogy Isten használja őket. Vagy azt gondoljátok, hogy az igazság azért jön hozzátok, hogy kigúnyoljon? Nem látjátok, hogy Isten tényleg azt akarja, azért éljetek a világban, hogy a világra nehezedő terhet enyhítsétek?

Azért gyűjtött össze bennünket Isten, hogy felfrissítsen, újjá formáljon, és igélye minden szükséges változtatást elvégezzen, mind bennünk, mind másokban. Hogy mi bátran higgyünk, és parancsoljunk, hogy minden meglegyen. A Prédikátor és Üzenete Eredeti címe Merj hinni!

és Parancsolj! 1927. április 9-é jelent meg a Pentecostal Evangel 1.

illetve 8. 9. oldalain.

Az Australian Evangel című újságból vették át. Mielőtt erre a prédikációra sor került volna Melbourne-ben, Bigglesworth megállt Sydney-ben, hogy egy baptista gyülekezetben tartson egy előre betervezett összejövetelt. Az összejövetelt szervező baptista szolgáló egy diakónus ajánlatára hívta meg az angol prédikátort, anélkül, hogy tudta volna, hogy az pünkösdi, és szokott imádkozni a betegekért.

Ez a pünkösdi evangélista enyhén szólva kavarodást okozott. Az erőteljes szolgálatát, tanítását és demonstrációit követő reakció forradalmi volt. A szolgáló és diakónusai azonnal beszüntették az összejövetelt.

Bár már nem tudták megakadályozni, hogy Smiths Bigglesworth prófétáljon. A profécia szerint a szolgáló és gyülekezete nem ismerték fel a meglátogatásuk napját. Miután ez az ajtó bezárult, Bigglesworth egy nagyon sikeres egyhónapos összejövetelsorozatot tartott Sydney egyik hatalmas előadótermében.

[Szignál]
Oh happy day!

[Petrőcz Katalin]
Szeretettel köszöntöm a Hit Rádió hallgatóit, a családi magazin bizonyos értelemben különleges kiadásának a hallgatóit, hiszen most belevágunk egy olyan témába, ami nagyon közelről érinti a családokat, ugyanakkor mégis időnként egy kicsit távolének tűnik. Vendégem itt a stúdióban, dr. Hagg Péter.

Szervusz Péter.

[Hack Péter]
Szervusz Kati, köszöntöm a kedves hallgatókat.

[Petrőcz Katalin]
Úgyis, mint a Szentpál Akadémia oktatója, úgyis, mint jogász, úgy, mint teológus, illetve pásztor, mondjuk, hogyha elárulom, hogy mi lesz a témánk, akkor mindenki érteni fogja, hogy ez most mind játszik, hiszen a tíz parancsolatról lesz szó, és remélem, hogy nem okoz különösebb meglepetést, hogy ezt a családokban kell kezdeni. Az ember az egyén életébe kezdi, és hát aztán a családokban is nagyon fontos, hogy megvalósuljon, és ez nem egy büntetőjogi kategória. Akkor Péter azt javasoltat, hogy jobb, ha sorba megyünk, tehát akkor az első, az első parancsolat lesz.

[Hack Péter]
Ha sorba megyünk, azért először talán add menjük arról néhány szót, hogy miért fontos az új szövetségbe a tíz parancsolat. Jézus ma azt mondta, hogy ő nem azért jött, hogy lerontsa a törvényt, hanem hogy betöltse, és hát különösen manapság, amikor nagyon népszerű az a teológia.

[Petrőcz Katalin]
Úgy az új szövetség más.

[Hack Péter]
Úgy az új szövetség más, hogy éppen a minap olvastam egy amerikai hír orrásban is, ahol egy ilyen valóságsó szereplő, aki keresztényként azonosította magát, de közben kiderült, hogy keresztényi normák szerint bűnökben élt, azt mondta, hogy hát igen, ő tulajdonképpen bármit csinálhat, Jézus úgyis szereti őt. Tehát ugye ez egy nagyon szórakozott, hogy akármit csinálhatunk, nem érdekes a törvény, nem érdekesek a parancsolatok, az az érdekes, hogy Jézus szeret engem, és ha szeret engem, akkor én bármit tehetek. Így van, akkor bármit tehetek.

[Petrőcz Katalin]
Meg, hogy lejárt a törvényideje, kegyelem alatt vagyunk.

[Hack Péter]
Ez nagyon népszerű. És hát ez vezet a hiperkegyelemhez, hogy csak egy dolog, az, hogy ebben a világképben én vagyok a középpontba, és Isten az, aki szeret engem. De a Biblia, az új szövetség, az ugye nem arról szól, nem az a fő üzenete, hogy Isten szeret bennünket, hanem az, hogy mi szeressük Istenet.

Amikor Jézustól megkérdezték, hogy mi a fő parancsolat, ugye akkor azt mondta, az első és legfő parancsolat, hogy szerest az Urat, a Te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és minden erődből, a második pedig, hogy szerest a fele barátodat, mint önmagadat. Ugye ez a válasz a Jézusnak tulajdonképpen a tíz parancsolat két kőtáblájára utal vissza. Ugye majd fogjuk látni, hogy az első kőtáblán hagyományosan az első négy parancsolat szerepel, az, hogy ne legyenek idegen isteneid a málván imádást, tehát ne csinálj faragolt képet, az Úr nevét ne fedd fel hiába és a szombatot tartsd meg.

Ugye ezek a parancsolatok az Isten és az ember közötti kapcsolatot szabályozzák, tehát egy vertikális, függőleges kapcsolatot. És Jézus azt mondja, hogy ez az első és legfő parancsolat. A második parancsolat pedig a szeresd a fele barátodat, ami tulajdonképpen a második kőtáblán található hat parancsolat összefoglalása, ami kezdődik a tiszteld apádat és anyádat parancsolattal, és befejeződik azzal, hogy ne kívánd a te fele barátodit.

Tehát ez a második kőtábla az ugye az ember és az ember közötti kapcsolatokat szabályozza. És Jézus, amikor megkérdezik, hogy mi a fő parancsolat, tulajdonképpen azt mondja, hogy a tíz parancsolat betartása a fő parancsolat, és azt is megmondja több helyen is az evangéliumban, hogy ki az, aki őt szereti. Az szereti őt, aki az ő beszédeit megtartja.

És ezek a beszédek, ezek pontosan ezek a parancsolatuk.

[Petrőcz Katalin]
Tehát egyet arról, hogy eltörölte az Új Szövetség a törvényeket.

[Hack Péter]
Pontosan egyet arról, hogy eltörölte, a törvények megmaradtak. Ugye az Új Szövetségből benne vannak olyan törvények, amik kifejezetten szakrális törvények, és az Új Szövetségi áldozathoz kötődőnek, és ezeket nem kell megtartanunk, tehát nem kell. Hát ennyiből igaz.

Így van, nekünk nem kell bakokat, bikákat vinni az Isten tiszteletre, vagy galambot, vagy bűnét való áldozatot, vagy hálaáldozatot fizikailag, nem kell azokat a tisztulási törvényeket megtartani, ami az Új Szövetségben szerepel, hogy a pálapostolasz mondja, hogy senki titeket meg ne ítéljen önnep, újhold, vagy szombat dolgába.

[Petrőcz Katalin]
De ilyenek nincsenek is a tíz parancsolatban.

[Hack Péter]
Ezek nincsenek a tíz parancsolatban, de ugye benne vannak a Tó Szövetségben mint parancsolatok, de ezekkel kapcsolatban is pálasz mondja, hogy ezek csak árnyéképei az elkövetkezendőnek, ami azért azt is jelenti, hogy ezeknek a szellemi igazsága is megáll. De ugye visszatérve magára a tíz parancsolatra, hogy az első parancsolat az úgy szól, hogy ne legyenek idegen isteneid én előttem, de ennek a parancsolatnak a kinyilatkoztatása előtt Isten egy nagyon fontos dolgot mondott el, ami a mai napig is érvényes, hiszen tudjuk, hogy Isten tegnap, ma és mindörökké ugyanaz, őhozzá nem fér, a változás árnyéka sem. Ugye ő azzal kezdé a parancsolatokat, hogy én vagyok az úr, a te Istened, aki kihoztalak téged Egyiptom fogságából.

Tehát a parancsolatok tekintetében Isten mindig azzal kezd, hogy először ő ad.

[Petrőcz Katalin]
Ez nagyon érdekes.

[Hack Péter]
Ugye ez volt egyébként az első törvény is, amikor Ádámnak parancsot adott Isten, akkor nem azzal kezdte, hogy mit ne egyél, hanem azzal kezdte, hogy mindenről lehetsz. Tehát a kert minden fájáról bátran egyél, mondja a károli fordítás, csak a jó és a rossz tudása nek a fájáról. A tíz parancsolat is úgy szól, hogy én az úr vagyok a te Istened, ugye van egy személyes kapcsolat közted és köztem, és ennek a kapcsolatnak az az alapja, hogy én már tettem érted annyit, hogy kihoztalak téged, ami egyébként az új szövetségben is igaz, hogy ahhoz, hogy megszabadítson bennünket Isten a bűnfogságából, ahhoz nem kell szentnek lennünk.

Ő megtetszi ezt még, mielőtt mi már mi tehetnénk, hogy egy picit belegondolunk és eljátszunk a gondolattal, akkor Isten mondhatta volna Izraelnek, amikor eljutott Istenhez az egyiptomi fogságból Izrael kiáltása, hogy szabadíts meg minket. Mondhatta volna, hogy mondhatva, hogy egyfajta megérdemeltétek, másfaj, hogy itt a tíz parancsolat, majdha betöltitek az egészet, akkor majd megszabadítanak benneteket. Tehát ugye a parancsolatok lényege az az, hogy a szabadságban való megmaradásnak a feltétele az, hogy úgy éljünk, ahogy Isten szeretné, hogy éljünk.

És ugye ezek közül az első és legfontosabb parancsolat, vagy egyik legfontosabb, ugye nyilvánvalóan az írás nem mondható fel, Jézus azt mondta, hogy aki egyet megront, az az egész törvényt megrontja, tehát nincs olyan, hogy valaki azt mondja, hogy hát én alapvetően jó keresztény vagyok, mert az első hat parancsolatot megtartom, az utolsó négyet nem, de azért a többséget megtartom. Tehát tulajdonképpen minden parancsolat fontos, de azért arra is figyeljünk, hogy a magában az Ószövetségben sem egyforma a büntetése minden parancsolat megsértésének. Ugye az első parancsolatok, különösen az első kettőnél azt olvasjuk, hogy ne legyenek neked idegen istene idén előttem, ez az első parancsolat, ugye a II.

Mózes XX. rész harmadik verse írja le ezt a parancsolatot, és ugye ugyanez megjelenik az V. Mózes könyvében is.

Amúgy a második az, hogy ne csinálj magadnak faragott képet és semmi hasonló tazukhoz, amelyek fenn az égben, vagy amelyek alant a földön, vagy amelyek a vizekben, a föld alatt vannak, ne imádd és ne tiszteld azokat, innen jön egy lényeges elem, mert én az úr, a te istened, féltőn szerető isten vagyok, aki megbüntetem az atyák védkét a fiakban harmad és negyedik zíglán, akik engem gyűlölnek. Tehát azt látjuk, hogy az első két parancsolat megsértését Isten nagyon komolyan veszi, mert nem pusztán a törvénysértőnek fenyegette meg büntetéssel, hanem harmad, negyedik zíglán is kihat ezeknek a bűnöknek a következménye, és ez egy újjászületett keresztényi életében azért fontos, mert a felmenők szintjén elkövetett ilyen bűnök is kihatnak szellemi értelemben az életünkre. Tehát ha a felmenők között aktív, okult emberek voltak, aktív, bálványimádó, elkötelezett, fanatikus, bálványimádó emberek, olyan emberek, akik erős meggyőződéssel szolgáltak idegenisteneket, ugye ezeknek az embereknek a szellemi cselekedetei azok szellemi értelemben kihatnak.

Ez bizonyosfajta szellemi örökség, amit az ember a szülőktől kap. Tehát nem pusztán azzal kell valamennyire tisztában lennünk, hogy mi a saját életünkben tartsuk távol magunkat az ilyen cselekedetektől, hanem azzal is, hogy imádkoznunk kell, vannak olyan bűnök, amiket a felmenőink helyett meg kell vallanunk és isten elé vinnünk, hogy mi is bűnnek tekintjük azt, amit ők csináltak. Attól az embert szeretetem, tehát ez nem egy salád ellenes propaganda, amit most mondok bűnösen a családi magazinban nem tennék ilyet, hanem ez éppen, hogy egy család mentő, mert akár közbe tudunk járni azok, ha még élnek ezek a felmenőink, közbe tudunk járni értők, hogy Isten őket is szabadítsa meg abból a bűnből, amit nagyon súlyosnak tekintett, tehát ahogy újra mondom, harmad, negyedízig lett.

Más bűnöknél olvasjuk, akár az emberölésnél is, hogy azt az embert kellett kivégezni, akit azt kapott büntetést, aki ezt elkövette, a felmenői vagy az utódai nem, de ennél a bűnnél azt mondja az ige egyértelműen, hogy harmad és negyedízig lett.

[Petrőcz Katalin]
Tehát akkor még inkább fontos az, hogy a családban tisztában legyünk azzal, hogy nem csak ilyen nagyon nyilvánvaló, Isten tagadó dolgokkal lehet idegenisteneket dicsérni, hiszen vannak olyanok, amik egész egyszerűen bekerülnek Isten helyére, és hát ugye nagyon könnyű megnyugtatni magunkat azzal, hogy nekem viszont nem voltak ilyen gondolataim, vagy nem imádtam faragott szobrokat, de valószínűleg nem árulok el titkot azzal, hogy ez sokkal többről szól, hogy mi állhat Isten helyére.

[Hack Péter]
Igen, ugye az alapkérdés az, hogy tisztázni kell néhány fogalomnak a tartalmát. Tehát az első az, hogy mit értünk idegenisten alatt. Tehát mi az idegenisten?

Ugye biztos nyilvánvalóan, hogy vannak a keresztény szempontból könnyen azonosítható idegenistenek, Mohamed, Budha, Kriszna és sorolva.

[Petrőcz Katalin]
És azok más vallások is, az annyira egyértelmű.

[Hack Péter]
Ugye ezek nagyon világosak, de a Biblia tartalmi szempontból idegenistennek minden más lényt, aki nem a Biblia Istene nevez. Tehát minden más lény, aki nem az Biblia Istene, és akit imádunk, ugye mert azt mondja az éga, hogy ezeket ne imád, tehát itt összevonódik az első és a második parancsolat, hogy az idegenisten se imád, és a bálván se imád. Az imádást is azonosítanunk kell, tehát a Biblianak a tartalma, ugye az imádás, az a hódolatot, segítségkérést, bízást, tehát valamiben vagy valamiben való bizalmat jelenti.

[Petrőcz Katalin]
Tehát amikor azt mondják, hogy én magamban bízok, meg tudom oldani, ez már idegenisten.

[Hack Péter]
Az embernek válhat saját maga is idegenistené, bár hozzáteszem, hogy ezzel kapcsolatban azért a Jeremiás proféta 17. része nagyon egyértelmű útmutatást ad, azt olvassuk itt, hogy átkozott az a férfi, aki testben bízik, és a testben helyezi a bizalmát, és az úrtól eltávozott az ő szíve. Tehát ugye ez.

Tehát ez sem az önbizalomnak a. Így van. Ez nem az önbizalom ellen van, de az önközpontuság, az a Biblia alapján Lucifernek, a sártánnak a legfontosabb tulajdonsága, a bukásának az eszenciája az önközpontuságban van.

De valóban a Biblia istene, újra mondom, úgy jelent meg az Egyiptomból kijött népnek, hogy én vagyok a te istened, aki ezt már mind megtettem érte. Tehát ezért rendkívül fontos a keresztény életben az, hogy el tudjuk mondani, ami a zsidólevélben szerepel, hogy a bizonságok fellegei vesznek körül. Ugye Izrael nem egy absztrakt teológiával győzte meg Isten, hogy hát gondoljátok végig, hogy az a rendszer, amit én létrehozok, az mennyire logikus, hanem azt mondja Isten, hogy nézd meg, hogy effektíve kihoztalak.

Láttad a csapásokat az elsőtől a tizedikig, utána láttad, ahogy ketté nyílt a Vöröstenger, megtapasztaltad, ahogy átjöttél, megtapasztaltad, ahogy bezáródott, megtapasztaltad, ahogy ugyannémi zugoródás után, de vizet kaptál, élelmet kaptál, és így jöttél fel a sínaihoz, így jöttél be a szövetségbe, és ugye azért szeretném azt is hangsúlyozni, hogy nagyon-nagyon fontos, hogy ugye Izrael megszabadítása előképe annak, ahogy minket is megszabadít Isten.

És a fogságból nem az áldásba ment Izrael, hanem a fogságból a szövetség helyére ment a sínaira, és a fogságból a szövetségbe vezett az út, és a szövetségből az áldásba. Tehát csak a szövetségkötés után vezette be a teljel és mézzel folyó földbe, tehát amikor evangelizálunk, amikor embereket megtérésre vezetünk, akkor fontos, hogy beszéljünk arról, hogy Jézus megszabadította a betegségektől, megszabadította a szegénységtől, megszabadította a démoni fogságtól, de ez a szabadítás, ez a szövetségen belül működik, tehát az Istennel való szövetségen belül.

[Petrőcz Katalin]
Viszont ez a valóságát is jelzi Istennek, amikor a mai használatos szóval azt mondjak, hogy hát persze, az mindenképpen jót tesz az embernek, hogyha bízik valamiben, hisz valamiben. Ez az egyik részt, hát ugye itt Isten már nagyban bizonyította, hogy benne miért érdemes bízni, cselekedetekkel, tettekkel, másikért való tettekkel bizonyította, tehát nem lehet akármiben bízni az embernek, nem erre van szüksége. És hát sokszor mondjuk nem mi, hanem mondják azért sokan emberek, hogy hát bizonyos családtagom ő az én mindenem, ő az életem.

Tehát hogy akkor így ennyire könnyen átcsúszik ez a dolog? Vagy ezek azért már még nem azok az esetek?

[Hack Péter]
Ugye a fő kérdés az, a ti első parancsolat szempontjából, hogy Isten hányadik helyen van az életünkben?

[Petrőcz Katalin]
És ezt hogy tudom megállapítani?

[Hack Péter]
Ezt úgy tudom megállapítani, hogy a jövőmmel, vagy egy konkrét helyzettel kapcsolatban kiben, miben van a bizalmam. Tehát amikor ér egy váratlan esemény, akkor a telefonkönyvemet kezdem elkeresgélni, vagy a bibliámat. Szóval nagyon egyszerű, hogy kitől várom a megoldást.

Ki az, akinek alapvetően mindenért hálát adok. Ugye a Róma Levél első része pálapostól hát tényleg zseniálisan írja le, hogy az emberek hogy szakadtak el Istentől. És ugye itt az elszakadás, ennek egy kulcseleme, hogy neki nem adtak hálát.

Tehát nem a Teremtő Istenre néztek, nem adtak neki hálát. Tehát amikor azt gondolom, hogy én magam meg tudom oldani a problémáimat.

[Petrőcz Katalin]
De azért fontos nekem Isten, csak nem hozzáfordulok.

[Hack Péter]
Igen, vagy megvannak a kapcsolataim, akik elt meg tudják oldani a problémáimat. Ugye ne legyen félreértés. Ez nem azt jelenti, hogy nekem nem kell semmit tennem a problémám megoldásáért.

Az se jelenti, hogy nem vehetek igénybe emberi segítséget. A bibliában látjuk, hogy számos esetben Isten emberei emberi segítséget vettek igénybe. Tehát nem is csak pozitív személyiségek, ugye Ráháb, a parázna asszony Jerikóban, aki a kémeket kisegítette, tehát a kémek rajta keresztül szereznek szabadulást, és hát ma biztos, hogy lennének olyan bigot vallásos emberek, akik azt mondták volna, hogy ne hát egy prostituált minket, ne segítsen ki innen.

[Petrőcz Katalin]
Inkább itt halunk meg.

[Hack Péter]
Igen, és az Isteni tervet nem hagyjuk végre, de látjuk azt, lehet emberi segítséghez fordulni, az embernek lehet erőfeszítéseket tenni a saját, és kell is erőfeszítéseket tenni a saját helyzetének a megoldására, de nem szabad azt gondolnunk, hogy mi vagyunk azok, akik meg tudjuk oldani a problémákat, mert kegyelemből tartottunk meg hitáltal. És ugye ilyen értelemben idegenistené tud válni a klasszikus idegenisteneken kívül ugye olyan személyek is, akikre nagyon felnézünk, és feltétel nélkül hiszünk benne. Tehát az, hogy embereket istenként imádjunk, ez a mai kultúrának nagyon szoros része.

Nem tudom, hogy most megy-e még egy sorozat, de pár évvel ezelőtt Amerikában volt egy ilyen tehetségkutató sorozat, aminek az volt angolul a címe, hogy American Idol. Tehát. Eleből benne van a bálvány.

Magyarul az idol, az bálványt jelent, és ugye az idolok, a rockztárok, a sportolók, ugye ha valaki olyan mértékben rajong egy személyért, kirakja a képét a szobájába.

[Petrőcz Katalin]
Pedig még nem is hívja segítségül, csak egyszerűen elfoglalja a szívét?

[Hack Péter]
Abszolút, és ugye emberek azt gondolják, hogy az életük értelme és célja, hogy ezzel az emberrel egy szelfit készíthessenek. Ugye hát látunk ilyeneket a híradókban, hogy önmagukból kikelvesik, oltoznak, amikor megjelenik XY sportoló, vagy Z rockztár, aki a nagy többségükről hát kiderül, hogy az átlagnál szerencsétlenebb emberek, maximum ismertebbek és gazdagabbak, de sokkal szerencsétlenebbek.

[Petrőcz Katalin]
Sorsokat tekintve.

[Hack Péter]
Igen, ahogy a heti lap olvasói, régi olvasói emlékezhetnek, hogy volt egy időben egy sorozatalabban, szerettünk volna sztárokat bemutatni, a sztárok életét, és mind pozitív példát, és egyszerűen alig találtunk. Amikor elkezdtünk utána kapargálni, kiderült az, hogy mindegyik sztárként beállított személy, hát valójában nagyon a döntő többségük nagyon-nagyon nyomorult életet él, és nagyon súlyos válságokban van, miközben ők bálványként szerepelnek, és egy óriási ipar épül kiköréjük. De ugye látjuk ezt az abcselben, az idegenisteni márdás, hogy az efézusi diánnának a kultusza, ahogy az evangélium kezdeteitől azt látjuk, hogyha a igazi evangéliumot hirdetünk valahol, akkor az szükségképpen ütközést eredményez az idegenistenekkel, evilágistenével.

[Petrőcz Katalin]
De most ugye nekünk ezeket beazonosítani, ezeket ki lehet hamar zárni. Nem vagyok okkult, nem gyárok olyan helyekre, ahol ilyen faragott képek vannak, én szeretem Istent, és akkor elkezdem élni a család életemet, és ugye ott rendeződnek ezek a viszonyok, hogy mi fontos, mi nem fontos, hogy marad ott Isten az első helyen, ahogy mondtad, hogy ne kúszom be olyasmi, ami hát ilyen értelemben kiterjeszti ezt a parancsolatot, hiszen nem egy diána szobort, tehát nem olyan egyértelmű, hanem egyszerűen csak valahogy eltolódnak a prioritások, és nem veszem észre, hogy nem Isten van az első helyen. Mik tudnak így betolakodni?

[Hack Péter]
Hát szinten minden, ugye az egyik, ami nagyon különösen fiatalok között népszerű, ezek a sztároknak a kultusza. Hát ugye úgyis a világ is ezt a kifejezést használja, hogy kultuszt, és minden, ami kultusz, az idegen Istent imád. Tehát amikor sztárokat természet fölötti képességekkel erővel rugázunk fel.

De tulajdonképpen idegen Istené válhat egy családban egy családtag? Aki az egész családban nem Istentől kapott kijelentés alapján, tehát szellemi vezető, hanem egy olyan erős ember, akitől mindenki retteg a családban, X néni, akinek mindenki szeretne megfelelni, aki mindenkinek megmondja, hogy milyen színűre kell festeni a szobáját, és hogyan öltözködjön, és hova menjen tovább tanulni a gyerek, és ugye mindenki az ő véleményét kéri, és ő hozzá igazodik. Így természetes személyek is válhatnak Istennek.

Hogy rögtön egy sokak számára meglepő dolgot mondok. Az embernek a házastársa is válhat Istenévé, a gyermeke is válhat Istenévé.

[Petrőcz Katalin]
Biztos látsz te is sokat ilyet a gyölekezetben, hogy boldogan megházasodnak, és aztán valahogy nem lesz annyira fontos Isten, és ez nem jól van így, hiszen Istentől kapta a házastársát.

[Hack Péter]
Így van, ez egy pontos leírás annak, amikor például valaki azt gondolja, hogy minden problémája megoldódik azzal, hogyha megházasodik, szóval úgy érzi, hogy az életének a legnagyobb hiánya az, hogy nincsen házastársa, és amikor megvan, akkor úgy érzi, hogy be van töltve minden szüksége, és az életének a legfontosabb céljává az válik, hogy a családját, a házasságát mozgassa. Ez rövid távon működik és hosszú távon.

[Petrőcz Katalin]
Rövid távon ad is egy évet rá, ugye az eleve.

[Hack Péter]
A Bibi ad rá egy évet, hogy egy évig ne terheltesen, hanem örvendezzen az ő házastársanak, de a tapasztalata az, hogy ez nagyon alkalmas eszköz, hogy elszakadjanak Istentől. Ugyanezt lehet látni nagyon sokszor, amikor gyermek születik. Tehát addig, amíg a gyermek nem születik meg, Isten keresés van az emberek életének a középpontjába, megszületik a gyermek, és akkor a gyermek szükségeinek a kielégítése kerül az életük középpontjába.

Nem jönnek gyülekezetbe, mert hogy nehogy megbetegedjen a gyerek. Elszakadnak Isten népétől, ugye ezért látnunk kell, hogy a gyülekezet az nem olyan, mint a konditerembe járás, vagy a színházba járás, hogy akkor új korszak van az életemben, most már nem járok színházba. A gyülekezet az egy közösség.

A Bibliá az egy házról úgy beszél, mint egy épületről, úgy beszél, mint egy testről, úgy beszél, mint egy nyájról. Mindegyik szoros kapcsolatokat feltételez másokkal. És ezek nem csak a saját szűk családi körök.

Ugye Józsóénak a mondását gyakran idézük, és sokan szeretjük ezt a megvallásként is elmondani. Józsóé azt mondta, hogy én és az színházam népe az urat fogjuk szolgálni. Tehát nem azt mondja, hogy én a házam népemet fogom szolgálni, és csak az érdekel engem, hogy a családom jólétén munkálkodjak, hanem az urat fogom szolgálni én is, a feleségem is, és a gyermekeim is.

[Petrőcz Katalin]
És ez azért érdekes, mert ugye ez legális, hiszen mégiscsak egy apára van bízva, meg egy anyára, hogy gondoskodjon a családjáról, és egy legális tevékenység válhat olyan prioritássa, ami kiszorítja mégis Istent.

[Hack Péter]
Így van. Vagy ugyanígy például a vállalkozás, a karrier, hogy a Jézus az új szövetségben nagyon világosan beszél olyan idegenistenekről, mint a mammon, hogyha ő mondja azt, hogy nem szolgálhatsz egyszerre Istennek és a mammonnak. A pálapostor ezt megismétli, amikor azt mondja, hogy pénzimádata az egy súlyos bűn, ugye ezt sokan úgy értelmezik, hogy a pénz bűn, de ez nem igaz, tehát a pénzhez való helytelen viszony.

Tehát amikor valaki számára a pénzzel való rendelkezés válik az élete középpontjába. Ugye ezt mindenki magán tudja testelni, hogy mi a számomra a legfontosabb.

[Szignál]
A Hét Rádió napi hit életi válogatása.