Egy tanulmány megállapította, hogy az anonim osztályzás enyhítette a két nem közötti osztályzatbeli szakadékot.
A tanulmány szerint a lányok nem tehetségesebbek a fiúknál, mégis arányaiban jobb osztályzatokat kapnak, mint a fiúk, mert a tanárok elfogultabbak velük szemben.
Az olasz kutatók arra jutottak, hogy ha a vizsgákat és dolgozatokat rajta feltüntetett név nélkül javítják ki a tanárok, akkor a fiúk jobb jegyeket kapnak matematikából, mint a lányok. Ugyanakkor, amikor a tanárok a névvel ellátott dolgozatokat javítanak, ez az arány megfordul és a lányok kapnak jobb osztályzatokat. Ez átlagban azt jelenti, hogy az 1-10-ig osztályozott teszteken a lányok 6,3-as, míg a fiúk csak 5,9-es átlageredményt értek el.
A Trentói Egyetem kutatásában 40 ezer tanuló tesztjét vizsgálták és a lányok egyértelműen magasabb pontszámot kaptak.
Angliában az előző tanévben a lányok jobban teljesítettek matematikából, mint a fiúk: míg a lányok 60%-a kapott ötös osztályzatot, addig a fiúknak 58%-a teljesítette ugyanezt a szintet.
A kutatók azt is vizsgálták, milyen okokra vezethető vissza, hogy a tanárok a lányoknak jobb osztályzatokat adnak, az egyik ok pedig szerintük az, hogy jobban preferálják a lányok viselkedését, mint a fiúkét.
„Az iskolai és az osztálytermi környezet jobban kedvez a hagyományos női viselkedésnek” – állapították meg a kutatók. A tanulólányok olyan viselkedést tanúsíthatnak az órán, mint például a precizitás, a pontosság, a rendezettség, a szerénység és a csendesség, amelyek az egyén tanulmányi teljesítményéhez alapvetően nem járulnak hozzá, mégis a tanárok jutalmazzák ezeket.”
Más elméletek ugyanakkor arra mutatnak, hogy a lányok jobb osztályzatai egyfajta túlkompenzálásból fakadhatnak: ahhoz a diszkriminatív felfogáshoz vezetik ezt vissza, hogy vannak olyan tantárgyak, amik a nőknek nehezebbek, mint a férfiaknak (mint például a matematika), ezért ezekből a tárgyakból a lányokat ösztönözni kell a jobb jegyekkel. „Az egyik lehetséges magyarázat tehát, hogy a tanárok el akarják kerülni azt, hogy diszkriminatívnak legyenek bélyegezve a lányokkal szemben” – csak ezzel átesnek a túloldalra – „ezért a tanárok a negatív sztereotípiák elkerülése érdekében ugyanúgy túlértékelik a lányokat, mint a nem anyanyelvi diákokat.”
„Összefüggés van a magasabb osztályzatok és az olyan kívánt eredmények között, mint például egy jó főiskolára való felvétel vagy az iskolából való elmaradás kicsi valószínűsége” – mondta az egyik doktorjelölt kutató, majd hozzátette – „ebből arra lehet következtetni, hogy más, későbbi eredményekkel is összefüggésbe hozhatók a magasabb iskolai osztályzatok, például a magasabb keresettel, a jobb munkával vagy az élettel való elégedettséggel.”
Vida Zsanett / Telegraph