2020-ban, a világjárvány az első évében, David Kinnaman, a kaliforniai székhelyű Barna Group evangéliumi keresztény közvélemény-kutató cég elnöke és Mark Matlock, az Insights igazgatója egy korábbi kutatásra hivatkoztak, amelyek rávilágítottak arra, hogy a keresztény fiatalok többsége eltávolodik az egyháztól és hitétől, amikor felnő.
Arra is figyelmeztettek, hogy a világjárvány tovább súlyosbítja ezt a válságot, hacsak nem tesznek lépéseket a hatásának megállítására.
Márciusban egy másik Barna-jelentés kimutatta, hogy bár a keresztények definíció szerint Jézus tanítványai, akik segítik az evangélium terjesztését, a többség ma már magánéletnek tekinti szellemi életét.
Sok újjászületett keresztény érvelt amellett, hogy nem kell megosztania másokkal a hitét.
„Nem szabad ráerőltetni az elképzeléseinket másokra”
-indokolták egyesek.
„A Biblia azt mondja nekünk, hogy ne ítéljünk el másokat”
-fogalmaztak mások.
A múlt hónapban a The Christian Post arról is beszámolt, hogy az egyház közönségének egyre nagyobb hányada vándorol az online szolgálatok felé a metaverzumban, amelyet Che'von Lewis, a Facebook közösségimédia-óriás egyik vezetője is üdvözölt.
A Meta Platforms, a Facebook anyavállalata nagymértékben fektet be a metaverzumba, amelyet Lewis úgy ír le, mint "virtuális terek halmazát, ahol létrehozhatsz és felfedezhetsz másokkal, akik nem ugyanabban a fizikai térben vannak, mint te".
Egyes szakértők úgy vélik, hogy a jelenleg a metaverzumban létrejövő egyházak végül beárnyékolhatják az istentisztelet már létező modelljét.
A hónap elején közel 500 ember gyűlt össze az interneten a Metaverse Church Summit rendezvényen, amelyen számos keresztény vett részt. Egyikük Bill Willenbrock volt, egy kórházi lelkész, aki körülbelül három éve vezet egy keresztény közösséget a VRChat-en. A VRChat egy több mint 25 ezer virtuális világból álló növekedő platform, ahol körülbelül 30 ezer felhasználó van online egy időben.
„Megdöbbentő az előttünk álló lehetőség. A VR Chat és a Metaverzum összességében olyan, mint az evangelizáció Netflixe”
– mondta, arra utalva, hogy az új platformok szerinte a Netflixhez hasonló forradalmat hozhatnak az evangélium hirdetésében.
„Ha van 30 perced, ha van egy órád, bárhonnan evangelizálhatsz, és ez nagyon izgalmas. Az evangelizálás máskülönben benzint és erőfeszítést igényelhet, össze kell csomagolni és elmenni valahova, de mindezt megteheted a számítógépedről. Így bármikor, amikor van egy kis időd, megoszthatod Isten szeretetét. Ez igazán figyelemre méltó és forradalmi"
– mondta a kórházi lelkész.
Willenbrock, aki a VR szolgálatát a saját idejéből és pénzéből végzi, azt állítja, hogy az evangelizálás a metaverzumban sokkal könnyebb, mint a való világban, számos okból.
"Sokkal kisebbé teszi az evangélium megosztásának társadalmi kockázatát"
- mondta.
"Az emberek aggódnak amiatt, hogy mi van, ha rosszul vannak felkészülve, vagy ha bolondnak néznek ki, vagy ha prédikátornak néznek ki, ott vannak ezek a szorongások, amelyek az evangélium megosztásával járnak. A Metaverzumban való evangelizáció ezeket csökkenti, egyes helyeken teljesen megszünteti”
– mondta Willenbrock arról beszélve, hogy a csökkenő evangélizálási kedv és a spirituális visszafogottságra adott válasz is lehet a virtuális lét.
Egy másik virtuális templom, a CHVRCH látogatói egy sűrű digitális erdőben sétáltak, mielőtt megérkeztek a First Miami Presbyterian Church (PCUSA), a floridai székhelyű, Christopher Benek lelkipásztor valós gyülekezetének élethű másolatához.
Bár a virtuális világ úgy néz ki, mint egy gyülekezeti épület, Benek hangsúlyozza, hogy digitális szolgálata nem helyettesíti a fizikai gyülekezetet. A CHVRCH a közelmúltban elveszítette a legfontosabb informatikai fejlesztőjét, így a találkozók jelenleg szünetelnek.
"Benek igazi énjének animált változata jelent meg, sárga hajjal, fekete sapkával és olyan egyenes felsőtesttel, hogy vonalzóval meg lehetett mérni
-számolt be Juliana Chan Erikson, a WORLD riportere egy évvel ezelőtti virtuális élményéről.
Link Almog, egy 28 éves fiatalember, aki akkoriban nemrégiben tért meg, de a járvány miatti korlátozások miatt nem tudott részt venni a templomban, így tudott a virtuális valóságban találkozni a lelkésszel. Benek azt mondta, hogy szívesen megkeresztelné, de csak személyesen.
Vannak extrémebb példák is. A Virtual Reality Church – az első kizárólag a VR-ben létező közösség– minden vasárnap néhány száz résztvevőnek ad otthont három különböző VR-platformon. Itt "virtuális" keresztelkedéseket is tartanak.
Ezt nem mindenki tartja azonban szerencsésnek.
„A gyülekezet nem kell, hogy padokat jelentsen, nem is kell vasárnapnak lennie”
– mondta John Dyer, a Dallasi Teológiai Szeminárium teológiai tanulmányaival foglalkozó adjunktusa.
"De ha az egyetlen keresztény tapasztalatot a technológia közvetíti, és életének ezt a részét nem osztja meg másokkal a való életben, akkor az egészségtelen lehet"
-hangsúlyozta. Dyer előrejelzése szerint a VR trend csak körülbelül öt évig fog tartani, amíg az emberek át nem térnek más technológiákra. Kiemelte, a keresztények a "Second Life"-nevű, másik online virtuális világban is létrehoztak közösségeket korábban, ez a 2000-es évek elején élte virágkorát. Mára a Second Life a homályba merült. Ugyanez történhet a VRChat esetében is.
Longauer András / Hit Rádió / Christian Post / WORLD