Ugrás a tartalomra
Tóth Géza

A Happy Day mai adásában:

  • 00:00 Megvallás Németh Sándorral 
  • 04:27 Bibliaolvasás: Zsoltárok 140-144
  • 14:16 Jézus Krisztus éljen benned - Németh Sándor prédikáció részlet
  • 17:08 Joel Osteen - Értékes vagy: Sovány kecske vagy hízott juh
  • 19:57 Igazság a mindennapokban, bibliai szemmel - Tóth Géza

Az adás gépi átirata:

[Szignál]
Kezdődik a Happy Day, a Hit Rádió napi hit életi válogatása. Hallhatóvá tesszük a halhatatlant. Happy Day!

Hitvallás, megvallás! Mondjuk ki közösen Isten Igéjét, most a Hit Rádióba!

[Németh Sándor]
Mondjátok velem együtt, ezért hiszem, hogy a názardi Jézus Krisztus az Istenek a báránya, aki elvette a világ bűneit, és az én bűneimet is az Isten ráhelyezte az ő testére, amit felvitt a Golgothai kereszre, és oda szegezett, szegezte az ó természetemmel együtt. És hiszem, hogy az én ó természetem is meg van feszítve, és a názert Jézus vére által pedig megnyerhettem Hit által ingyenkegyelemből a bűneimnek a bocsánatát. Hogy tiszta szívvel, tiszta lélekkel, tiszta testtel álljak az Isten jelenlétében, és a kezemet is tisztán emelhetem fel az Úrnak a dicsőségére.

Áldom és magasztalom az én megváltómat, aki tegnap, ma és mindörökké ugyanaz, és hiszem, hogy az ő hatalma és ereje nem fogyott el, hanem hatalma van az egész látható fizikai világ fölött, az emberek szelleme, lelke fölött, és elismerem, hogy az én szívem, szellemem, lelkem, testem fölött is hatalma van. És ő az, aki nekem örök életet ad, mert ő az élet, és ő a föltámadás. És hiszem, hogy ahogy Ádám által bejött a világba halál, a názerti Jézus Kiszus által pedig bejött a világba a föltámadás.

Ezért, aki hisz ő benne, az által ment a halálból az örök életre. És az én örök életem, üdvözségem az én megváltomban, názerti Jézus Kiszusban van, akinek a vére szövetségbe hozott engemet ővele, és ebben a szövetségben én a jövőben is hűségesen megállok, és elkötelezem magamat, újra ismételtem az Úrnak a követésére, szolgálatára, és átadom a szívemet, lelkemet, testemet, minden képességemet, tehetségemet az Úr kenetének, szellemének, hogy kenjen föl az Úr, és használjon engemet az igazság fegyveréjük. És hiszem azt, hogy a názerti Jézus Kiszus legyőzte a sártány birodalmát, királyságát, mert meg van írva, hogy lefegyverezte fejdelemségeket, hatalmasságokat, és diadalt aratott rajtuk. Engemet, Penny, megváltott, és hiszem azt, hogy az életem a názerti Jézus Kiszusban el van rejtve, és azért magasztalom, dicsőíttem őt, mert amikor megjelenik, az én életem, őrök életem is nyilvánvalóvá fog válni.

Addig is hittel keresem, és tisztelem az én Uramat, mert meg van írva, hogy lehetetlen dolog, hitt nélkül, Istennek tetszeni. Ezért hiszem, hogy Jézus az Ura, az Atya Isten dicsőségére, és hiszem, hogy ő benne van a bűnbocsánatom, az örök életem, és ő általa, az ő igazsága miatt, Isten megigazította engemet, és megszüntette bennem a bűnös állapotot. És elér igaz emberként, áldon magasztalom az Urat!

Amen!

[Tóth Géza]
Akik gonosz gondolnak szívükben, s minden nap háborút kezdenek, nyelvüket élesítik, mint a kígyó, áspis kígyó mérge van ajkaik alatt. Menj meg ó Uram a gonosz kezétől, a zsarnok férfitól, végy meg engemet, akik megejteni szándékoznak lépéseimet. Tört hánytak elém titkon a kevéjek és köteleket, hálót terítettek ösvényem szélére, kurkokat vetettek elém, mondám az Úrnak, Istenem vagy Te!

Hallgass meg Uram könyörgésem szavát! Én Uram, Istenem, szabadításom ereje, fedezd be fejemet a háború napján! Ne add meg Uram, amit a gonosz kíván, rossz szándékát, ne segítsd elő, mert felfuvalkodik, a körültem ólálkodóknak fejét borítsa be ajkaiknak átka.

Eleven szenek hújjanak reájuk, tűzbe vesse őket, örvényekbe felne kelljenek. A nyelves ember meg ne maradjon-e földön, a zsarnok embert űzze a veszedelem, míg nyaka szakad. Tudom, hogy felfogja az Úr a szegények ügyét, a nyomorultaknak jogát.

Csak az igazak magasztalják a Te nevedet, s orcád előtt lakoznak az igazságosak. 141. Zsoltár Dávid Zsoltára Uram, hívlak téged, síess én hozzám, figyelmezz szavamra, mikor hívlak téged, mint jó illatú füst jusson elődbe imádságon, s kezem felemelése estvéli áldozat legyen.

Tégy Uram závárt az én szájomra, őrisztessed az én ajkaim nyilását. Ne engedd szívemet rosszra hajlani, hogy istentelenül ne cselekedjem a gonosztevő emberekkel egybe, és ne egyem azoknak kedvelt ételéből. Ha igaz fedd meg engem, jól van az, ha torgál engem, mintha fejem kenné.

Nem vonakodik fejem, sőt még imádkozom is értük nyavajájukban. Ha sziklához paskoltatnak az ő bíráik, akkor hallgatják az én beszédeimet, mert gyönyörűségesek. Mint aki a földet vágja és hánya, úgy szóratnak szétcsontjaik a seoltorkában.

De az én szemeim Uram Isten, rajtad csüggenek, hozzád folyamodom. Ne oltsd el életemet. Őrizd meg a törtől, amit elém hánytak, és a gonosztevőknek hálóitól.

Essenek az állokok saját tőreikbe, míg én egyben által megyek. 142. Zsoltár Dávid Tonitása Imádság a barlangban létekor Fenszóval hívom az Urat, Fenszóval könyörgök az Úrhoz.

Kijöntöm előtte panaszomat, kitárom előtte nyomorúságomat, mikor elcsügged bennem az én lelkem. Te pedig tudod az én ösvényemet, hogy az úton, amelyen járok, tört hánytak elém. Tekints jobbra, és lásd meg, hogy senki sincsen, aki ismerne.

Nincsen számomra menedék, senki sem tudakozódik felőlem. Hívlak téged, ó Uram, és ezt mondom. Te vagy oltalmam és örökségem az élőknek földén.

Figyelmezz esedezésemre, mert igen nyomorult vagyok. Szabadíts meg engem üldözőimtől, mert hatalmasabbak nálamnál. Fezesd ki lelkemet a börtömből, hogy magasztaljam a te nevedet.

Az igazak vegyenek engem körül, mikor jól teszel majd velem. 143. Zsoltár Dávid Zsoltára Uram, hallgaszd meg könyörgésemet, figyelmezzél imádságomra.

Hűséged és igazságot szerint hallgass meg engem. Ne szállj perbe a te szolgáddal, mert egy élő sem igaz előtted. Ime, ellenség üldözi lelkemet, a földhöz paskolja életemet.

Betaszít engem a sötétségbe, amilyen a régen megholtak ki. Elcsügged bennem a lelkem, felháborodik bennem a szívem. Megemlékezem a régi időkről, elgondolom mindent a dolgodat, kezed munkáiról elmélkedem.

Feléd terjezgeted kezeimet, lelkem, mint a szomjú föld, úgy eped utánat. Siess, hallgass meg engem, uram. Elfogyatkozik az én lelkem.

Nerejtsd el orcádat előlem, hogy ne legyek hasonló a sírba szállókhoz. Korán hallasd velem kegyelmedet, mert bízom benned. Mutasd meg nékem az utat, amelyen járjak, mert hozzád emelem lelkemet.

Szabadíts meg engem ellenségeimtől, uram. Hozzád menekülök. Taníts meg engem, ha te akaratodat teljesítel.

Mert te vagy Istenem. A te jó lelked vezéreljen engem az egyenes földön. Elevenítsd meg engem, uram, a te nevedért.

Vidd ki lelkemet a nyomorúságból, a te igazságodért. És kegyelmedből roncsd meg ellenségeimet. És veszítsd el mindazokat, akik szorongatják lelkemet.

Mert szolgált vagyok. 144. Zsoltár Dávidé Áldott az Úr az én kővára, aki hadakozásra tanítja kezemet, és viadarra az én ujjaimat.

Jóltevőm és megoltalmazom, mentőváram és szabadítóm néken pajzsom, és az, akiben én bízom. Ő veti alám népemet. Uram, micsoda az ember, hogy tudsz felőle, s az embernek fia, hogy gondod van reál.

Olyan az ember, mint a lehellet, napjai, mint az átfutó árnyék. Uram, hajlítsd meg egeidet és szállj alá. Illesd meg a hegyeket, hogy füstörödjenek.

Lövej villámat és hányszerte őket. Bocsásd ki nyilaidat és vedd el eszöket. Nyújtsd le kezeidet a magasból.

Ragadj ki és mentsd meg engem a nagyvizekből, az idegen fiak kezéből, aki nem szájuk hazugságot beszél, s jobbkezük a hamisság jobbkeze. Isten, új éneket éneklek Néked. Tízhúrú hangszerrel zengedezlek téged, ki segítséget áld a királyoknak, s megmenti Dávidot az ő szolgáját a gonosz szabjától.

Ragadj ki és mentsd meg engem az idegen fiak kezéből, akiknek szájuk hazugságot beszél, s jobbkezük a hamisság jobbkeze. Hogy fiaink olyanok legyenek, mint a plánták. Nagyokkán nőve ifjú korukban, lányoink, mint a templom mintájára kifaragott oszlopok.

Legyenek telve tárházaink, eledelt, elederre szolgáltassanak, juhaink szászszorosodjanak, ezerszeresedjenek a mi legelőinken, ökreink megrakodva legyenek, sem betörés, sem kirohanás, sem kiáltozás, ne legyen, ami utcáinkon. Boldognép az, amelynek így van dolga. Boldognép az, amelynek az Úr az Ő Istene.

[Speaker 8]
Boldognép az, amelynek az Úr az Ő Istene.

[Németh Sándor]
Tehát nem saját utamon járok, mert ezt csináltam megtérés előtt, és azért értem meg, hogy elfogadjam Jézus Krisztus megváltását, befogadtam a szívembe, újjászulettem, szentélekkel betöltekeztem. De utána van még egy nagy döntés, hogy ahogy láttátok, ahogy Jézus Krisztus megy, követem Őt. Tehát a követés a törvény betöltőjének a követését jelenti, és úgy nézek Jézusra, mint példámra, úgy nézek Jézus Krisztusra, mint a adomra, aki mintát ad nekem ahhoz, hogy hogy éljek a földi életben.

Amen! Ő pedig arról ad, hogy ne törjek házasságot, ne paráználkodjak, ne hazudjak, ne lopjak, a gonoszok társaságához ne tartozzak, ne azokat építsem, hanem építsem Isten népet, ahogy Jézus Krisztus is. Elment persze bűnösök közé, de nem azért, hogy együtt italozzam velük meg a kocsmapultat, együtt támogat, támaszszák, köszönöm szépen, hanem azért, hogy kihívja gyere te iszákos gyerekig, én adok neki egy jobb italt.

Az alkoholnál, rotkánál, pálinkánál, gyere, töltek ezt be szent lélekkel. Ne az apád, anyádnak az életmódja után, vagy ne a divatod kövesset, hanem kövess engemet. Ha engemet követsz, örök életed lesz, a divatod követed, meghalsz és pokolba kerülsz.

Tehát oda kell szállni magunkat a názert Jézus követésére, ezt pedig azt kell, hogy olyanok kell lennünk, mint a gyermekek, tehát az elménkbe is hagyni kell, hogy Jézus Krisztusnak a gondolkozása, Jézus Krisztusnak az érték felfogása, minden területen érzelmei, akaratai teljesen belépje. Nem csak a szelleme, hanem a lelkére is nekem szüksége van. Ki akarom a lelkemet is cserélni, hogy Jézus lelke legyen bennem.

Mert Jézus lelke egészséges. Az ő lelkének nincs szüksége pszichológusra. Pszichiáteresek szükség.

Egészséges az elméje, egészséges az akarata, egészséges az érzelme, semmiféle móly, rozsda nem rágja a lelkét, tele van Isten dicsőségével, ezért a lelkemet is állandóan átadom neki, hogy abban reményben és hitben, hogy egy jobb lelket kapok.

[Hangoskönyv felolvasás]
Most pedig Joel Osteen értékes vagy című könyvéből következik a sovány kecske vagy hízott borjú című fejezet. Egyszer levelet kaptam. Egy fiatal házaspártól mind a ketten kis jövedelmű családban nőttek föl, gyermekként csak is a hiány, a küszködés, a kitörni lehetetlen példáját látták maguk előtt.

A szüleik bele is törődtek ebbe, ők azonban nem. Tisztában voltak vele, hogy Istennél megvan számukra az ígéret földje. Hídbeli lépést tettek és teljesen átlagos keresettel, úgy döntöttek házat építenek maguknak.

Nem is vettek föl hitelt, hanem minden plusz bevételüket építőanyag vásárlására fordították, és kivitelezőket fogadtak. Néhány évvel később beköltöztek a gyönyörű házukba egy kellemes környéken, méghozzá úgy, hogy egy szent hitelt sem kellett fölvenni ők. Úgy élték meg, minthogyha Isten megsokszorozta volna a bevételeiket.

Nem olyan régen a befektetett összeg kétszereséért sikerült eladniuk a házat. Ha át akarjuk venni mindazt az áldást, amit Isten elkészített nekünk, akkor döntést kell hoznunk, ahogyan ez a pár is tette. Nem fogunk megelégedni a rizssel és a bobbal, nem fogunk megrekedni az alig elég vagy az éppen elég földjén, hanem imádkozunk, hiszünk, várakozunk, reménykedünk, álmodunk, dolgozunk és hűségesek leszünk mindaddig, amíg egészen bejutunk a több mint elégséges földjére.

Jézus egy alkalommal egy tékozló fiúról mondott példabeszédet. A fiatalember elhagyta a szülői házat és elverte az összes létező pénzét, az örökségét, majd úgy döntött végre, hogy hazamegy. Amikor az apja meglátta, aki Istent jelképezi ebben a történetben, azt mondta a szolgáinak, menjetek, vágjátok le a hízott borjút, ünnepelni fogunk.

Az idősebb testvér azonban feldühödött. Apám, én egész idő alatt melletted voltam, és soha, soha nem adtál nekem még egy soványkecskét sem. Hadd tegyek föl egy kérdést, igényt tartasz-e a hízott borjúra, vagy megelégedsz a soványkecskével?

Ne gondolkodjunk úgy, hogy soha nem jutunk egyről a kettőre, vagy soha nem lesz szép otthonunk, vagy soha nem lesz elég pénzünk az álmaink megvalósítására. Vessük le magunkról ezt a soványkecske felfogást, és tartsunk igényt a hízott borjúra. Isten akarata az, hogy az ő júsága túlcsorduló módon legyen jelen az életünkben.

Olyan módokon képes növekedést adni, amilyenekről még csak nem is álmodunk.

[Petrőcz Katalin]
Szeretettel köszöntöm a mai Hitkoznapok kedves vendégét, Tóth Géza-t, a Híd Gyölekezete Lelkész Érgyőri vezetőpásztorát. Szervusz, Géza!

[Petrőcz László]
Szervusz, szeretettel, köszöntelekat, és természetesen a kedves nézőket és hallgatókat is.

[Petrőcz Katalin]
Így van, szerencsére vannak mindenki. Az igazságszolgáltatásról szeretnélek ma kérdezni, illetve arról az igazságszolgáltatásról, ami nem abban az értelemben jó, amit már a kormányok és az országok megvalósítanak, hanem nem véletlen talán az, hogy minden emberben él egyfajta ilyen igazságmérő jelző, és amikor olvassuk azokat a híreket, amik körülvesznek minket, és történnek körülöttünk események, akkor próbálunk olyan ilyen kapaszkodót keresni, hogy Isten, hogy állította össze a világot?

Hogy tud megvalósulni benne az a fajta igazságérzet, amit belénk helyezed, de kívül nem látjuk, és mivel te most nem vagy hozzákötve ilyen módon az aktuális joghoz, ezért az igazságról szeretnélek inkább kérdezni. Van olyan hír esetleg, amiből elindulhatunk, vagy pedig úgy általában jó, hogyha a törvényből indulunk el, ami már Mózesnél elkezdődött.

[Petrőcz László]
A legjobb szerintem, hogyha a törvényből indulunk akkor el. De kapcsoljunk hozzá valami aktuális hírt is, hogy szemléletesebb legyen, amiről beszélünk.

[Petrőcz Katalin]
Tehát akkor a törvényben is lehet, hogy sokan nem tudják, hogy nem csak a Tíz Parancsolat létezik, hanem annak egy sokkal részletesebb változata egy egész könyvön keresztül is, a Mózes könyvei közül. És ebbe olyan dolgok is levannak írva, amiket a nyelvezet miatt nem mindig egyszerű lefordítani, de ugyanakkor érzi az ember, hogy Isten mindenre gondolt, hogy amikor történik valami, és ezek szerintő feltételeszterolunk, hogy sajnálatos módon képesek vagyunk olyan dolgokat tenni, aminek másnak szempontjából káros következményei vannak. Tehát akár magántulajdonáltulajdonítása, akár gyilkosság, akár olyan, hogy nem adja meg az ember a bérét annak, aki dolgozik neki, tehát ezeket nem annyira nehéz lefordítani.

És hát, hogyha megnézzük a híreket, akkor ezekkel valóban tele vannak. Hogyan összesítette Isten, vagy hogyan alapozta meg azt, hogy mivel ő mindenkit teremtett, hogy mindenki részesülhessen ebből az igazságszolgáltatásból. Talán ez szokott az államokban legkevésbé megvalósulni, nem?

Mert mindig van valami privilegizált osztály.

[Petrőcz László]
Igen, hát először is beírta a szívünkbe, tehát a lelkiismerettel mindenki találkozott, mert mindannyian érzi, minden ember érzi annak a hangját, vagy valamilyen módon tapasztalja a lelkiismeretének a működését, még akkor is, hogyha ezt a kultúra előteljesen tudja torzítani, és hát ugye a történetek, vagy az ajónlok, a korszakok a Teremtés könyvében is jelzik, hogy a lelkiismeret nem tudta betölteni az eredeti funkcióját. Noha a törvény előtt is volt bűn, ezt hangsúlyozza pálapostól, de törvény még nem volt, de bűn az volt, és lehetőségük lett volna az embereknek arra, hogy a törvényt belülről vezettetve betöltsék, tehát hogy tudják azt, hogy mi a jó és a rossz, hogy lelkiismeretnek ez a funkciója, hogy különbséget tudjon tenni az ember jó és rossz között, és hát egészen Noénak a koráig nem is volt szabad a bűnt megbüntetni, ugye Noéhoz kapcsoljuk az államnak a megalapítását, hogy Isten ezzel, hogy fölhatalmazta, sőt parancsba adta az embernek, hogy valaki embert öl, annak vére ember által, emberi kéz által ontasson ki, tehát ezért onnantól számoljuk, hogy a törvény az megjelent a társadalmakban is, és az ember föl lett ruházva, törvény alkotása ugyan nem képessége, mert az Istennek a jogköre, hogy törvényt alkosson, de azt értelmeznie kellett és érvényesítenie kellett.

[Petrőcz Katalin]
Viszont akkor az nem igaz, hogy amit a ügyetársadalmak, úgynevezett fejlettársadalmak mondanak, hogy akkor nincs bűn, és csak attól, a törvény nevezi csak bűnnek, ugye ezt már eleve ezzel, amit eddig elmondtál, cápoltad.

[Petrőcz László]
Ezt ki lehet zárni, ez hangsúlyozza pálapostól, hát ez tulajdonképpen egy tagadása a bibliaki nyilatkoztatásának, mert pál hangsúlyozza, hogy a törvényig is volt a világon, bűn csak nem utatkozott meg, és a törvény hozta felszínre, és ugye mikor hozzáteszi azt is pál, hogy miután a törvény nyilvánvalóvá vált, ezért a bűn még jobban megerősödött, mert a bűnnek a természete, ugye lázadás, és ameddig ismeretlenül követte el az ember a törvényt, addig is létezett tehát a bűn, de miután megtudta az ember, hogy mit nem szabad csinálni, a bűn fölhasználta ezt az ismeretet, ezt a tudást, és még intenzív vágyat hozott létre az emberekben a törvény áthágására, és ezért fejtegeti pál, hogy a törvény ismeretével a bűn igazából megnövekedett, és hát a törvény felszínre hozta ezt, de ugyanakkor viszont a törvénynek volt egy visszatartó ereje is, mert a törvény szankcionálta a cselekedeteket.

[Petrőcz Katalin]
Tehát akkor az normális, hogy mi itt tartunk attól, hogy valaminek büntetése lesz, ezt akkor nem kell kriminalizálni?

[Petrőcz László]
Ezt nem kriminalizálni kell, hanem sajnos a bűnbeesésnek ez lett a következménye, egyébként még a bűn elkövetése előtt is, tehát a bűnbeesés előtt is már számolnia kellett az embernek a következményekkel, hiszen Isten azt mondta, hogy ha esznek a fáról, Ádám és Éva, akkor megfognak halni. Tehát még nem volt bennük a bűn, de azzal már előtte is tisztában voltak, hogy a bűnnek lesznek következményei, tehát arra az esetre vonatkozóan, hogy háthágják Istennek a parancsolatát, akkor az következményekkel fog járni, és ebben ráadásul az is benne volt, hogy azt is egyértelművét tette ezzel Isten, hogy nem valamifajta szeszélyes bosszúnak lesznek ők akkor az áldozatai, tehát nem azt mondta, hogy ha esznek a fáról, akkor nagyon mérges leszek, és akkor megfognak benneteket büntetni, hanem azt is ezzel kijelentette már Isten, hogy a bűn eleve szankcionálva van, tehát a törvény az nem úgy működik, hogy ha az ember áthágja a törvényt, akkor jön valaki, és bosszút áll ezért, hanem bizonyos cselekedetek vannak átok alára kezdve, például ugye vannak olyan minősítési törvények, amelyek áthott vannak maguk után, ezek súlyosabb törvények, és amikor egy ember ezeket áthágja, akkor automatikusan érvénybe lépnek azok a szellemi erők, vagy működési elvek, amelyek az elkövetőre hozzák a bűnökkel, kapcsolatos következményeket, tehát maguk után vonják a bűntetést. Ebben nem kell plusz belelépnie külső személynek, hogy ezeket érvényesítse, hanem ezek akkor működésbe lépnek az elkövetőknél. De az tény volt, hogy ugye a tudatlanság idejét elnézi az úr, mondja pálapostól, amikor aténban szolgál, és volt egy differenciálódás, hogy elnézőbb volt Isten a bűn ismeretének a hiánya miatt a nemzetek felé, viszont az evangélium hirdetésével a nemzetek is megismerhették egyrészt a názereti Jézus Krisztusnak a megváltását, másrészt pedig Istenek a törvényét, mert a tízparancsolat az egyetemes, nem csak Izraelre vonatkozó igazságokat tartalmaz, az evangélium hirdetésén keresztül és a kereszténységnek a terjedésén keresztül vált, a tízparancsolat is ismerté a nemzetek számára, addig ez úgy működött, mint Izraelnek egy ilyen belső önkormányzati alapja, fundamentuma, a törvényének az alapja.

[Petrőcz Katalin]
Igen, érdekes, hogy azt mondod, hogy a nemzetek életében a törvény is az ismerté vált, de talán azt ritkán szoktunk belegondolni, hogy ez a zsidó keresztény kultúrára érvényes, mert ahova nem jutott el, vagy eljutott mindenhova, ugyanakkor felülírodott egy kultúrával, és a nemzetek kultúrája nem feltétlenül építette ezeket be. Most viszont a globalizációval ezek elkezdtek egymásra hatni, és nem feltétlenül pozitív, és talán a hírek is ezt igazolják. Amikor például, ha csak egy nagyon egyszerűt említek, hogy legutóbb egy utcai prédikátort vettek őrizetbe Angliába, és az volt a bűne, hogy hangosan, már nem hogy kiabálva, hanem egyáltalán mások számára is halhatóan hirdette az evangéliumot, és a mások számára halható, az ebben a kulturális átformálódásban azt jelenti, mintha sértegetné az ő meggyőződésüket.

Tehát itt már átment egy jelentésmódosuláson az eredeti, és már kriminalizálva van valami, ami Istennek konkrétan a parancsa volt.

[Petrőcz László]
Hát igen, ez egyre több alkalommal elő fog fordulni, hogy az Istennek az igéje szembe helyezkedik, illetve nem Isten igéje helyezkedik szembe, hanem a különböző törvények, jogszabályok, amelyeket hoznak a nemzetekben, szembe helyezkedik Istennek a törvényével. A második Zsoltárban, az egy proféciának szokták tekinteni, előre beszélt már Dávid arról, hogy a nemzeteknek a vezetői, a világnak a vezetői megpróbálják ledobni magukról azt az igát, amit ők igának vannak, vagy igának éreznek, a bilincseket le akarják, az Istennek a törvényét dobni magukról, és föl akarnak ez ellen kelni, és ugye az egegbe lakozó neveti ezt a próbálkozást, de hát természetesen ez a nevetés ez nem azt jelenti, hogy átmenetileg nem sikerül majd érvényesíteni ezt a törvénytelen időszakot, hanem ez az utolsó időkben meg is fog valósulni, Isten meg fogja engedni azt, hogy egy ilyen törvénytelen, igazságtalan világbirodalom jöjjön létre. Daniel-t látjuk, a lábaival fogja taposni. Mit fog taposni?

Hát az egyetemes értékeket, azokat az értékeket, amelyek az Istennek az igényéből származnak, például a 10 parancsolatot fogják taposni, és meg fogja változtatni, ennek aztán végkifejleteként az antikrisztus kísérletes tesz arra, hogy megváltoztassa a törvényeket, és hát ennek az előszelét folyamatosan lehet látni napjainkban is, a házasságról szóló igazságoknak vagy törvényeknek, a megváltoztatásával, a globalizációs törekvésekkel, és hát ugye Jézus is profétált arról a Máté 24-ben, hogy a törvénytelenség, az meg fog növekedni az utolsó időben. És ez a törvénytelenség elsősorban az Isten törvényével való szembehelyezkedésre vonatkozik, és abból az esetből, amit említettél, látszik, hogy ugye kibújik a szög a zsákból, hogy nagyon sok mindent lehet, de keresztények nem mehetnek ki, plédikálni, ezt muszlimhívő csinálta volna meg, nem lettek volna ennek ilyen következményei, hogyha a muszlimok imádkoznak nyilvános helyeken Angliába, akkor annak nincsenek szankciói következményei.

[Petrőcz Katalin]
Sőt, hát a rendőrök biztosítják a helyszínt.

[Petrőcz László]
Sőt, a rendőrök biztosítják a helyszínt, de hogyha ezt keresztények tennék meg, és ezzel szeretnék a hitüket kifejezni, illetve evangelizálni, akkor viszont ez már kriminalizálandó dolog lenne. Megjegyzem ezt természetesen, az is hozzátartozik, hogy a keresztények nem szokták feljelenteni a más vallásúakat, amikor evangelizálnak, és ők ezt nem tartják felháborítónak, magától értetődőnek tartják, holott nem értenek velük együtt, de fontosnak tartják a szólásszabadságot, mert azt gondolják, hogy Isten adta ezt az embernek, hogy legyen véleménye, legyen joga a tévedéshez, legyen joga arra is, hogy az ördögöt szolgálja, ebben a világkorszakban megvan erre a lehetőség, és ezért a keresztények nem akarják törvényekkel korlátozni másoknak a vallási jogait, vagy szólásszabadságát, nyilvánvalóan, hogyha mások elpusztításáról szól a vallás, és arra hívják fel az embereket, hogy nyilkolják meg az embertársaikat, ez egy más történet, de ellenben a másik oldalról viszont sokszor találkozunk vele, hogy más vallásoknak a képviselői följelentik a keresztény prédikátorokat, idehirdetőket, evangélistákat, hogy sérti a vallási érzékenységüket, hogy valaki felszólító módban szól hozzájuk, és esetleg arról beszél, amiről Jézus beszélt, hogyha valaki hisz, akkor üdvözül, ha nem hisz, elkárhozik, és segítséget akarnak nyújtani az embereknek, hogy hogyan nyerjenek az emberek örök életet és üdvözséget. És pontosan ezekkel, a keresztényekkel szembeni valóságos diszkriminációk azok az öleleplező lépések, amelyekből kiderül, hogy itt szó sincs szabadságról, vagy bizonyos emberek szabadságáról szó van, de bizonyos emberek szabadságát viszont kőkeményen korlátozni akarnak, és több ilyen esetről is lehetett hallani, tehát még az se lehet mondani, hogy ez most egy párját vikító esemény volt, elszigettelt esemény volt. Megjegyzem itt, hogy ezért is nagyon hálásnak kell lenni, például az itt élő keresztényekért, Magyarországon élő keresztényeknek azért, hogy Magyarországon lehet, mert néha a magyar emberek, azok úgy tekintenek innen nyugatra, minthogyha az maga lenne a szabadságföldje, hát nem tűnik a szabadságföldjének, mert itt ki lehet menni az utcánra, és lehet hirdetni az evangéliumot, és nem kell azzal számolni, hogy akkor valakit börtönbe zárnak. De hát Angliába ez már kriminálizálandó.

Sőt, mert ugye az is, hogy lehetett hallani Angliával kapcsolatban, hogy egy olyan missziót, akik arra szerveződtek keresztény missziót, hogy olyan homoszexuális embereknek segítsenek, akik szeretnének visszatérni a gondolkodásmódjukban, az irányultságukban a normalitáshoz, azokat feljelentették, nagyon kemény pénzbírságokat szabnak királyuk, betiltják őket, ellehetetlenítik őket, tehát olyan folyamatok vannak Angliában is, Nyugat-Európában is, amelyek hát nem mondom, hogy aggasztóak, mert egy hívő nem aggódik, mert nem tudomásul veszik.

[Petrőcz Katalin]
De viszont mérlegelni kell, hogy ez olyan, mintha most Nyugat-Európában tették volna ki az egyirányú utcatáblát, és azt a képességünket, amit Isten pontosan arra adott, hogyha egy prédikától az utcán felszólító módba beszél hozzám, akkor az nem azt jelenti, hogy ő erőszakot alkalmazott, hanem azt, hogy nekem mérlegelési lehetőséget adott arra, hogy mit tegyek, és nem azt mondani, hogy más nem akarok hallani, mint amit én eddig is gondoltam.

[Petrőcz László]
Persze, és hát ugye senkit nem tartanak ott gépfegyverrel, hogy nem mehetnek tovább, meg kell őket hallgatni, hanem ezek ugye olyan szabadt, és hát azért pont Londonban volt ennek a, most mondom a mekkája, Londonban volt, a Hyde Park volt a leghíresebb, olyan park, ahol mindenki szabadon a véleményét elmondhatta, tehát ezért úgy tűnik, hogy nem olyan irányban, tehát nem a fejlődés irányában, nem a szabadságfejlődésének az irányában mennek a dolgok a világon, mert hát a leghíresebb hely a Hyde Park volt, mindenki fölállhatott egy dobozra, és aztán hirdethette a saját meggyőződését, ugye úgy emlékszem, hogy Derek Prince is evangelizált rendszeresen a Hyde Parkba, nem tudom, hogy a Hyde Parkba lehet-e még evangelizálni, szabad-e vagy másnál.

[Petrőcz Katalin]
Hát amíg fel nem jelentenek, hogy valakinek sérted a meggyőződését, persze ez is egy fábólvaskarika, mert az én meggyőződésem, mert miért sérti valaki másnak a meggyőződése, tehát ez már egy olyan visszafelé fejlődés, hogy én már nem tudom komfortosan érezni magam, és megvédeni a saját értelmi és hitbéli képességeimel saját magamat, hanem a rendőrségnek kell megvédeni engem mindenféle olyan befolyástól, aminek nem szeretném kitenni magam.

Ezt nekem így, ha már végigmondom, már akkor is egy kicsit olyan gyerekesnek tűnik ez az állapot.

[Petrőcz László]
És hát ugye a hatalom gyakorlásánál a Bibliából indul ki, az Istennek a trónjával kapcsolatban elmondja, hogy az igazságoságra és jogosságosságra épül, és ezért állandó, ezért soha nem fog válságba kerülni, amennybe nem lesz hatalmi válság, mert a joggyakorlatnak, vagy a hatalom gyakorlásnak, tehát az uralkodásnak, a femaradásának a feltétele, hogy megmaradjon az igazságoság és a jogosság, de ugye azt látjuk a földi igazságszolgáltatás és jogérvényesítés, az nagyon gyakran a hatalomnak valamilyen módon áldozatául esik, mert a világi hatalom gyarló, bűnös, és a fenntartásának az érdekében kompromisszumokat köt, és ezeknek a kompromisszumoknak az eredményeképpen veszíti el igazából a jogossultságát és sok esetben az isteni támogatását is. És hát ugye egyre vegyesebb kultúrában élünk, ezek a nagy birodalmak, Anglia, Franciaország összeomlottak, ugyanakkor azok az államok, amelyek hozzájuk tartoztak, onnan befogadnak embereket, és nagyon sokan Európában különböző kulturális háttérből jönnek és megpróbálják alkalmazkodni a törvényeket hozzájuk is, és hát ez egy sipos út, mert ezzel az igazságtalanságnak ágyaznak meg, és hát ugye lehetett hallani ilyen történeteket, ugye mi a Franciaországban is történt, hogy valaki megöl valakit a drognak a hatása alatt, és amiatt, mivel a drognak a hatása alatt volt, ezért nem vonják felelősségre gyilkosságért. Hát ilyet megint csak azt mondom, hogy 10-20 évvel ezelőtt ilyet nem lehetett hallani, nem lehetett olvasni az újságban. Hát ha valaki azt mondja ezek után, hogy a francia igazságszolgáltatás egyre plasztikusabb, érzékeny az igazságra, és egyre igazságosabb ítéletek születnek, hát akkor nem tudom.

[Petrőcz Katalin]
Ez érdekes, hogy az egyenlőség negyében, mivel különböző kultúrákat ítélnek egyenlőve, gyakorlatilag bővitik az áldozatoknak a spektrumát is, hiszen olyan emberek esnek áldozatul, amit korábban vagy a büntetésnek a szankciója tudta visszatartani ettől, vagy pedig eleve az a típusú bűncserekmény nem azt mondom, hogy nem fordult elő, csak nem bár ilyen széles körben elfogadottá. És ez erre is igaz, és arra is, amikor például a szexuális erőszak terjed el, és nem tudja értelmezni az adott jogrendszer. Mert azt mondja, hogy igen, nem lehet azt mondani, hogy ez kulturális, hiszen eddig is volt, és valahogy azt, hogy elszaporodik, hogy természetessé válik, ezt nem tudja értelmezni a jog.

Miközben a valóság szempontjából, különösen keresztényként, akik az igazságot keressük, kellene ezt értelmezni. És talán nekünk erre több mozgásterünk is van, nem? Mert van alapunk hozzá, az nem változik meg.

[Petrőcz László]
Igen, hát a Bibliában ez egy nagyon fontos kérdés, ugye a példabeszédek többször is felszólít arra minden olvasót, tehát bennünket is, hogy az igazságoságra törekkedjünk, az igazságoságot keressük. Például ugye a mesiást, ugye a példabeszédek nyolcban úgy beszél a mesiásról, mint aki az igazságoság ősvégének a közepén megy, tehát ő maga a megtestesült igazság, aki mindig helyesen értelmezi a törvény, hogy ez egy nagy kérdés volt, hogy rendben van, hogy a törvény az le van írva, és van törvény, de hát mindig a kérdés az volt, hogy hogyan kell értelmezni egy adott esetben a törvényt, mert a különböző értelmezési lehetőségek, akár ellentétes ítéletek le is biztosítottak lehetőséget, és egy hívőnek, egy istenfélő embernek törekednie kell arra, hogy az igazságoságban tudjon járni, tehát ami azt jelenti, hogy mindig helyesen tudjon ítélni, és eddesül még bonyolítja a helyzetet az, hogy arra is fölhívja a példabeszédek a figyelmet, hogy ugye az igazságoság és az írgalmasság se hagyjon el bennünket, tehát hogy mikor kell például igazságoságnak érvényesülnie, és mikor kell az írgalmasságnak érvényesülnie, hogy mikor kell érvényesítjen az igazságot, és mikor kell az írgalmasságnak érvényesülnie, ez is egy kérdés, most akár erre is hivatkozhatnának a franciák, hogy azt mondják, hogy most nem az igazságoságnak kell érvényesülnie, hanem az írgalmasságnak kell érvényesülnie. De ez már egy elfogult dolog, mert ez már azt jelenti, hogy maga a drogozással kapcsolatban elfogultak, már magát a drogot, például a fűhasználatát, azt nem tartják bűnnek, és ezért, hogyha például egy olyan nem bűnnek tartott, és nem szankcionált cselekménynek a következtében kerül az ember egy olyan állapotban, hogy elkövet egy bűncselekményt, akkor azt már nem tartják bűnnek.

De ha én már önmagában a drogozást is bűnnek értelmezem, akkor azt nem enyhítő körülménynek tartom, hogy valaki a droghatása alatt elköveti a bűncselekményt, hanem súlyos vító körülménynek tartom, de attól, hogy bizonyos dolgok azok kikerültek például a bűncselekmény kategóriából, ezért sokkal, tehát most már zavarosabb, vagy inkább bonyolultabb lett a helyzet, de én szerintem nem bonyolultabb, hanem zavarosabbá vált a helyzet. Egyébként hát ez szinte magas labda akkor ezek után minden gyilkosságban gondolkozó embernek, mert ki tudja az bizonyítani, hogy a droghasználata előtt már a józan állapotában nem született meg benne a döntés, hogy egy embert megöljön, elpusztítson, és a drogot csak azért használta, hogy utána arra tudjon hivatkozni, hogy nem volt a maga ura, hanem drognak a használata alatt volt.

Tehát ezt egy bíróság, hogy meg tudja állapítani, az, hogy mondjam, tehát ember legyen a talpán, de nem akarok ennél a konkrét dolognál leragadni, de kétségtelen, hogy lehetnek olyan esetek, amikor inkább az írgalmaságot kell gyakorolni, különösen olyan esetekben egyébként, amikor nem sikerült százszázalékosan bebizonyítani azt, hogy az, akit gyanúsítanak a műtselekmény elkövetésével, akár egy gyilkossággal, az valóban elkövette a gyilkosságot.

Tehát például az Ószövetségben, ugye, amikor erről a Sanhedrin döntött, vagy a bírói testületek döntöttek, ugye, ott több fele viteli bíróság is működött az Ószövetségi Társadalmokban, és nagyon sok bíró jutott egy emberre, tehát az ügyeket nagyon érzékenyen kezelték, de például, hogyha nem sikerült bebizonyítani valakivel kapcsolatban az, hogy gyilkosságot követett el, csak közvetett bizonyítékok voltak, és nem volt szemtanú, akkor nem ítélték el, mert abból indultak ki, hogy kisebb kockázata van annak, hogy életben hagynak, vagy büntetés nélkül hagynak-e gyilkost, mert tudták nagyon jól, hogy Isten igazságszolgáltatását akkor sem kerülje el. Tehát hittek az Isten igazságszolgáltatásban, hogy akkor viszont Isten be fogja rajta hajtani, viszont hogyha egy álcoltan embert ítélnek el, akkor annak viszont súlyos következményei lesznek, de ettől függetlenül mindent elkövettek annak érdekében, hogy az igazság kiderüljön, tehát tanukat sorakoztattak fel, és nagyon gondosan ügyeltek arra, legalábbis ez volt az eredeti terv, egy kicsit ellakadtam, mert aztán eszembe jutott az, hogy pontosan ugye a rabik azt mondják, hogy ezért hagyta el Isten, Isten az Izráel, mert hogy ez nem működött. Akármennyire is gondosan ügyeltek arra, végül is nem működött az igazságszolgáltatás, és ezért lement Izráellel a védelem.

De ez egy nagyon-nagyon fontos kérdés, hogy igazságos legyen az ember a hétköznapokban is. De hát mindennap találkozunk ezzel, most csak bírói eseteket említettünk, de hát nap mint nap az embernek döntést kell hoznia, még akkor is, amikor otthon van, a gyereke valami csintevésen kapja, hogy most az igazságosságnak kell érvényesülnie, vagy az írgalmasságnak kell érvényesülnie, de biztos, hogy a munkavilágában is rendszeresen döntéseket kell hozni ezzel kapcsolatban embereknek, munkahadóknak, amikor egy beosztotjuk, nem végzi el a feladatot, hogy arra hogy reagáljon.

Tehát az igazságosság állandóan körülvesz bennünket, és nagyon-nagyon-nagyon nehéz, műfaj, nem egyszerű, igazságosnak lenni, nagyon-nagyon összeszedettséget igényel, és ha megint csak visszatérünk a beszédekhez, akkor kiderül, hogy valójában erre nem is tud szerteni az ember, nagy igyekezetében sem, hanem Isten tud ehhez az embernek bölcsességet adni, mert a példabeszédek kettőben azt olvassuk, hogyha a bölcsességért kiállt a szabadatfelemelet, stb., keresed, kutatod, tehát több olyan nagyon aktív erőfeszítés tesz a bölcsességért, ami áldozatokkal jár, akkor megérti az ember az igazságoságot. Tehát az igazságoság az egy szellem, amit az ember megnyer, és úgy tudja érvényesíteni, mert valójában az igazságoság az igazsággal van összefüggésbe, az igazság az pedig a valósággal van összefüggésbe, mert sokszor vannak olyan fordítások, ahol az igazságot igazi valóságnak fordítják, tehát ez nem egy kreál dolog, nem mi csináljuk, meg nem emberek csinálják, ezért nem lehet megváltoztatni, mert nem lehet az égszínét megváltoztatni, nem lehet a föld összetételét megváltoztatni, nem lehet a természettörvényeit megváltoztatni, Isten megtudja gravitációt, nem lehet megváltoztatni, tehát ugyanúgy, ahogy a természettörvényeivel kapcsolatban is leírják őket, és nem lázadnak fel ellene, ugyanígy kellene a valóságot, az igazságot megközelíteni és értelmezni, hogy ezt nem tudjuk megváltoztatni, felismerni kell, és alkalmazkodni kell hozzá.

[Petrőcz Katalin]
Lehetséges, hogy azért is nehéz ez a fajta kultúráknak az összemosása, amelyek már felül tudják írni azt a zsidókeresztény kultúrát, amiben egyébként ez, ha nem is ismerik el Isten létét, de valamilyen módon ez kulturálisan beépült, és az írgalmat, ahogy mondtad, nem megfelelően alkalmazza, most arról nem beszélve, hogy nyilván egy individualista társadalom még a zsidókeresztény kultúrába is relativizálni tudja, hogy hát amit én igazságnak érzek, az az igazság, és hát ugye ezt most tételesen cápoltad azzal, amit mostanáig elmondtál, de hogyha mondjuk az írgalom emelkedik fölül, mert mondjuk nem tud mit kezdeni, hát olvastunk olyanról, aki mondjuk fiatalon követel egy bűnt, és nagyon súlyos bűnt, és elkezdik őt sajnálni, hogy hó, hát szegény gyerek, vajon mi vihette őt erre, hogy neki meg kellett ölnie valakit, és ilyen csúnya meg kellett kínóznia, és akkor az egész már az ember azt érzi, hogy hó hó, hát és akkor ki fogja, ki fog együtt érezni azzal, aki az áldozata lett ennek.

Miért pazarlom én az írgalmamat arra, hogy szegény gyerek milyen nehéz gyerekkora lehetett, hogy ő neki ilyen gonosztettet kellett véghez vinni. Ez így kicsit olyan fejeteteire állítottnak tűnik.

[Petrőcz László]
Igen, hát ugye ez azzal is összefüggésben lehet, hogy eleve megtagadták a Bibliának a kinyilatkoztatását, az ember eredetével kapcsolatos kinyilatkoztatását, az eredendő bűnt, felvilágosodásnak az egyedi következménye az lett, hogy azt állították, hogy az ember eredendően jónak születik, és a környezetnek a hatására válik rosszá, és hát ez a fajta humanista értelmezés, ez egyszerűen nem igaz. Tehát a tény az az, hogy az ember eredendő bűnnek a következtében már egy fertőzött természettel születik, de hogyha abból indulok ki, hogy ártatlannak születik az ember, akkor valamilyen magyarázattal kell szolgálnom arra, hogy akkor mégis hogy jutott el az a szegény ártatlan ember idáig, és akkor elkezdem a környezetet hibáztatni, és ekkor válogasságtalanná, ugye ezzel erkölcsi relativizmus is kapcsolódik ez, szituációs etika is kapcsolódik hozzá, és ezért fölháborodnak az emberek, de mások meg ezzel értenek egyet, ami szintén egy olyan svédországi eset volt, hogy ott is megöltek egy fiatal hölgyet, és ha jól emlékszem, akkor a főpolgármester, vagy a nem tudom, vagy a nyomozás.

[Petrőcz Katalin]
A rendőrfőnök.

[Petrőcz László]
Igen, köszönöm, igen, a rendőrfőnök. A rendőrfőnök amellett, hogy persze sajnálatosnak nevezte az esetet, és kifejezte az együttérzését az áldozatnak a hozzátartozói felé, és az elkezdő mondatában elkezdte sajnálni a fiatal embert, aki a gyilkosságot elkövette, és ezeket a húrokat kezdte elpedzeni, hogy hát hogy jutathatott ez a fiatal ember idáig, hogy ilyen gonoszságot kövessen el.

[Petrőcz Katalin]
Tehát ez a humanizmus, amikor már az embert nem tisztel, igazából úgy humanista, hogy a humanumot nem tudja értékelni.

[Petrőcz László]
Hát abszolút, illetve ebben azért benne van egy bűnbakkeresés is, nincs ugyan kimondva, de a társadalom van megvádolva, és ha ezt elfogadom, akkor ugye azonnal azt kell, hogy elindítsa, hogy hogyan változtassuk meg ezt az igazságtalan elnyomó társadalmat, mert biztos diszkriminatív volt a társadalom ezzel a fiatal emberrel, bele sodorták az emberek a fai megkülönböztetésükkel, a rasszizmusukkal, vagy az iricségükkel, vagy a rossz indulatukkal.

[Petrőcz Katalin]
Most, ahogy is sorolod, ez van olyan jó, mint a drog akkor. Hát, hogyha a drog tehet arról, hogy valaki elkövet valamilyen súlyos bűncselekményt, akkor ugyanúgy felmentő erővel hat az is, hogy hát diszkrimináció áldozata volt. Tehát érthető az, hogy ez válik belőle.

Ez olyan, mintha egy humanistaként nem tisztelnénk az embertben magát a döntési lehetőséget, úgy veszzük, mintha csak mások formálnák.

[Petrőcz László]
Na de mi van mögötte? Félelem van mögötte. Nem tudom, hogy meggyőződésből mondják-e ezek az emberek, amit mondanak, de ugyanakkor félnek, félnek, hogy felborul úgymond a nagyon törékeny társadalmi egyensúly, megsértenek bizonyos társadalmi rétegeket az érzékenységükben, és ezzel a politikai korrekt nyelvezettel, ami igazság alapján abszolút nem korrekt, de lehet, hogy politikailag korrekt nyelvezettel, próbálják meszelni a dolgokat, tehát Izsajás Besztélerről, a festésről, átmeszelésről, hogy az igazságot így csűrik, csavarják, nem mondják ki, nem fogalmazzák meg azt, hogy ki a felelős.

[Petrőcz Katalin]
Ismerte a politikai korrektségnek a fogalmat.

[Petrőcz László]
Ismerjük, igen, tehát tulajdonképpen, de azon nagyon föl vannak háborodva, és egyetértek azzal, hogy föl vannak háborodva, csak akkor viszont a mérleg megint kettős, illetve a mérce kettős, mert nagyon is fölháborító az, amikor elkezdik az áldozatot hibáztatni, amikor például egy nőt megerőszakolnak, és nem is szabad ezt hagyni, hogy az áldozatot hibáztassák, de ugyanakkor viszont itt felmentik az elkövetőket. Vagy hát ugye ez is, hogy egyáltalán ilyet elfogadnak, vagy leírnak, és ebből nincs felháborodás, hogy egy bevándorló meggerőszakol egy kisfiút egy uszodába, és akkor elég azt elfogadni magyarázatként, hogy ő már hosszú ideje úton van, és nem élt szexuális életet négy hete, és hát ezért érthető, hogy elragadtatta magát. Hát egyszerűen az, hogy ilyet leírnak, érted?

Tehát, hogy ilyet leírnak.

[Petrőcz Katalin]
Erre gondolt Ézsai el szerinted, amikor a csűrés csavarásra gondolt?

[Petrőcz László]
Hát erre is gondolt, de ugye ő már még keményebben fogalmaz, és egyértelművé teszi, hogy átok alá jön a Föld, akkor, amikor a jót rossznak mondják, és a rosszat jónak mondják.

[Petrőcz Katalin]
Tehát nagyon kockázatot vállalunk akkor az igazságszolgáltatás ilyen átadásával, ilyen indokok elfogadása révén. Ahogy te is felháborodtál, hogy hogy lehet ilyet indoknak elfogadni, és mindig pár hónapig nem él szexuális életet, akkor természetes, hogy megberülszakol valaki.

[Petrőcz László]
Ebben az a megdöbbentő, hogy ezt leírták, hogy nem számoltak azzal, hogy ez súlyos vitó körülményként fog egy társadalmi megítélésben, ahogy a társadalom ezt a helyzetet megítéli. Nem arra számoltak, mert nem azért írták le, hogy még súlyosabban ítéljék meg a társadalom szereplői, az emberek ezt az esetet. Biztos, hogy nem ezért írták le, mert azt látjuk, hogy a nyugati sajtó megpróbálja vagy szőnyeg alá söpörni ezeket az eseteket.

Nem lehet erről írni. Ezekről tudunk. Ulf Kotte írt erről a könyveiben.

Illetve a másik pedig az, hogyha mégis írnak róla, akkor pedig próbálják relativizálni, bogatelizálni. Ez a nagyon sőség lesz a kormányi következmény. Ez nagyon furcsa.

Nem tudom, hogy milyen hatása lett ennek, de én bennem nem enyhítette az elkövetőnek a felelősségét, hanem még súlyosbitotta az elkövetőnek a felelősségét, és aggasztónak tartom, hogy ezeket leírják, mert biztos, hogy nem azért írják le, hogy az emberek még jobban fölháborodjanak, hogy ez micsoda érv? Mert akkor hol a határ? Tehát akkor erre mindenki hivatkozhat, aki akár pedofil, mert ez ráadásul homoszexuális pedofil bűncselekmény volt, akár nők, vagy akár férfiak ellen követnek el erőszakot, ez egy magyarázat lehet rá.

[Petrőcz Katalin]
És az azt is jelent, hogy a másik az egy tárgy, amivel az egyik gyakorlatilag kompenzálhatja saját magát. Tehát valakinek alul kell maradnia, és nem is egyszerűen alul maradnia, hanem valaki kevésbé ember. Tehát hogyha létezik rasszizmus, ez igazából a rasszizmus, hogy az, aki szükségben van, használhat egy másik embert a szükségének a kielégítésére, minthogyha annak nem lenne meg ugyanaz a emberi minősége, mint az elkövetőnek.

Tehát ez nagyon-nagyon súlyos következményeket tud így akkor maga után vonni, és talán ez az egyik oka, miért kereszténként érdemes úgy figyelni a híreket, hogy hát lássuk azt, hogy bennünk ez ne romoljon meg, ez a szintjelző, és igenis hiába prezentálják ezt, egy hítő körülményként én azért merjek felháborodni rajta.

[Petrőcz László]
Igen, és hát azért fontos, hogy tényleg az igazságoság az ne menjen az írgalomnak a rovására, mert ugye kereszténséggel kapcsolatban az írgalmat szokták hangsúlyozni, illetve a szeretetet szokták hangsúlyozni, de hát azért a szeretet az első sorban az áldozat felé kell, hogy megnyilvánulja, nem pedig az elkövető felé, és az elkövető felé megnyilvánuló szeretetnek a kárára szeretem én az áldozatot, akkor már nagyon távol vagyok az igazságtól, de hát ezt természetesen az is közrejátszik, hogy a kereszténségen belül is más a tíz parancsolatnak most egyre inkább, hogy a kegyelemnek a túlhangsúlyozása, a törvénynek a tagadása, nem a tételes tagadása, de például úgy is lehet tagadni a törvény, hogy nem képviselik, nem beszélnek róla, elhallgatják-e, nem szembesítik az embereket vele, nem mondják ki azt, hogy bűn, mert hát a törvényt azt nem tudom másképp, ha a törvényről beszélek, akkor muszáj bűnről is beszélnem.

És ugye a pálnak az értelmezését a kegyelemmel és a törvényel kapcsolatban, ahogy mondja Péter Apostól, csűrik-csavarják. Valószínűleg Péter a levelében, amikor azt mondja bizonyos emberekről, hogy pálnak a nehezen érthető szavait elcsűrik-csavarják, mind egyéb írásokat is a saját vesztükre. Ugye ez két fontos állítást tartalmaz ez a kijelentés, hogy egyrészt Péter Apostól az egyéb írásokhoz hasonlította pálnak a leveleit, tehát szent szellemtől inspiráltnak tartotta ugyanúgy, mint az egyéb írásokat, például a Szövetségi Könyveket, és csűrik-csavarják.

Hát ez napjainkban még inkább így van, és ez például abban mutatkozik meg, hogy a törvényről, bűnről, igazságosságról egyre nehezebb beszélni, és a keresztény világon belül is egyre jobban szeretik a keresztények is hallgatni a pozitív üzeneteket, és nem szeretnek annyit hallani a bűnről, az igazságosságról. Szerencsére mi egy gyülekezetében úgy vagyunk, szocializálva, hogy ezt a betegséget nem kaptuk el, de azért ez a keresztény világ bizonyos részein, hát néppetegségé vált. És ez azért rossz, mert ahol egy közösségben a kegyelem és a szeretet ilyen mértékben van hangsúlyozva, hogy az már az igazságosságnak, vagy a törvényének a próbására megy, ott már a keresztényekben nem akkora az elkőcsi felháborodás, amikor a társadalomokban ilyen jelenségekkel találkoznak, nem emeldik föl a hangukat, nem is akarnak tudomást venni róla, vagy átveszik a világnak ezt a relativizációs értelmezését, vagy bűntudat alá kerülnek, ha esetleg kritikus hangot ütnek meg, és például egy ilyen cikket olvasva, mint ami Svédországban nyilatkozott a rendőrbíró, keresztényként úgy érzik, hogy nekik ezzel azonosulniuk kell, és tényleg, hát milyen fontos empátiát tanúsítani az elkövetővel szemben is, és a gyilkossal szemben is. Ez viszont ugye azzal a problémával jár, hogy azok a közösségek, akik ebben már kompromisszumot kötnek, nem tudnak sóvá válni abban a társadalomban, mert hát fontos, hogy ezeket a újságcikkekben megjelent, vagy pármilyen platformon megjelent eseteket igazságosan értelmezik.

Mert egyébként elveszítik a súlszerepüket. És Jézus azt mondja, hogy ha az eltyház elveszíti a súlszerepét, akkor meg fogják taposni. Tehát a megtaposás, mert távol legyen, igen, távol legyen.

[Petrőcz Katalin]
Ez szerintem talán ez is magyarázza azt, hogy a lelkiismeretünk nem tud egy ilyen légüres térben működni, hanem ilyen eseteket kell helyesen megítélnünk, és helyesen reagálnunk rá. Tehát még kevésbé indokolt az, hogy ezekről azt mondjam, hogy ezek olyan világi dolgok, amivel egy kereszténynek nem kell foglalkozni, mert én az igazságot követem. De hogy tudom az igazságot követni, ha nem hozok ítéleted bizonyos dolgok felé?

[Petrőcz László]
Igen, hát az megfoghatatlan és elvont lesz, és akkor nem is vonzó, de hogyha reagálunk ezekre, értelmezünk, beszélünk róla, akkor viszont megelebenedik, akkor erősé válik, és akkor értelmezhetővé válik. Sokszor ugye az elvondolók ezért nem vonzóak az emberek számára, mert nem tudják mihez kötni, de hát Jézus is azonnal értelmezte azokat az eseményeket, amelyek történtek. A társadalomban nagyon sokszor, hogyha nem volt erre módja, akkor példázatokban beszélt, hogy mégis valóságos dolgokhoz kössön igazságokat, ezért gyakran használ példázatokat, de ha volt valami apropója, ha volt valami olyan nagy port felkabaró, nagy társadalmi visszhangot kiváltó esemény, mint például a Siloán tavának a rombolása, vagy az az eset, amikor a Pilátus az áldozatoknak a vérével az áldozókat összekeverte, tehát gyilkosság történt, tömégmészárlás történt, akkor azokról azonnal beszélt, reagált, és a konklúziót, a következtetést levonta, hogy azoknak az eseteknek mi a tanulsága, és ezzel közelidé tette az igazságoságot.

[Petrőcz Katalin]
És hát pláne egy ilyen zavaros időben, de ez talán mindig fontos, és az idők mindig zavarosak valamilyen szint.

[Petrőcz László]
Úgy tűnik, hogy nem tisztul a kép, hanem mintha egyre több zavar keletkezne, mert hát amit említettél Angliával kapcsolatban is, vagy amiről beszéltünk Franciaország, vagy Svédország, hát ezek itt azért ezek újdonságok. Tehát azért is van róla szó, mert ezek precedensek, amelyeknek azért fontos róla beszélni, mert hogy ez most egy, most Franciaországban én nem vagyok szakember, de most ugye én is figyelemmel kísérem, hogy ez most egy újfajta jogértelmezés jelente, precedens teremte innentől fogva, ha valaki a droghatás alatt követel bűncselekményt, akkor az nem, hogy enyhítő körülmény, hogy akár felmentő körülménynek számíte, hát ez egy nagyon érdekes eset, kérdés.

[Petrőcz Katalin]
Ezt érdemes szemmel tartani, hogy lássuk, hogy merre halad, de világ hiszen mi benne élünk, és mi nem tompulhatunk el az igazsági rendre. Remélem, hogy a hallgatók is egyetértenek, hogy ez a beszélgetés is ezt igyekezett szolgálni, és ezért nagyon köszönöm neked, Géza, hogy itt voltál velünk.

[Petrőcz László]
Köszönöm én is, hogy itt láttam, szervusztok!

[Petrőcz Katalin]
Tehát ott Gézával beszélgettem.

Legfrissebb