Egy kísérleti tanulmány során kiderült, hogy a mesterséges intelligenciát használó "álhallgatók" az egyetemi vizsgák során lényegesen jobban teljesítettek a valódi hallgatókhoz képest, és a vizsgáztatóknak még csak fel sem tűnt a különbség.
A Readingi Egyetem kutatói 33 fiktív hallgatót hoztak létre, amelyek a ChatGPT nevű mesterséges intelligencia-eszközzel generálták a válaszokat az intézmény pszichológia alapképzési szakának modulzáró vizsgáin.
Elmondták, hogy a mesterséges intelligenciával megírt dolgozatok eredményei átlagosan fél osztályzattal voltak magasabbak, mint a valós hallgatóké.
A mesterséges intelligenciával megírt esszék "szinte észrevehetetlenek" voltak, a javítók 94 százaléka semmi gyanúsat nem észlelt.
"Különösen aggasztó, hogy a mesterséges intelligencia által megírt vizsgák jobban sikerültek, mint a valódi diákoké."
- áll a tanulmányban.
"Így a diákok észrevétlenül csalhatnak a mesterséges intelligencia segítségével, és még jobb jegyet is kaphatnak, mint azok, akik saját tudásuk szerint írják meg a vizsgát."
Peter Scarfe, egyetemi docens és Etienne Roesch professzor, a tanulmány vezetői szerint az eredményeknek figyelmeztető jelként kell szolgálniuk az oktatók számára világszerte.
Dr. Scarfe szerint számos intézmény eltávolodott a hagyományos vizsgáktól, hogy az értékelést inkluzívabbá tegye.
"Kutatásunk azt mutatja, hogy nemzetközi jelentőségű annak megértése, hogy a mesterséges intelligencia hogyan befolyásolja az oktatási értékelések integritását."
- hangsúlyozta Dr. Scarfe, valamint kifejtette:
"Nem feltétlenül fogunk teljesen visszatérni a kézzel írott vizsgákhoz - de a globális oktatási ágazatnak fejlődnie kell a mesterséges intelligenciával szemben."
A tanulmányban az álvizsgaválaszokat és az esszéket egyébént az első-, másod- és harmadéves modulokra nyújtották be, anélkül, hogy a javítók tudtak volna róla. Ami feltűnő, hogy ugyan az első, és másodéves valódi hallgatókat lekörözte az mesterséges intelligencia, de a harmadéveseknél már a valódi diákok értek el jobb eredményeket. A kutatók szerint ez annak köszönhető, hogy a mesterséges intelligencia jelenleg még nehezen birkózik meg az "absztrakt gondolkodással".
A mesterséges intelligenciával kapcsolatban több helyen az oktatók is kifejtették aggályaikat, és Glasgowi Egyetemen éppen ez okból kifolyólag az egyik modulnál visszaálltak jelenléti vizsgáztatásra.
Továbbá a Guardian egy tanulmányt is közzétett, mely szerint a legtöbb egyetemi hallgató mesterséges intelligenciát használ az esszéihez - de csak 5 százalékuk vallotta be, hogy szerkesztetlen, mesterséges intelligencia által generált szöveget illesztett be a dolgozataiba.
(BBC)