Ugrás a tartalomra

Aggasztó: észrevétlenül csalhatnak a diákok a mesterséges intelligencia segítségével

Jobban teljesített a pszichológia vizsgákon a mesterséges intelligencia, mint a valódi hallgatók.

Egy kísérleti tanulmány során kiderült, hogy a mesterséges intelligenciát használó "álhallgatók" az egyetemi vizsgák során lényegesen jobban teljesítettek a valódi hallgatókhoz képest, és a vizsgáztatóknak még csak fel sem tűnt a különbség.


A Readingi Egyetem kutatói 33 fiktív hallgatót hoztak létre, amelyek a ChatGPT nevű mesterséges intelligencia-eszközzel generálták a válaszokat az intézmény pszichológia alapképzési szakának modulzáró vizsgáin.

Elmondták, hogy a mesterséges intelligenciával megírt dolgozatok eredményei átlagosan fél osztályzattal voltak magasabbak, mint a valós hallgatóké.


A mesterséges intelligenciával megírt esszék "szinte észrevehetetlenek" voltak, a javítók 94 százaléka semmi gyanúsat nem észlelt.

"Különösen aggasztó, hogy a mesterséges intelligencia által megírt vizsgák jobban sikerültek, mint a valódi diákoké."

- áll a tanulmányban.

"Így a diákok észrevétlenül csalhatnak a mesterséges intelligencia segítségével, és még jobb jegyet is kaphatnak, mint azok, akik saját tudásuk szerint írják meg a vizsgát."

Peter Scarfe, egyetemi docens és Etienne Roesch professzor, a tanulmány vezetői szerint az eredményeknek figyelmeztető jelként kell szolgálniuk az oktatók számára világszerte.

A Guardian által közzétett tanulmány szerint a legtöbb diák mesterséges intelligenciát használ az vizsgákon. - Kép forrása: frimufilms/Freepik

Dr. Scarfe szerint számos intézmény eltávolodott a hagyományos vizsgáktól, hogy az értékelést inkluzívabbá tegye.

"Kutatásunk azt mutatja, hogy nemzetközi jelentőségű annak megértése, hogy a mesterséges intelligencia hogyan befolyásolja az oktatási értékelések integritását."

- hangsúlyozta Dr. Scarfe, valamint kifejtette:

"Nem feltétlenül fogunk teljesen visszatérni a kézzel írott vizsgákhoz - de a globális oktatási ágazatnak fejlődnie kell a mesterséges intelligenciával szemben."

A tanulmányban az álvizsgaválaszokat és az esszéket egyébént az első-, másod- és harmadéves modulokra nyújtották be, anélkül, hogy a javítók tudtak volna róla. Ami feltűnő, hogy ugyan az első, és másodéves valódi hallgatókat lekörözte az mesterséges intelligencia, de a harmadéveseknél már a valódi diákok értek el jobb eredményeket. A kutatók szerint ez annak köszönhető, hogy a mesterséges intelligencia jelenleg még nehezen birkózik meg az "absztrakt gondolkodással".

A mesterséges intelligenciával kapcsolatban több helyen az oktatók is kifejtették aggályaikat, és Glasgowi Egyetemen éppen ez okból kifolyólag az egyik modulnál visszaálltak jelenléti vizsgáztatásra.

Továbbá a Guardian egy tanulmányt is közzétett, mely szerint a legtöbb egyetemi hallgató mesterséges intelligenciát használ az esszéihez - de csak 5 százalékuk vallotta be, hogy szerkesztetlen, mesterséges intelligencia által generált szöveget illesztett be a dolgozataiba.

(BBC)

Legfrissebb