A Happy Day mai adásában:
- 00:00 Megvallás Németh Sándorral
- 02:25 Bibliaolvasás: Zsoltárok 136-139
- 11:49 Emeld a szívedet Istenhez - Németh Sándor prédikáció részlet
- 13:50 Alvin J. Schmidt: Hogyan változtatta meg a kereszténység a világot?
- 20:05 A szellemi alvás (folytatás) - Eggendorfer Gábor
Az adás gépi átirata:
[Szignál]
Kezdődik a Happy Day, a Hit Rádió napi hit életi válogatása. Hallhatóvá tesszük a halhatatlant. Happy Day!
Hitvallás, megvallás. Mondjuk ki közösen Isten Igéjét, most a Hit Rádióba.
[Németh Sándor]
És Isten azért hívott el bennünket, mondjátok velem együtt, hogy áldások legyünk, és áldás mondjunk, mert a názati Jézus Krisztusban az Isten minden ígérete, igenné és ámenné lett. És hiszem, hogy a názati Jézus Krisztus az én főpapom és engesztelő áldozatom, aki az igazi szentjében, a szentek szentjében tartozkodik most is, hogy Istenek a javait, áldásait reámáraztja. És én hittel a mai napon is keresem az ő jelenlétét, mert meg van írva, hogy lehetetlen hit nélkül Istennek tetszeni.
Hiszem, hogy ő létezik, és megjutalmaz engem, mert én őt keresem. És a mai napon is fölgerjesztem az Úrnak a kegyelmi ajándékát, ami a bensőmben van, és megerősítem magamat az Úr Jézus Krisztusban, hogy ellenálljak az ördögnek, mert meg van írva, álljatok ellen az ördögnek! És elfutaszt tőletek!
És hiszem azt, hogy hatalmat adott az Úr nekem is, hogy kigyókon, skorpiókon tapossak az ellenség minden erején, és semmi nem ártat nekem, mert nagyobb az, aki bennem van, mint aki a világban van. És ezért az Urat magasztalom, dicsérem, az Úr velem van, ezért kicsoda ellenem! Hallelujah!
Hiszem, hogy az élő Isten a názeti Jézus Krisztusban a diadalra vezet engemet is! Amen!
[Tóth Géza]
Mert örökkévaló az ő kegyelme! Magasztaljátok az uraknak urát, mert örökkévaló az ő kegyelme! Aki nagy csodákat művelt egyedül, mert örökkévaló az ő kegyelme!
Aki teremtette az egeket bölcsességgel, mert örökkévaló az ő kegyelme! Aki kiterjeztette a földet a vizek fölé, mert örökkévaló az ő kegyelme! Aki teremtette a nagy világító testeket, mert örökkévaló az ő kegyelme!
A napot, hogy uralkodjék nappal, mert örökkévaló az ő kegyelme! A holdat és csillagokat, hogy uralkodjanak éjszaka, mert örökkévaló az ő kegyelme! Aki megverte az egyiptomiakat első szülötteikben, mert örökkévaló az ő kegyelme!
Aki kihozta Izraelt azok közül, mert örökkévaló az ő kegyelme! Hatalmas kézzel és kifeszített karral, mert örökkévaló az ő kegyelme! Aki kétfelé választotta a veres tengert, mert örökkévaló az ő kegyelme!
És átvitte Izraelt annak közepén, mert örökkévaló az ő kegyelme! Fáraót pedig és seregét a veres tengerbe meríté, mert örökkévaló az ő kegyelme! Aki vezérlette népét a pusztában, mert örökkévaló az ő kegyelme!
Aki nagykirályokat vert le, mert örökkévaló az ő kegyelme! És megvert hatalmas királyokat, mert örökkévaló az ő kegyelme! Szihont az emorreusok királyát, mert örökkévaló az ő kegyelme!
Megógult a básán királyát, mert örökkévaló az ő kegyelme! És örökségül adta az ő földjüket, mert örökkévaló az ő kegyelme! Örökségül szolgáljának az Izraelnek, mert örökkévaló az ő kegyelme!
Aki megemlékezett rólunk alacsonyságunkban, mert örökkévaló az ő kegyelme! És megszabadított minket elleneinktől, mert örökkévaló az ő kegyelme! Aki eledelt ad minden testnek, mert örökkévaló az ő kegyelme!
Magasztaljátok az egek istenét, mert örökkévaló az ő kegyelme! Ott ültünk és sírtünk, mikor a Sionról megemlékezénk. A fűzfákra közepette, oda függesztettük hárfáinkat, mert énekszóra nógattak ott elfogóink, kínzúink pedig vígdalra mondván, énekeljetek nékünk a Sion énekei közül!
Hagyan énekelnék az urnak énekét idegen földön? Ha elfelejtkezem rólad, Jeruzsálem, felejtkezzék el rólam az én jobbkezem! Nyelvem ragadjon az én ínyemhez, ha meg nem emlékezem rólad, ha nem Jeruzsálemet tekintem az én vigasságom fejének!
Emlékezzél meg, uram, az Edom fiairól, akik azt mondták Jeruzsálem napján, roncsátok le, roncsátok le fenékig! Babilon leánya, te pusztulóra vált! Áldott legyen, aki megfizett néked gonosságodért, amelyel te fizettél nékünk!
Áldott legyen, aki megragadja és sziklához paskolja kisdedeidet! 138. Zsoltár, Davidi Magasztallak téged teljes szívemből, énekkel áldlak az Istenek előtt!
Én templomod felé hajolok, s magasztalom nevedet kegyelmedért és igazságodért, mert minden neveden felül felmagasztalád a te beszédedet! Mikor kiáltottam, meghallgattál engem, felbátorítattál engem, lelkemben erő támadt! Magasztall téged, uram, e földnek minden királya!
Mikor meghallják szádnak beszédeit, és énekelnek az Úrnak útairól, mert nagy az Úr dicsősége! Noha felséges az Úr, mégis meglátja az alázatost, a kevét pedig távolról ismeri! Ha a nyomorúságban vergődöm, megelevenítesz, ellenségeim haragja ellen kinyújtott kezed, s a te jobb kezed megment engemet!
Elvégzi értem az Úr! Uram, a te kegyelmed örökké való! Ne hajt el a te kezeidnek alkotásait!
Uram, megvizsgáltál engem, és ismersz. Te ismered ülésemet és felkelésemet. Messziről érted gondolatomat.
Járásomra és fekvésemre ügyelsz. Minden utamat jól tudod. Mikor még nyelvemen sincs a szó, immár egészen érted azt, Uram.
Elől és hátul körül zártál engem, és fölöttem tartott kezedet. Csodálatos előtteme tudás, magasságos, nem érthetem azt. Hová menjek a te szellemed elől, s a te orcád elől hová fussak?
Ha a mennybe hágok fel, ott vagy. Ha a seolba vetek ágyat, ott is jelen vagy. Ha a hajnal szárnyaira kelnék, és a tenger túlsó szélére szállanék.
Ott is a te kezed vezérelne engem, és a te jobb kezed fogna engem. Ha azt mondom, a sötétség bizonyosan elborít engem, és a világosság körülöttem éjszaka lesz, a sötétség sem borít el előled, és fénylik az éjszaka, mint a nappal, a sötétség olyan, mint a világosság. Bizony, te alkottad veseimet, te takargattál engem anyám méhében.
Magasztallak, hogy csodálatosan megkülönböztettél. Csodálatosak a te cselekedeteid, és jól tudja ezt az én lelkem. Nem volt elrejtve előtted az én csontom, mikor titokban formáltattam és idomítattam, mint egy a föld mélyében.
Látták szemeid az én alaktalan testemet, és könyvedben ezek mind be voltak írva. A napok is, amelyeken formáltatni fognak, hol ott egy sem volt még meg közülük. És nekem, milyen kedvesek a te gondolataid, ó Isten.
Mily nagy azoknak summája. Számlálgatom őket, többek a fövénnél, felserkenek, s mégis veled vagyok. Vaj, ha elveszteni Isten a gonoszt.
Vérszopó emberek, fussatok el tőlem. Akik gonoszul szólnak felőled, és nevedet hiába veszik fel, a te ellenségeid. Ne gyűlöljem én, Uram, a téged gyűlöl őket.
Az ellened lázadókat ne utáljam én. Teljes gyűlölettel gyűlölöm őket, ellenségeim nélettek. Vizsgálj meg engem, ó Isten, és ismerd meg szívemet.
Próbálj meg engem, és ismerd meg gondolataimat. És lásd meg, ha van-é nálam a gonosságnak valamilyen útja. És vezérelj engem az örökké valóság útján.
[Németh Sándor]
Figyelj ide, amíg nem hiszel, ugyanolyan gutaütött állapotban vagy, mint ez a szerencsétlen ember. De ő fizikailag volt gutaütött. Persze lelke is, szíve is ebbe volt.
De figyelj ide, amíg Jézus Kiszos nem költözik a szívedbe, és nem fogadod el, a szíved ugyanolyan élettelen. Béna. Nem tudja az ember mozgatni a szívét.
Hiába hallottam a Szent Misém. Mondta, hogy énekeltük, emeljétek fel a szíveteket. Fölemeltük az Úrhóz.
De hogy is emeltük fel? Mint a csiga. Csiga, csiga, csiga.
Magasságban szinten volt a szívünk. Nem tudtuk fölemelni. Lehetetlenség, hogy az ember fölemelje a szívét, amikor a bűnnek a súlya és a terhe alatt van.
Nem tudott fölemelni. Egyre szükebb a mozgása, még természetes szinten is. Nemhogy az Istenek a jelenlétében.
Ezért mondja a Biblia, hogy a testi ember számára, vagy a pszichikai ember számára, még nem is test is mond, hanem pszikait mond, bolondságok Istenek a dolgai. Miért bolondság? Nem tudja átadni a szívét az embernek, még ha akarja, akkor sem.
De dicsőség az Úrnak, hogy eljött egy királyság. Eljött a királyságnak a királya, aki azért jött, hogy a szívedről ezeket a terheket, ezeket az igákat megtörje, és utána át tudjad adni a szívedet az élő Istennek. És el tudjad énekelni, tényleg őszintén, tényleg a valóságot tükrözve, hogy a szívem a Krisztusé.
Ámen!
[Hangoskönyv felolvasás]
Alig ha vitatná bárki is azt a tényt, hogy Jézus a legnagyobb tanító volt, akit a világ valaha ismert. Olyan szavakat, példabeszédeket és az emberi életből vett képeket használt, amelyek felkovartak barátot és ellenséget egyaránt. Amikor beszélt, álmélkodtak a tanításán, mert úgy tanította őket, mint akinek hatalma van.
Egy kommentátor megjegyezte, ha Krisztus úgy távozott volna el erről a világról, hogy nem gondoskodik a munkája folytatásáról, akkor is ő lenne minden idők legnagyobb tanítója, és élete, valamint példája mélyen befolyásolta volna az oktatási elmélet történelmi fejlődését. Krisztus tanításai nem voltak öncélúlak. Úgy tanított, hogy akik őt követték, azok mások tanítására is képesek legyenek.
Nem sokkal azelőtt, hogy felment a mennybe, azt mondta tanítványainak, hogy tegyetek tanítványán minden népet. Mindennek megtartására tanítsátok őket, amit én parancsoltam nektek. A korai keresztény oktatás.
Az apostolok komolyan vették Jézus parancsát, hogy tanítsanak, mert Pünköstől kezdve, mint Lukács írja, nem szüntek meg mindennap tanítani és hirdetni Jézust a Krisztust. Szentpál a leveleiben szintén utal arra, hogy tanította a keresztényeket Efésusban, Korintuszban, Rómában, Tesszalonikában és más helyeken. Pál Timóteusznak egyenesen azt mondta, hogy püspökké.
Spirituális előjáró vállás egyik feltétele az, hogy az illető tanításra alkalmas legyen. A legkorábbi keresztények elsősorban zsidók voltak, akik tradicionálisan nagyra értékelték a szervezett oktatást. Bár ez a háttér fontos volt, Krisztus korai követőinek egy még sürgetőbb okuk is volt arra, hogy erős hangsúlyt tegyenek a tanításra.
Igyekeztek betölteni a nagy küldetést, amit Krisztus adott a tanítványainak és azok követőinek. Az apostolok halála után a tanítás folytatódott. Ezáltal az egyház korai időszakában elterjedt a didákhéj, amely alapvetően a kereszténységre frissen megtérő új hívőknek készült ismertető egyházi rendtartás volt.
A II. század első évtizedében Ignác Antiókia püspöke sürgette, hogy a gyermekeket tanítsák meg a szentírásra és valamilyen kétkezi szakmára. A szakmatanulás szokását a zsidóktól vették át, akik a bibliai képzés és az íráskészség elsajátítása mellett egy-egy szakmát is kitaníttattak fiaikkal.
A katekézlis oktatásból alakultak ki a katakétaiskolák, amelyek nagy hangsúlyt helyeztek az írásolvasás oktatására. Így Krisztus után 150 körül Justíus, mártír, akit gyakran a keresztény egyház első nagy tanítójának neveznek, ilyen katakétaiskolákat alapított egyet Ephésuszban, egyet pedig Rómában. A katakétaiskolák rövid időn belül olyan szintű teológai képzést és írásoktatást nyújtottak, amelyből a jövő keresztény vezetői nőttek ki, mint Origenész, Atanáz és mások.
Bár ezek az iskolák elsősorban a keresztény doktrina tanítására összpontosítottak, némelyek, mint például az alexandriai, matematikát és orvoslást is tanítottak, amikor Origenész kelemen örökkébe lépett Alexandriában, az oktatást nyelvtani képzéssel is kiegészítette. A katakétaiskolák erős hatást gyakoroltak a kereszténykörökre, és általában a római társadalomra is. Általuk a kereszténység első ízben vált a világ kultúrájának meghatározó elemévé.
Nem a keresztények kezdték el az iskolai körülmények között tartott rendszeres oktatást, de mindjárt bizonyal ők voltak az elsők, akik egy időben egy azon helyszínen tanították mindkét nemhez tartozó diákokat. Miután a kereszténység kezdettől soraiban fogadta mind a férfiakat, mind pedig a nőket, mindkét nemtől elvárta, hogy megtanulják a keresztény hit alapismereteit. Minden férfit és nőt megtanítottak a katakézisre, mielőtt megkeresztelték, és egyháztagnak fogadták volna őket.
Az oktatás általában a kereszténység után is folytatódott. Meglehetősen forradalmi megközelítés volt, hogy a korai keresztények mind férfiakat, mind nőket oktattak. Bár nincs teljes konszenzus a történészek között, mégis sok jel utal arra, hogy Krisztus születése előtt a görög-római kultúrkörben nem tanították szervezetkeretek közt írni-olvasni a leányokat.
Mint egy oktatástörténész megjegyzi, a jelek szerint a görögül gimnásziónnak nevezett testi és szellemi nevelése szolgáló intézményekben csak fiúkat tanítottak, és ezen belül is csak a kiváltságos osztály fiú gyermekeit, miközben a leányokat kizárták ebből a lehetőségből. Ezzel az általános ókori gyakorlattal szemben a korábban Justinus katakéta iskolájában tanult Tatianus írásaiból megtudjuk, hogy a keresztények mindenkit tanítanak, beleértve a leányokat és asszonyokat is. Nagyrészt keresztényújítás volt mindkét nem számára nyújtott szervezett oktatás.
W.M. Ramsey azt állítja, a kereszténység célja az volt, hogy nem csupán a gazdagok számára elérhető általános oktatást biztosítson, amilyen a görögök és a rómaiak között elterjedt volt, és nem tettek különbséget a nemek között. Ez a gyakorlat eredményesnek bizonyult, mert Szent Ágoston szerint az V. század elejére a keresztényiük általában tájékozottabbak voltak teológiai kérdésekben, mint a pogány férfi filozofusok.
Olybá tűnhet, hogy nagyon csekély irodalmi oktatást nyújtottak volna azon túlmanúen, hogy katakézisben bevezető jelegű keresztény hit oktatásban részesítették az egyháztagságra váró felnőtteket. Ugyanakkor Arasztályos Szent János az V. század elején arról írt, hogy a gyermekek iskolába járnak, de nem közöl részleteket ezzel kapcsolatban.
Bár a püspökségi iskolák elsősorban papokképzésére szolgáltak, mások jelentkezését is fogadták. Királyi és arisztokrat a családok gyermekei gyakran a székes egyházi iskolákat látogatták, ahol a püspök által kialült tanárok oktatták a tanítványukat. Megint más gyermekeket kolostorokban és zárdákban képeztek, és e körökben a leányok voltak többségben.
Ezek az iskolák elsősorban hit tantók tattak, az olvasás és írás általában nem is szerepált a tananyokban. Oh, happy day!
[Szakács Kornis Csilla]
Szerinted egyébként van köze a fizikai fáradtságnak és a szelemi fáradtságnak egymáshoz?
[Eggendorfer Gábor]
Persze lehet köze. Van, amikor szükség van fizikai pihenésre. Tehát ha az ember fizikailag fáradt, akkor szükség van fizikai pihenésre.
De a fáradtság azért az nagyon csalók a dolog. Tehát sokszor az ember fáradtnak érzi magát, de azért fáradt, mert a belseje kifáradt. Nem a szíven nincs tele erővel, nincs tele az ígérvel.
Nem a fizikailag fáradt. És sokszor ezt onnan is lehet látni, hogy ha az ember ilyen állapotban nem a fizikai pihenést keresi, hanem Isten keresésbe fog bele, akkor lemegy a fáradtság. És ez azt mutatja, hogy nem fizikai fáradtsággal volt gond, hanem egyszerűen egy szellemi fáradtsággal.
De van, amikor az embernek fizikai oka is van, ahogy fontos a pihenés is természetesen.
[Szakács Kornis Csilla]
Igen, főleg, hogy ez elvezethet egy lelki kifáradáshoz is, ami pedig a szellemihez is elvezet. Szóval azért ezek valamilyen szinten...
[Eggendorfer Gábor]
Persze, de ezt szeretném elmondani, hogy most az alvással kapcsolatban, hogy fontosnak tartom azt, hogy most lehet, hogy elmondásnak tűnik annak, amit mondtam eddig, de fontosnak tartom azt, hogy aludjanak a keresztények eleget.
[Szakács Kornis Csilla]
Mármint fizikailag.
[Eggendorfer Gábor]
Igen, fizikailag aludjanak a keresztények eleget, és feküdjenek le időben. Mert sokszor azért fáradt sok ember másnap, mert az estét az éjszakára a küttyügyi előtt töltötte, vagy legalábbis egy részét. És utána pedig reggel nem tud fölkelni.
Vagy föl tud kelni, de nem kipihent. Tehát sokkal normálisabb volt az életrend, ahogyan az emberek éltek régen. Keltek a hajnallal, lefeküdtek a nappal.
Tehát normális időben lefeküdtek, ugye nem volt villanyvilágítás, stb. És a hajnalban viszont már fölkeltek. Én azt gondolom, hogy ez sokkal természetesebb és normálisabb, mint az éjszakázás és a...
[Szakács Kornis Csilla]
Az eredeti életritmus.
[Eggendorfer Gábor]
Ez az eredeti életritmus.
[Szakács Kornis Csilla]
Nem választott el a nappal és az éjszakát. És mi előszeti meg még az alvást szerinted? Ugye szelemi kifáradásról beszéltünk, tehát kísértések, figyelemelterelődése Isten dolgairól.
[Eggendorfer Gábor]
Először is a bűn. Tehát a bűn. Hát ugye Sámsonnál is ezt látjuk, a bűn volt az, ami végül is az ő bukását okozta.
Nem kellett volna neki Delilával egyáltalán kapcsolatba kerülni. Sőt, már előtte nem kellett volna elmennie Gázába, és nem kellett volna bemennie hozza a prostituálthoz. De bement.
De akkor még nem ment el az eleje. Akkor még kiszakította Gázának a kapuját, fölvitte Hebron hegyére, sétált vele vagy 80 kilométert hegynek föl. Úgyhogy jó erőben volt még akkor Sámson.
De nem lehet játszani a bűnnel. Tehát neki ott ebből tanulnia kellett volna, hogy ezt az életmódot nem folytathatja itt tovább, mert ebből katasztrófa lesz.
[Szakács Kornis Csilla]
Ez egy figyelmeztetés volt, és egyébként ő itt elbízta magát, hogy neki van ereje erre? Az könnyen lehet.
[Eggendorfer Gábor]
Könnyen lehet, hogy az, ó, hát én ezt megcsinálhatom. Megcsinálhatom. Nincs ennek semmi következménye.
Lehet, hogy az elsőre úgy tűnik, hogy nincs semmi következménye. De ha benne marad az ember a bűnös életben, vagy a folyamatosan kísértésnek az állapotában, akkor ennek előbb-utóbb lesz pusztító súlyos következménye. És ugye a halál, és hát ugye ezekben a példákban is ezt látjuk, amit mondtam, hogy a többeket alvás közben öltek meg.
Dávid is megölhette volna Saul-t, ugye. Lement a táborba, és elvette a kancsóját, ha jól emlékszem, meg a dádáját. Meg is ölhette volna Saul-t, ezért pont ezt akarta bemutatni, de nem tette.
Tehát sajnos a szellemi halvás állapotából nagyon könnyen lehet szellemi halál állapota. Tehát amikor az ember elveszíti az üdvösségét. És ha elveszíti az üdvösségét, még kaphat kegyelmet az úrtól, hogyha rendezi vele a kapcsolatát és visszaszerezheti az üdvösségét, de annak mindenképpen vannak következményei.
És ezért fontos ezt az állapotot, már azt az állapotot ott megállni, amikor az ember érzi, hogy elindult a lejtön lefele. Minél később áll meg valaki a lejtön. Tehát ez egyszerűen fizika.
Elindul egy lejtön egy test, mondjuk egy szánkó, minél tovább megy a hóban, ha jó a hó, egye gyorsabb lesz. Annál nehezebb megállítani. Ugyanez a helyzet a szellemi súlyedésnek az állapotából is.
Az, hogy valaki elindul, előfordul. Van, amikor az ember jobb kapcsolatban van az úrral, van, amikor egy kicsit gyengébb kapcsolatban. Ez beleférhet egy ilyen.
Tehát nem azt mondom, hogy ez jó, de ilyenkor az ember fontos, hogy realizálja, hogy nem jó, már megyek lefele és álljon meg. És minél hamarabb áll meg, annál könnyebb megállni. Minél később áll meg, annál nehezebb megállni.
Úgyhogy azt szeretném üzenni a hallgatóknak, hogy most álljanak meg, akiknek szükség van. És most forduljanak vissza. Tehát most hozzanak egy döntést, amikor ezt hallják.
Én hiszek abban, hogy az ige az kimegy, kimegy a hit rádión keresztül is. És az ige az változáshoz az embert. Én amikor, én megtérésem után az egyik élményem volt, hogy egy bizonyos dologtól meg akartam szabadulni, nem bűntől, csak nekem káros volt.
Most nem akarom elmondani, hogy pontosan mi, mert zavarokat hozhat. De mindegy, elmondom, a kávéívástól, de nincs semmi baj a kávéívással, csak nekem a szívemnek nem tett jót. És éreztem is, hogy az úr akarja, hogy hagyjam abba.
És egyszer Sándor prédikált, és egyszer mondott valami olyat, már nem emlékszem pontosan, mit mondott, de az, ott akkor, Abrahámról beszéltem, emlékszem, akkor éreztem, hogy most az ige szólt, most hagyjam abba. És akkor abba hagytam, és akkor abba is tudtam hagyni. Előtte próbálkoztam kávéből, csak többi.
Volt, amikor megtartottam, volt, amikor nem, de nem tudtam teljesen megszabadulni. Ott, amikor az ige szólt, akkor azt mondtam, hogy jó, akkor. De ismétlenül nincs semmi baj a kávéívással.
Nekem ez egy személyes zenet volt, csak azért illusztrációképpen mondtam el, hogy amikor az ige szól, akkor az ígére lehet pozitívan reagálni. És az ige megadja az erőt arra, hogy az ember vissza tudjon fordulni, és meg tudjon térni. Nem a magunk erejéből tudunk megtérni, hanem az igére való pozitíva reakció által tudunk megtérni.
Az ige adja meg az erőt. Mert az igény keresztül Isten szelleme szól hozzánk, és Isten szelleme adja meg a képességet a megtérésre.
[Szakács Kornis Csilla]
Így van. A bűn megtétele általában egy döntés, egy engedés, beengedése a bűnek, de előfordulhat olyan eset is, amikor valamit olyan apránként adagol az ördög, hogy egyre érzéketlenebbek leszünk iránta, és hirtelen azt vesszük észre, hogy már be is jött a bűn az életünkbe. Mi a teendő, ha így vagy úgy, de észrevezzük, hogy bizony beszennyeztük magunkat?
Elmondtad, hogy ugye térjünk meg, de egy kicsit egy ilyen technikai dolgot is, hogy milyen lépéseket ajánlasz ilyenkor, aki már keresztény nem első megtérő, hogyan tud így visszafordulni ilyenkor a lejtőn?
[Eggendorfer Gábor]
Hát először is el kell döntenie, hogy vissza akar fordulni, és kiáltani kell az úrhoz. Tehát Isten a szívből való imád meghallgatja, a szívből való kiáltás meghallgatja. Ha azt érzi, hogy nincs is benne bűnbánat, akkor kiáltson az úrhoz, hogy uram, szeretnék megtérni, de még bűnbánat sincs bennem, de segíts!
Adj bűnbánatot, adj segítséget, hogy létejöjjön bennem a bűnnek a gyűrület, a bűnbánata. Szívből kiáltani kell Istenhez, én ezt tartom a legfontosabbnak. És Isten a szívből való imákra, Jézus a szívből való imákra mindig válaszol.
És a másik, hogy utána pedig meg kell erősíteni az embernek a belső emberét. Mert azért jött be a bűn, nagy valószínűség szerint, mert a belső embere fokozatosan legyengült valami miatt, mint ahogy a békát, ugye te mondtad, hogy fokozatosan, hogy a békát is tudjuk, hogyha bedobjuk el forró vízbe, akkor kiugrik. De hogyha hideg vízbe tesszük be, és folyamatosan melegítjük a vizet, akkor simán meg lehet főzni.
[Szakács Kornis Csilla]
Szegény.
[Eggendorfer Gábor]
Nem csináltam még ilyet, nem is fogok, de csak ez egy tény, biológiai tény. Tehát meg kell erősíteni a belső embert. És ezért Isten igényével nagyon fontos a napi kapcsolat, nem rendszeres kapcsolat, hanem napi kapcsolat, mert a rendszeres az is, hogy évente egyszer olvasom a Bibliát.
Ezt nem javasoljuk. Nem, ezt nem. Tehát napi kapcsolat Isten igényével, és kötelezze el magát a testvér a gyülekezet mellett is, tehát az egyház mellett, és az Isten tiszteletre járás mellett.
Tehát egy elkötelezett Isten tiszteletre járáshoz, ez azért is nagyon fontos, ha nem esetbűnben, de a szellemi alvás állapotából való kijövetelhez is ez nagyon fontos, illetve az ébren maradáshoz egyáltalán nagyon fontos, hogy újra és újra kapjunk impulzusokat, kapjunk szent szellemnek a segítségét, szóljon hozzánk Istennek az igélye, tanítson bennünket. És a másik, amit akarok mondani, hogy néha fontos segítséget is kérni. És ha olyan súlyos bűn, amit például az ember azzal, hogy megvallja az úrnak, nem szabadul fel a bűnbocsánat öröme benne, akkor azt javaslom, hogy kéren segítséget.
Keresen olyan életembert, aki szolgál ebben a szolgálatban, és vallja meg előtte.
[Szakács Kornis Csilla]
Tegyen bűnvallást, szolgáló előtt.
[Eggendorfer Gábor]
És ők fognak segíteni, és ezzel a segítséggel ki fog tudni jönni.
[Szakács Kornis Csilla]
Maradjunk még egy kicsit a tüneteknél, hogy hogyan lehet szellemi álomban merülni. Elmondtad itt a bűnöket. És mi az, ami még elvezethet szellemi álomállapotához?
[Eggendorfer Gábor]
Például a rossz kapcsolatok. Visszállj! Veszekedések, gyűlölködések.
Ugye János apostol azt írja, hogy aki azt mondja, hogy a világosságban van, és gyűlöli az ő atyafiát, az még mindig a sötétben van. És a sötét miatt elalszik. Tehát ezért nagyon fontos, hogy a kapcsolatok rendezve legyenek.
Törekedjünk jó kapcsolatokra mindenkivel. És ahol visszállj van, gyűlölködés van, rossz kapcsolat van, ott pedig ebben nem szabad bele maradni. Hanem meg kell próbálni rendezni.
Megvannak a kapcsolatrendezésnek a szabályai a Bibliában. Először négy szem közt, aztán akkor hívni segítséget. Egy vagy két tanult, aztán a gyülekezett vénelje elé is lehet vinni, hogyha olyan ügyről van szó.
Tehát megvan ennek a bibliai mondja. De a rendezetlen rossz kapcsolatok, ez nem egyéni kérdés, azt szeretném elmondani. Ez nem csak azoknak az embereknek rossz, akikkel benne vannak ebben a rossz kapcsolatban, nekik is.
Ennek az egész közösségnek rossz, ahova ők járnak. Akár legyen a budapesti gyülekezet, akár valami vidéki gyülekezet, az egész gyülekezetnek rossz, mert megszomorítja a Szent Szellemet, és fékezi Istennek a munkáját egy adott helyen. Tehát ez nem olyan dolog, hogy ez az én dolgom, meg az ő dolgom.
Nem, nem, nem. Ez a gyülekezetnek is a dolga. Olyan értelemben, hogy ez egy gyülekezetre is hat.
És ezért nagy a felülössége, hogy a kapcsolatainkat rendbe tartsuk, és jó kapcsolatban legyünk egymással.
[Szakács Kornis Csilla]
Erről eszembe jutott két kérdés, hogy szerinted így a kapcsolatoknak a rendezése, az azt jelenti feltétlenül, hogy akkor mi most már nagyon jó testvérek leszünk egyből, vagy attól lehet, hogy nincs egy szoros barátság két ember között, de mégis meg kell oldani, hogyha történik egy konfliktus, azt utólag meg kell beszélni.
[Eggendorfer Gábor]
Persze, persze. Tehát nem kell, hogy barátok legyenek, hát egyébként is egy embernek nem tud olyan túl sok barátja lenni. De sok embere jó kapcsolatban tud lenni az ember.
Az a fontos, hogy ne legyen harag, ne legyen meg nem bocsátás a kapcsolatban. Nem kell, arra nem feltétlenül kell, hogy utána gyakran találkozzanak, vagy tartsák nagyon a kapcsolatot. Ez nem tükséges, de legyenek szeretetben.
[Szakács Kornis Csilla]
És a visszáj, ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy rosszakat mondanak egymásról. Lehet, ez csak egy meg nem bocsájtás belül a szívben, az is okozhatja ezt.
[Eggendorfer Gábor]
De hát ez kell bölcsesség, mert az emberben van egy meg nem bocsájtás, mondjuk valami miatt megharagudott a másik fel. Az nem is tud róla. Akkor nem biztos, hogy az az érzelő, hogy oda megyek hozzá, és bocsátat kérek tőled, bocsáss meg, hogy megharagudtam rád, mert hát azt se tudja szerencsétlenül, nem szerencsétlenül, de azt se tudja, hogy haragudtam rád.
Azt le lehet rendezni az embernek.
[Szakács Kornis Csilla]
Magában is. Igen, de ha történik egy konfliktus, akkor már szóváltás, vagy bármi esemény is történik, akkor jó ezt így egymással rendezni.
[Eggendorfer Gábor]
Itt is lehet segítséget hívni. Mondom, ahogy a Bibliom mondja, nem szabad megmaradni, mert azt mondja Jézus, hogy ha a oltárohoz viszed az ajándékodat, és megemlékezel, hogy az atyád, fiának valami panasza van ellened, menj el, rendezd el vele először a kapcsolatot, és utána vidd fel az ajándékodat. Tehát utána imádkozz, utána hozzá a szellemi áldozatokat, mert így lesz kedves Istennek.
Sok keresztény azért nem hallgatja meg Isten az imáját, mert rossz kapcsolatban van a testvérjével.
[Szakács Kornis Csilla]
Ez nagyon-nagyon intő dolog. És egyébként lehet a rossz kapcsolatoknak más oka is, vagy csak a szellemi alvásban jellemző ez?
[Eggendorfer Gábor]
Nem, lehet más oka is.
[Szakács Kornis Csilla]
Tehát nem, ha van egy rossz kapcsolat, akkor nem kell feltétlenül arra gondolnia valakinek, hogy én akkor most alszom.
[Eggendorfer Gábor]
Nem. De azt mondom, hogy a rossz kapcsolat az hozhat, beviheti az embert a szellemi alvásnak az állapotába. De más is például az élet gondjai.
Ugye Jézus mondja a magvető példázatában, hogy vigyázzunk, hogy ne nehezedjen meg. Ez nem is a magvető példázat, hogy vigyázzunk, hogy ne nehezedjen meg az élet gondjai, és a szívünk a dobzódásnak, részlegségnek és az élet gondjainak miatta váratlanul rátoknál jöjjön az a nap. Mert mint egy tőr úgy lep meg mindeneket, akik az egész föld színén lakoznak.
Tehát felszólít bennünket Jézus arra, hogy vigyázzunk a szívünkre. És ne engedjük be az életnek a gondjait. Az Úrral kell vetni.
[Szakács Kornis Csilla]
És ne engedjük, hogy megnehezedjen a szívünk. De ez eléggé meglepő egyébként, hogy az élet gondjainak ugyanolyan következmények jár, mint a dobzódás, meg a részlegség.
[Eggendorfer Gábor]
Hát igen, itt ezt mondja, hogy szívetek ugyanúgy meg tudja nehezíteni az embernek a szívét, mint a dobzódás és a részlegség. Így van, így van, így van, így van. Hát ezért mondja a Biblia, hogy minden gondotokat az Úrral vessétek.
Mert neki gondja van rátok. És itt az van, hogy az a szószerepel, hogy tegyétek át az Úrra. Tehát, mint amikor valaki cipel egy szementes zsákot, és utána ráteszi a teherautóra.
[Szakács Kornis Csilla]
Egyből felszabadul.
[Eggendorfer Gábor]
Egyből felszabadul. És már nem neki kell cipelnie, hanem viszi tovább a teherautót. Na, Isten azt kéri, hogy rá, mint ilyen teherautóra, akinek a vála sokkal többet bír, akinek a platója sokkal többet bír, mint mi, tegyük át a terheinket.
És azt szeretném ezzel kapcsolatban elmondani, hogy Isten beenged bennünket olyan problémákba, amiket nem tudunk megoldani. De Isten olyan problémában nem enged be, amit ne tudnánk felemelni, és rá helyezni az ő vállára. Ilyen problémában nem enged be.
Lehet, hogy nem megy elsőre, lehet, hogy többszöri próbálkozás kell, többször kell imádkozni, szellémi erőfezítés kell tenni, de végül is az ember, hogyha ezt gyakorolja, rá kell, hogy tudja tenni a problémáját, a gondját az úrra. Mert azt olyat nem ad Isten, amit ne tudnánk áttenni rá. Imában természetesen.
És ez nagyon fontos, és akkor az életgondjai már nem nehezítik meg a szívünket.
[Szakács Kornis Csilla]
Igen. És mi az, ami még bevezetett minket szeremi alvás állapotában?
[Eggendorfer Gábor]
Ugye látjuk a példában Eotikusz, a Bibliában Eotikusznak a példáját, Abcsel 20, talán 21, 20, azt hiszem 20, ahol ugye Eotikusz hallgatt a pálapostolnak a tanítását, rójában, kint ült az ablakban. A világ, tehát a külvilág, és a belvilág között, tehát a szoba között. Ott ült a határon az ablakban.
És kiesett. Elalült, és kiesett. És pedig hát pálapostol prédikált neki.
Pálapostol prédikált neki róla. Nem lehet azt mondani, hogy nem tudott jól prédikálni. És mégis, ha pál prédikált, és az Eotikusz el tudott aludni, akkor nem a gyülek, hogy mondjam, egy jó gyülekezetben is elaludhatnak a keresztények.
Tehát ahol működik a szentéleknek a kenete, rendszeresen rémát kapnak, rendszeresen szól Istennek az igéje. Ennek ellenére, ha nem jó helyen vannak, ha ott vannak a határon, a világ és az egyháznak a határan, és még nem döntötték el, hogy most hol akarnak élni. Egyik lábbal itt, másik lábbal ott.
Amíg kétfelé sántikálnak, ahogyan Zsándor is idézte szilveszterkora illésnek a szava. Tehát amíg kétfelé sántikálnak, félig a világban, félig az egyházban vannak, az egy veszélyeztetett állapot. Kívül sötétség, belül fény, és ott ülve elaludt az Eotikus.
És mi lett az alvás ennek az eredménye? Leesett. A harmadik emeletházból halva vétették fel.
Tehát meghalt. A harmadik emelet, úgy emlékszem a harmadik emelet volt, az ember szellemét jelenti. Hogy amikor az ember ott van a világ, és ott van az egyház között, és ide is szeretne tartozni, oda is szeretne tartozni, akkor nagyon közlenyen az lehet a következménye, hogy leesik a szellemi szintről, már nem a szelleme irányítja, nem szellemi emberként él, hanem leesik a földre, földi, testi, fizikai, testi emberként fog élni, és ennek pedig a halál a következménye, hogy elveszti az üdvözséget.
De a jó hír az, hogy Eotikus is pálapostól feltámasztotta, és nem mondta pál azt, hogy hát figyelj, úgy kell neki, elaludt az én prédikációmon, úgy kell neki, hanem pál lement, és föltámasztotta. Tehát ennek is van üzenete, hogy ki lehet jönni, még a szellemi halál állapotából is. De az egy veszélyes állapota, a világ és az egyház határan állni.
Be kell menni, be kell menni az egyházba. Milyen? Tehát ki jönni a perifériáról.
Ezért jó például, hogyha valaki szolgál, beépül az egyházba, keresi, hogy hol segíthet, keresi, hogy hol tud építeni, hozzájárulni Istennek a munkájához. Ez már segít abban, hogy jobb kapcsolata legyen az úrral. Ez persze nem jelenti azt, hogy aki szolgál, az nem aludhat el, így elaludhat.
[Szakács Kornis Csilla]
Igen, de azért jó, ha az embert körbeveszik a bárányok, akkor már nem a szélén van a nyájnak.
[Eggendorfer Gábor]
Abszolút, abszolút. És ugye Pál is úgy folytatja, és ugye a Tesztalonika levelet, félbe hagytam a felolvasást, úgy folytatja, hogy mi azonban, akik nappaliak vagyunk, legyünk éberek, felöltözvén a hitnek és a szeretetnek a melvértjébe, s is adjanánt az üdvözségnek a reménységébe. Mert nem haragra rendelt minket az Isten, hanem arra, hogy üdvözséget szerezünk a mi úrunk Jézus Kisztus által.
Aki meghalt értünk, hogy akár ébren vagyunk, akár alszunk, együtt éljünk ő vele. Digasztaljátok azért egymást, és építse egyik a másikat, amiképpen cselekszitek is. Tehát ez az utolsó mondata válasz arra, amit kérdeztél még korábban, hogy a testvérek egymást.
Nagyon fontos, hogy ébrezgessék. Te figyelj, ne aludj. Te, gyere, gyüli be.
Menjünk, és menjünk ima alkalomra. Menjünk evangelizálni. Keressük, hogy hogyan tudunk segíteni.
Legyünk aktívak. Tehát buzdítani egymást. Nem is annyira vigasztalás van, inkább buzdítsátok, bátorítsátok egymást, és építsétek egymást.
De ne lehúzzátok egymást. Keresztényeknek nagyon fontos, hogy a panaszkodásokkal, keserű beszédekkel, fanyalgásokkal, plegykálásokkal, és ilyen beszédekkel úgy le tudják húzni egymást. Úgy le tudják rombolni a másiknak a szellemi életét, jó kapcsolatát az Urral.
De a Bible azt mondja, hogy ne ezt csináljuk, hanem építsük egymást. Ha mi építünk másokat, akkor ezt vissza fogjuk kapni, akkor mások is építeni fognak bennünket. Nekünk is jobb lesz.
De ha rombolunk másokat, rossz hatással vagyunk másokra, elidegendítünk másokat az Úrtól, vagy a gyülekezettől, Isten népéttől, vagy gyülekezett bejárástól, igénytől, stb., akkor az nekünk is rossz lesz.
[Szakács Kornis Csilla]
Nekünk nem lesz jobb, és óriási nagy felelősség.
[Eggendorfer Gábor]
Hát abszolút, igen.
[Szakács Kornis Csilla]
Most eljutottunk akkor oda, hogy ha ráébredünk, hogy bizony elszúnyadtunk, ellaludtunk, akkor hogyan tudunk kijönni ebből az állapotból, hogyan lehet felébredni. Egyet már elmondtál, hogy el kell köteleznünk magat az egyház felé is. Igen.
És a szívvel kapcsolatban, tehát a szívünket akkor meg kell védeni.
[Eggendorfer Gábor]
Igen, hát ugye nézzük meg, hogy pálapostól mit mond ezzel kapcsolatban. Ugye azt mondta, amit felolvastam, hogy legyünk éberek, hogyan tudunk éberek lenni, hogy hogyan tudunk felébredni. Ébredjünk fel, úgy is lehet mondani.
Ébredjünk fel, felaludtunk, legyünk éberek. Felöltözvén a hit és a szeretet melvértjében. Tehát az első, amit itt pálaposta lemlít, hogy vegyük fel magunkra a hitnek és a szeretetnek a melvértjét.
Tehát járjunk szeretetben és járjunk hitben, járjunk, erősítsük meg újra az Úrval vetett bizalmunkat. Ez nagyon fontos. Mert ez, hogy mondjam, ez védi a szívet.
És a szív az nagyon érzékeny pontja az embernek. A fizikai szív is, és a szellemi szív is. Nem véletlen, hogy a szívet védték melvérttel.
Tehát az egyik legerősebb páncél, az egyik legerősebb védő, felszeredés az embernek a melkasán volt, hogy megvédje a szívet. Tehát a szívünknek, tehát a szellemi szívünknek, ami a személyiségünk középpontja, annak is szüksége van védelemre. És ezt a védelmet a hit és a szeretet adja meg.
Szeretetben járjunk Isten felé és az emberek felé is. És erősítsük meg az Úrval vetett bizalmunkat.
[Szakács Kornis Csilla]
Ezt a gyakorlatban hogy néz ki, hogyha valaki mondjuk úgy érzi, hogy eltávolodott Istentől vagy az emberektől, nem érez szeretetet, tehát az érzelmet nem érzi, akkor is hogyan tudja ezt a gyakorlatba megvalósítani?
[Eggendorfer Gábor]
Keresni kell a tüzet újra. Tehát nézd, ha megerősíti az ember a belső emberét, akkor vissza fog jönni a tűz is, vissza fog jönni a szeretet is, vissza fog jönni a hit is. És a belső embert meg tudjuk, hogy miáltal tudjuk megerősíteni Isten igényének a befogadása által, akár olvasás, akár a prédikát, szent szellemmel való betöltekezés által, ima által, ezek nagyon fontos eszközei, de ezek csak eszközök, tehát az Úrral való kapcsolatnak.
Tehát ő egy személy, ez a lényeg. Nincsenek receptek. Nem úgy működik ez a dolog, hogy bedobom a napi egy óra imát, és akkor utána kijön a megújult belső ember.
Csak azt akarom hangsúlyozni, hogy ezek nem mechanikusan működnek, hanem egy személyel való kapcsolatról van szó.
[Szakács Kornis Csilla]
Tehát fel kell keresni Istent.
[Eggendorfer Gábor]
Igen, igen, igen. És kapcsolatot kell kezdeményezni. Figyelj, az a első, a legfontosabb, hogy bízni kell ő benne.
Bízni kell Jézus Krisztusban, és ha valaki bűnben van, abból meg kell persze térni, de ebből is az új jósága az, ami az embert megtérésre indítja. Tehát, hogy újra az ember megerősíti, hogy Isten engem szeret, és jót akar nekem, és ki fog hozni engem ebből a helyszetből is, ebből a negatívával. És moksem vádol engem, és nem károsztan, és nem azt keresi, hogy hogyan tudna engem megbüntetni, hanem azt keresi, és azért szól hozzám, hogy felépítsen, megerősítsen, hogy újra jó kapcsolatom legyen vele, sőt, még jobb, mint ami volt korábban.
Bizalmat tartom a legeslegfontosabbnak. Jézus Krisztusban vetted bizalmat. És persze ez egy igazi hívőt, az megtérésre indít.
Hogyha az Úr ennyire jó hozzám, előlekként odaadta például a bűnbocsánatot, akkor igenis akarok, hogy mondjam, akkor méltó leszek erre, és igyekszem megszentelődni, és igyekszem vele a kapcsolatot megerősíteni. De mindennek az alapja a bizalom. Nem a törvény, nem a törvény korszakában élünk.
Az új szövetségben élünk. Az új szövetség a hitnek a korszaka. De ez nem azt jelenti, hogy akkor bátran csináljunk bűnöket, és többé nem erről beszélek.
Mert ha az ember tényleg bízik az Úrban, és szereti az Úrat, nem fogok bűnöket csinálni. Figyelj, a Biblia azt mondja a szeretetről, hogy ez egy királyi törvény. Királyi törvény.
És miért mondja azt a Jakab a szeretetről, hogy királyi törvény? Azért, mert a királyok legalábbis abban a korban törvény felett álltak. Tehát ma ez nem igaz mondjuk az angol királynőjére, mert ő is engedelmeskedni kell a törvényeknek, de korábban Nabucodonozor meg ezek a királyok, ők hozták a törvényt, ők a törvény felett álltak.
És ha valaki tele van Istennek a szeretetével, akkor ez a törvény felé emeli. Nem úgy emeli a törvény felé, hogy akkor nyugodtan megszeghez a törvényt, hanem úgy emeli a törvény felé, hogy ezzel ágában sincs megszegni a törvényt, mert tele van Istennek a szeretetével. És ez volt a törvénynek a célja, az Új Szövetségnek is ez volt a célja, hogy tele legyünk Isten szeretetével, és szeressük őt teljes szívünkből, teljes lelkünkből, teljes elmünkből, minden erőnkből, és ez az Új Szövetségnek is a célja.
[Szakács Kornis Csilla]
És ez lesz a mi célunk is, és nagyon nagy reménységet adott ez a beszélgetés.
[Eggendorfer Gábor]
Ja, és bocsánat, csak a reménységre mondod, hogy én még itt szerepel a reménységnek a sisakja, hogy védeni kell a fejünket is. Te ne rosszat várj a jövőtől, a 2019-es évtől sem. Jó lesz az év.
Isten jó évet akar adni a hallgatóknak, de ahhoz fontos, hogy az hallásból mindenki felébredjen.
[Szakács Kornis Csilla]
Nagyon remélem, hogy sokan hallottátok ezt az üzenetet, és hasznatokra válik. Figyeljetek, ügyelzetek, hogy el ne aludjatok, aki pedig alszik, ébredjen fel. Köszönöm szépen, Gábor, hogy itt voltál, és megosztottad velünk ezt a látást.
[Eggendorfer Gábor]
Én köszönöm a meghívást, és búcsúzom a kedves hallgatóknak.
[Szakács Kornis Csilla]
Egen Dorfer Gáborral, a Szigethalmi Híd gyülekezete vezetőjével beszélgettem arról a témáról, hogy hogyan jöjjünk ki a szellemi álomból.
[Szignál]
Ez volt a Happy Day, a Hit Rádió napi hit életi válogatása.