A „Sötétség Kapuja” című darab óriási mozgó démoni szobrokat vonultatott fel Toulouse utcáin, amely ráadásul minden városlakó, köztük a gyermekek számára is elérhető volt.
Ez a város által finanszírozott darab hatalmas mozgó szobrokat mutat be, például a Minotauroszt, póknővérét, Ariadnét, valamint Lilith-et, egy félig nő, félig skorpió lényt, akit a szervezők úgy jellemeznek, mint „az alvilág és a mi világunk közötti átjáró őrzőjét.” (Lilith a zsidó folklór egyik démonikus alakja.)
A show plakátján a három óriás szereplőt fenyegető szimbólumok veszik körül: tűzben álló templomok, sétáló csontvázak, angyalok, illetve egy borjúfejű vörös lény.
„Egyesek szeretik a horrorfilmeket, de azokért fizetni kell. Ha nem akarjuk ezt nézni, három napra be kell zárkóznunk otthon”
– mondta a toulouse-i egyházmegye püspöke, Monseigneur Guy de Kerimel az Aleteia-nak, amint kifejtette, hogy az építmények mérete miatt és hozzátette, hogy "nehéz elkerülni a látványt."
A produkciót a La Machine művészeti társulat készítette, François Delarozière művészeti igazgató vezetésével, aki egy francia lapnak adott interjúban visszautasította a szándékos istenkáromlás vádját.
Az opera prológusa azonban kijózanító:
„Az Északi Kertekből kiűzött Lilith, a skorpió nő, a föld mélyén talált menedéket. Hádész, az alvilág királya szabadította ki, és most városról városra vándorol, hogy kárhozott lelkekre találjon és növelje követői számát. (…) Csodás jeleket gyűjt, hogy megnyithassa az átjárót a túlvilágra.”
Az október 25-én bemutatott I. felvonás, 1. jelenete három „csodás jelet” mutat be, amelyeket
„Sátán keresztjének, Lucifer jelének és a fenevad jelének” neveznek.
A keresztény közösség egyes tagjai elítélték a „sátáni” ábrázolásokat. A Saint-Etienne-i székesegyház plébánosa, Simon d'Artigue azt mondja, aggódik amiatt, hogy a kiállítás "banalizálja a gonoszt."
Didier Bernis protestáns lelkész kifejtette, hogy Toulouse-t inkább az öröm, a művészet és a történelem városaként ismerik, és nehezen tudja elfogadni, hogy „a sötétség kapujaként” ábrázolják. Bernis szerint Toulouse az ég, a művészetek és a tudomány kapuja, nem pedig a sötétségé. A lelkész arra szólította fel a helyi vezetőket, hogy körültekintőbben válasszanak a közpénzekből támogatott kulturális programokat.
A toulouse-i egyházmegye által kiadott közleményben kifejtették:
„A sötétség és a komorság mindenütt trenddé válik, sőt, ártalmasan gyökeret ver mindennapi életünkben: olvasmányainkban, művészetünkben, zenénkben... egészen addig a pontig, hogy normalitássá válik”
– áll a közleményben.
„Sötét felhők gyülekeznek a világunk felett”
– mondja Kerimel valamint hozzátette:
„A karakterek nyugtalanítóak a keresztények számára, mert Lilith egy női démon, akit a Bibliában megidéznek, a Minotaurosz egy nem túl kellemes figura, aki emberi húsból lakmározik, a pókokat pedig senki sem szereti.
Jean-Luc Moudenc, Toulouse polgármestere a CNA szerint ezzel szemben védelmébe vette az előadást, mondván, hogy "nem lát benne sátánista üzenetet", és fontosnak tartja a művészi szabadságot. A polgármester szerint az előadás inkább művészi alkotás, amelynek célja nem a vallási értékek megsértése, és hangsúlyozta, hogy "a különböző értelmezések természetesek egy sokszínű kulturális környezetben."
(LifeSite)