Az Egyesült Államok tisztifőorvosa szerint a közösségi média negatív hatással van a fiatalokra, és szerinte a 13 éves kor túl fiatal ahhoz, hogy a népszerű közösségi szolgáltatásokat használják.
A legtöbb közösségi médiaalkalmazás 13 éves kortól engedi a felhasználóknak a regisztrációt. Ennek oka, hogy az 1998-ban törvénybe iktatott Children's Online Privacy Protection Act (COPPA) tiltja, hogy a weboldalak 13 évesnél fiatalabb gyermekek adatait nyomon kövessék. A törvény a közösségi média elterjedése előtt lépett hatályba.
"Én személy szerint az általam látott adatok alapján úgy vélem, hogy a 13 év túl korai"
- mondta Vivek Murthy, az Egyesült Államok tisztifőorvosa a CNN-nek. Szerinte a tizenhárom év az az időszak, amikor "nagyon fontos, hogy átgondoljuk, mit gondolnak a gyerekek a saját önértékelésükről és a kapcsolataikról, és a közösségi média torz és gyakran torz környezete gyakran rossz szolgálatot tesz sok gyereknek".
A közösségi médiával kapcsolatos aggodalmak kétpártiak. 2021-ben 44 állam főügyészeinek kétpárti koalíciója írt a Facebooknak, és sürgette, hogy törölje az "Instagram Kids" terveit, mondván a levélben, hogy "a közösségi média használata káros lehet a gyermekek egészségére és jólétére". Tavaly nyolc főügyész kétpárti koalíciója közölte, hogy vizsgálatot indít a TikTok ellen annak megállapítására, hogy "olyan módon népszerűsíti-e a közösségi médiaplatformját" a gyermekek és tizenévesek körében, "amely fizikai és mentális egészségkárosodást okoz vagy súlyosbít".
A múlt hónapban Brad Wilcox és Riley Peterson kutatók a Deseret News-ban egy véleménycikket tettek közzé, amelyben azt állították, hogy itt az ideje, hogy a nagy tech cégeket úgy kezeljük, ahogyan a nagy nikotin cégeket. Megjegyezték, hogy az okostelefonok bevezetése óta a depresszió aránya a tinilányok körében "több mint kétszeresére nőtt", és "az önsérülések miatti sürgősségi ellátások száma" majdnem megduplázódott. Eközben "a tinédzser öngyilkosság a lányok körében 40 éves csúcsra emelkedett" - írták.
"A világ legjobb tervezői és termékfejlesztői úgy tervezték meg ezeket a termékeket, hogy az emberek maximalizálják a platformokon töltött időt"
- mondta Murthy.
"Ha azt mondjuk egy gyereknek, hogy 'Használd az akaraterőd erejét, hogy kontrolláld, mennyi időt töltesz" - akkor egy gyereket állítasz szembe a világ legjobb terméktervezőkkel, és ez egyszerűen nem fair küzdelem. Ezért gondolom, hogy a gyerekeinknek segítségre van szükségük"
-emelte ki.
"Amire szükségünk van, ami jelenleg nincs meg, az az, hogy a közösségi médiavállalatoknak átláthatóságot kell biztosítaniuk a platformjaik által a gyerekekre gyakorolt hatásokról, amelyek a gyerekeket hátrányosan érintik"
-fogalmazott.
John Wyatt, az angliai Cambridge-ben működő Faraday Institute for Science and Religion vezető kutatója a közösségi médiát a heroin függőséget okozó természetéhez hasonlítja.
"Majdnem olyan, mintha az emberek most ingyen heroint osztogatnának, mindenkinek"
- mondta Wyatt az Unbelievable? podcastnek.
"Mi csak most vettük észre, hogy ez valójában talán nem is jó ötlet és kezdjük látni a következményeit"
-emelte ki.
Murthy szerint: "ha a szülők összefognak, és azt mondják, hogy csoportosan nem engedjük, hogy a gyerekeink 16, 17, 18 vagy bármilyen életkorig használják a közösségi médiát, akkor ez sokkal hatékonyabb stratégia annak biztosítására, hogy a gyerekek ne legyenek korán kitéve a káros hatásoknak".